کرونا نرخ بیکاری استان اصفهان را افزایش داد

مقایسه آمار اشتغال بهار ۹۹ با مدت مشابه سال گذشته گویای افزایش نرخ بیکاری در استان اصفهان است که به گفته کارشناسان شیوع بیماری کرونا عامل اصلی آن بوده است. به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در گزارشی که به تازگی توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و […]

مقایسه آمار اشتغال بهار ۹۹ با مدت مشابه سال گذشته گویای افزایش نرخ بیکاری در استان اصفهان است که به گفته کارشناسان شیوع بیماری کرونا عامل اصلی آن بوده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در گزارشی که به تازگی توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در استان اصفهان در بهار امسال ۱۱.۹ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافت.

نرخ بیکاری (Unemployment Rate) نسبت ” تعداد افراد بیکار در یک رده سنی مشخص” به ” کل افراد آماده به کار در آن رده سنی ” است.

همچنین بر اساس این آمار، نرخ مشارکت قتصادی در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در استان اصفهان در بهار ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال گذشته، پنج درصد کاهش یافت و به ۴۱.۲ درصد رسید.

نرخ مشارکت اقتصادی از تقسیم جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سنین کار به دست می‌آید بنابراین کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بازتاب حضور کمتر افراد در سنین کار به سوی بازار کار است.

نسبت اشتغال در استان اصفهان نیز در بهار ۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت و از ۴۱.۲ به ۳۶.۳ درصد رسید؛ نسبت اشتغال عبارت است از نسبت جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر به کل جمعیت در سن کار ۱۵ساله و بیشتر.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان درباره آمار جدید به ایرنا گفت: نرخ بیکاری در این استان در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش یافت که بدون شک، شیوع بیماری کرونا عامل اصلی آن بود.
محمدرضا لعلی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی نیز در این مدت کاهش یافت، افزود: با شیوع بیماری کرونا از اسفند سال گذشته شاهد رکود اقتصادی در بخش‌های مختلف بویژه مشاغل خدماتی در استان اصفهان بودیم که همین امر تاثیر بسزایی در کاهش نسبت اشتغال و افزایش نرخ بیکاری داشت.

وی با بیان اینکه عمده اشتغال در استان اصفهان یعنی حدود ۴۲ درصد مربوط به مشاغل خدماتی است، تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در بهار امسال باعث رکود شغل‌های خدماتی بویژه در بخش‌هایی مانند گردشگری و رستوران‌ها شد.

لعلی با اشاره به اینکه در کشور نیز حدود یک و نیم میلیون شغل در بهار ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال گذشته کمتر شده است، افزود: بخش عمده این مشاغل در خدمات بوده است که نشان می‌دهد کرونا، بیشترین آسیب را به این مشاغل وارد کرد.

وی به کاهش اشتغال ناقص و نرخ مشارکت اقتصادی نیز اشاره و تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در این مدت تعداد قابل توجهی از جمعیت فعال اقتصادی بدنبال کار کردن نرفتند و بدلیل شیوع بیماری کرونا در خانه ماندند.

افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی مانند رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر و قرار داشتن در فصل غیرکاری، کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بودند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، اصفهان با نرخ بیکاری ۱۱.۹ درصد در بهار ۹۹ در مقایسه با سایر استان‌ها در رتبه دوازدهم قرار دارد؛ بیشترین نرخ بیکاری در استان‌ها مربوط به لرستان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه با نرخ ۲۱، ۱۹.۱ و ۱۳.۸ درصد است.

میزان مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور نیز در بهار ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳.۷ درصد کاهش یافته و به ۴۱ درصد رسیده است؛ اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور نیز در این مدت ۲.۹ درصد کاهش یافته و به ۳۶.۹ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری در کشور در بهار سال ۹۹ برابر ۹.۸ و در بهار سال گذشته ۱۰.۹ درصد بود.

استان اصفهان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ نرخ بیکاری این استان از سال‌های ۹۵ تا ۹۸ به ترتیب ۱۴.۶، ۱۴.۴، ۱۳.۸ و ۱۰.۶ بود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت تاکنون افزون بر ۱۳ هزار نفر بر اثر بیماری کرونا در کشورمان جان باختند.