۳۸۰ نخبه ایرانی ساکن خارج درحال گذراندن طرح جایگزین خدمت سربازی

اما متخصصان و نخبگان دانش‌آموخته در خارج از کشور و در دانشگاه‌های برتر دنیا که قصد دارند به داخل کشور تردد کنند، می‌توانند با انجام یک طرح به عنوان جایگزین خدمت سربازی، کارت پایان خدمت دریافت کنند و مشکل رفت‌وآمد آن‌ها مرتفع می شود

معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی گفت: در حال حاضر ۳۸۰ نخبه ایرانی تحصیل کرده دانشگاه های برتر خارج از کشور در حال انجام طرح انجام فعالیت دانش بنیانی از راه دور برای جایگزینی خدمت سربازی هستند.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدعلی حسینی امروز چهارشنبه در نشست خبری درباره راه اندازی پلتفرم “کانکت” برای ثبت درخواست همکاری نخبگان ایرانی خارج از کشور به منظور انجام فعالیت های فناورانه با هدف جایگزینی خدمت سربازی اظهار داشت: در حال حاضر پلتفرم «کانکت‌پلاس» را ایجاد کرده ایم که تفاوت آن با پلتفرم قبلی اضافه شدن شرکت های بزرگ صنعتی دارای واحد تحقیق و توسعه است.
وی با بیان اینکه، دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر دنیا می‌توانند در پلتفرم کانکت پلاس درخواست همکاری خود را ارائه کنند، افزود: از ابتدای امسال تعداد یک هزار و ۷۰۰ درخواست همکاری در این سامانه به ثبت رسیده است.
معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی ادامه داد: درخواست‌های ثبت شده در کانکت نشان می دهد بیشتر متقاضیان از دانشگاه‌های برتر دنیا و رتبه‌های زیر ۱۰۰ دانشگاه‌های تورنتو، برکلی، ای‌پی‌اف‌ال، بریتیش‌کلمبیا و غیره و عمدتا دانشگاه‌های اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا هستند.
حسینی گفت: متقاضیان ثبت نام طرح دانش بنیانی جایگزینی خدمت سربازی به ترتیب بیشتر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، دکتری و کارشناسی هستند.
معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی در ادامه با بیان اینکه، موضوع نظام وظیفه تخصصی برای افرادی است که می‌خواهند به کشور رفت‌وآمد داشته باشند، افزود: در حال حاضر طبق قانون افراد می‌توانند حداکثر ۲ بار در سال و به مدت سه ماه به کشور تردد داشته باشند.
حسینی در توضیح بیشتری با بیان اینکه، هم اکنون برای انجام پروژه جایگزین خدمت سربازی دو روش وجود دارد، افزود: نخست آنکه متقاضیان می‌توانند در ایران پروژه را دریافت کنند و بعد از ۱۴ ماه انجام طرح و گذراندن دوره آموزشی، کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.
وی ادامه داد: متخصصان و دانش‌آموختگان خارج از کشور می‌توانند از این امکان استفاده کنند تا مشکلات تردد آن‌ها رفع شود؛ به همین دلیل، عموما از افرادی درخواست همکاری داشتیم که علاقمند هستند به داخل کشور رفت‌وآمد کنند یا به کشور بازگردند. معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ادامه داد: اما متخصصان و نخبگان دانش‌آموخته در خارج از کشور و در دانشگاه‌های برتر دنیا که قصد دارند به داخل کشور تردد کنند، می‌توانند با انجام یک طرح به عنوان جایگزین خدمت سربازی، کارت پایان خدمت دریافت کنند و مشکل رفت‌وآمد آن‌ها مرتفع می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ۳۸۰ نخبه ایرانی تحصیلکرده دانشگاه های برتر خارج از کشور در حال انجام طرح انجام فعالیت دانش بنیانی از راه دور برای جایگزینی خدمت سربازی هستند و تاکنون حدود ۲۰ کارت پایان خدمت برای متقاضیان نیز صادر شده است.
معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی برنامه دیگر همکاری با نخبگان خارج از کشور در پلتفرم کانکت را، کمک به تأسیس شرکت دانش‌بنیان توسط این افراد در داخل ایران عنوان کرد.
وی تصریح کرد: تاکنون ۳۸۵ نفر در این سامانه برای راه اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست ثبت کرده‌اند که عموما بیشتر از پنج سال تخصص و تجربه مناسب در فعالیت‌های اقتصادی دارند.
حسینی در خصوص رشته تحصیلی ثبت نام کنندگان راه اندازی شرکت های دانش بنیان نیز اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد از درخواست‌ها در حوزه فنی مهندسی و تجهیزات پزشکی و ۲۰ درصد مدیریت و مابقی از سایر رشته های دانشگاهی است.
وی همچنین یکی از برنامه های آتی این مرکز را اضافه کردن حوزه‌های صنایع نرم و خلاق همچون بازی، انیمیشن و حوزه‌های هنری به این برنامه به منظور استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت علمی و فناورانه متخصصان مقیم خارج از کشور عنوان کرد.