کرونا، باور ما را نمی‌خواهد…

فرزانه مستاجران در روزهایی که دولت از مردم انتظار دارد با همبستگی در مقابل ویروس کرونا بایستند تا بتوانیم واکسیناسیون همگانی و دیر هنگام خود را به پایان برسانیم اما خود دولتیان این همبستگی را ندارند و حتی عدم تفاهم خود را از تریبون های مختلف فریاد می زنند. مردم هم در دوراهی مرگ و […]

فرزانه مستاجران

در روزهایی که دولت از مردم انتظار دارد با همبستگی در مقابل ویروس کرونا بایستند تا بتوانیم واکسیناسیون همگانی و دیر هنگام خود را به پایان برسانیم اما خود دولتیان این همبستگی را ندارند و حتی عدم تفاهم خود را از تریبون های مختلف فریاد می زنند. مردم هم در دوراهی مرگ و زندگی مانده اند و حتی نمیتوانند به افراد متخطی گوشزد کنند زیرا هیچ قانون نوشته ای وجود ندارد برای مقابله با افرادی که ماسک نمی زنند، مسافرت می روند و رعایت اصول بهداشتی در شرایط کرونایی را نوعی وسواس یا حتی دیوانگی می دانند!

وزیر بهداشت یک سری قوانین را اعلام میکند،وزیر راه جور دیگر عمل می کند، وزیر صنعت توجهی به اقلام مورد نیاز داخلی ندارد و…. در این بین تنها بازندگان مردم هستند که البته اینبار جانشان در خطر است !

در روز های گذشته وزیر راه در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره عدم کنترل کرونا، گفت: انجام تست از مسافران هوایی،‌جاده‌ای و ریلی وظیفه وزارت بهداشت است نه کارکنان وزارت راه. وی اعلام کرد بهداشت مرزی وزارت بهداشت بایستی تست‌های مربوط به کرونا را بگیرند و کارکنان فرودگاه‌ها وظیفه دیگری دارند و نمی‌توانند از مسافران تست بگیرند. در ترمینال‌ها و پایانه‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی مکان‌هایی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌ایم تا در آنجا اکیپ‌هایی را مستقر کرده و از مردم تست کرونا بگیرند. این یک قاعده و ابلاغ است و باید نیروهای وزارت بهداشت آنرا انجام دهند.

 در سویی دیگر وزیر بهداشت مخالف خود با هر نوع مسافرت را اعلام کرده است. این در حالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که در ایام نوروز تنها شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی با ممنوعیت تردد برای سفر روبه‌رو خواهند بود.پیش از این اعلام شده بود که در تعطیلات نوروزی سفر به استان‌های مسافرپذیر از جمله گیلان و مازندران ممنوع خواهد بود. همچنین براساس پیشنهادهای قبلی قرار بود سفرها تنها در چارچوبی خاص صورت گیرد و سفر با خودروی شخصی ممنوع شود که حالا با تصمیم آخرین جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا معلوم نیست سرنوشت این پیشنهادها به کجا رسیده است. تمام اینها درحالی است که وزیر بهداشت، مخالفت خود را با انجام سفرهای نوروزی اعلام کرده است.

همکاری نکردن برخی مردم نیز مزید بر علتی شده است تا کرونا سرعت چرخشش را در کشور بیشتر کند و وزیر بهداشت بارها نا رضایتی خود از این جریان را اعلام کرده است . وی در یکی از سخنرانی های خود گفته، ایهاالناس بدانید من به عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به تنهایی این اپیدمی را جمع کنم.  یکی از دردهای درونم این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش جمع کرد. طرف بمب ویروس است و وقتی به او می‌گوییم چرا ماسک نزدی، می‌گوید به کرونا اعتقاد ندارم!. چند وقت است که ما داریم التماس می‌کنیم، اما کدام یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟. نمی دانم چه کسی باید این‌ها را حل کند. چند ماه است که داریم خواهش می‌کنیم؟ چقدر من و همکارانم باید التماس کنیم؟

آنچه مسلم است این است که ویروس منحوس کرونا دیر یا زود بارش را از جهان خواهد بست اما آن موقع چه عزیزانی را از دست داده باشیم خدا میداند؟! آن هم تنها به دلیل عدم هماهنگی بین برخی مسئولان و یا اعتقاد نداشتن برخی مردم به وجود کرونا! ایها الناس کرونا یک دین نیست که به آن اعتقاد داشته باشید یا نه، کویید ۱۹ یک بیماری است که وجودش در همه جهان اثبات شده و اگر شما به چشم نمیبینید دلیلش چشمهایتان است . به قول سهراب سپهری، چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید…