چشم به آسمان در انتظار حل بحران

سد زاینده‌رود شرایط خوبی ندارد و تلاش می‌شود حجم ذخیره این سد از ۱۲۰ میلیون مترمکعب کمتر نشود، البته بارندگی‌های اخیر برخی نگرانی‌ها پیرامون تأمین آب شرب را کمتر کرد

آزاده سلیمان نژاد : در شرایطی که هشدارها در مورد آب شرب اصفهان به همه‌روزه به چشم و گوش می‌رسد، گویا همچنان تنها را عبور از بحران چشم دوختن به آسمان است.

هرچند صحبت سخنگوی شرکت آب و فاضلاب اصفهان که چندی پیش اعلام کرده بود، «ذخیره سد زاینده‌رود تا دی‌ماه کفاف می‌دهد» تکذیب شد، اما همین‌که این سخنگو گفته جای نگرانی وجود ندارد و تا زمان شروع بارش‌ها دردی ماه (که خوشبختانه آسمان گوشش به‌پیش بینی‌های کارشناسان بدهکار نیست) و افزایش ظرفیت سد، این شرکت به وظیفه خود در خصوص تأمین پایدار آب شرب عمل خواهد کرد، می‌تواند دلیلی باشد بر صحت خبر.

به‌هرحال اصفهان یکی از کم بارش ترین استان‌های کشورمان است، به‌طوری‌که ازلحاظ میانگین بارندگی بین ۳۱ استان رتبه ۲۵ را دارد.

کمبود آب و ایجاد بحران‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و سیاسی در استان ما موضوع جدیدی نیست و این هشداری است که زنگ خطر آن از سال‌ها قبل به صدا درآمده بود. این روزها گویا اوضاع از مرز هشدار هم عبور کرده، چراکه از گوشه و کنار صحبت اتمام آب شرب اصفهان است.

به گزارش شبکه شرق نیز، آمارها و ذخیره ۱۳۶ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود حکایت از وضعیت بحرانی این سد دارد.

هفته گذشته امینی، مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد، بررسی وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که میزان پرشدگی سدها نسبت به میانگین بلندمدت با کاهشی معادل ۷۵ درصد مواجه بوده است. چند روز بعد محمود چیتیان معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هم گفت: به دنبال کاهش تراز و حجم مخزن سد زاینده‌رود، تنها نیروگاه برق‌آبی اصفهان به‌طور کامل از مدار خارج شد.

کمی بعدتر ایسنا نوشت، به دلیل عدم بارش در سال آبی گذشته و همچنین تأخیر در بارش‌های سال آبی جاری در پاییز و پیش‌بینی بارش‌ها از نیمه آذرماه به بعد در حال حاضر ذخیره سد زاینده‌رود حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب است و این شرایط مدیریت این میزان آب را در بخش‌های مختلف سخت کرده، چنانچه به گفته کارشناسان زنگ خطر تأمین آب شرب اصفهان به صدا درآمده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان دراین‌باره در گفت‌وگویی توضیح داد: طبیعی است که ذخیره سد زاینده‌رود تا آبان و آذر نیز کاهشی خواهد بود و با توجه به وضعیت حجم سد زاینده‌رود، کلیه مصارف باید کاهش یابد. حسن ساسانی گفته در این شرایط خروجی سد زاینده‌رود در مهر و آبان به‌گونه‌ای سخت‌گیرانه خواهد بود و امیدواریم بارش‌ها از آذرماه انجام شود تا نگرانی‌ها برای تأمین آب شرب نیز مرتفع شود.

تا گفته نماند مدیر سد زاینده‌رود با اشاره به ذخیره ۱۳۵ میلیون مترمکعبی سد، گفت: سد زاینده‌رود شرایط خوبی ندارد و تلاش می‌شود حجم ذخیره این سد از ۱۲۰ میلیون مترمکعب کمتر نشود، البته بارندگی‌های اخیر برخی نگرانی‌ها پیرامون تأمین آب شرب را کمتر کرد.

سید مجتبی موسوی نائینی، با تأکید بر اینکه در وضعیت فعلی ذخیره سد زاینده‌رود، با محدودیت تأمین بقیه مصارف مواجه هستیم، افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون مجموع بارش‌های کوهرنگ ۱۱۸ میلی‌متر است که در مقایسه با متوسط بلندمدت که بارش‌ها ۹۲ میلی‌متر بود، افزایش داشته، البته ممکن است تا چند روز آینده و در ادامه سال آبی شرایط بارش‌ها تغییر کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت سد زاینده‌رود، در گفت‌وگویی اعلام کرده بود، در حال حاضر ورودی سد زاینده‌رود ۱۱ و خروجی لحظه‌ای آن ۱۲.۵ مترمکعب بر ثانیه است و همچنان میزان خروجی آب سد بیش از ورودی است.

گفتنی است نسل فردا برای آگاهی دقیق از «میزان ورودی و خروجی سد زاینده‌رود رود بعد از بارش‌های اخیر» خواستار مصاحبه اختصاصی با مدیر سد زاینده‌رود شد که به دلیل اینکه وی تنها به‌شرط رؤیت و تأیید گفته‌هایش قبل از انتشار حاضر به گفتگو بود از مصاحبه با ایشان صرف‌نظر کردیم. به‌هرحال در شرایطی که خشک‌سالی‌های اخیر به همراه بی‌درایتی و ضعف مدیریتی برخی مسئولان هرروز بیشتر از قبل اوضاع آب در نصف جهان را وخیم می‌کند تنها می‌توان چشم به آسمان دوخت برای اندکی بارش از ابرهای مهربانی تا اندکی از زخم‌های کهنه بی مدیریتی را التیام بخشد. همه این‌ها در حالی است که زمین استان با هیولای بی‌رحم فرونشست، تاریخ را به کمین نشسته است!