چرا اوپورتونیسم نیستی؟!

فرزانه مستاجران یک اصطلاح سیاسی وجود دارد که میگویند از هر طرف که باد بوزد گندم را بر باد می دهند. این اصطلاح حال و روز خیلی از ما را به درستی بیان میکند و نشان از اوپورتنیسم شدن جامعه دارد.  اوپورتونیست که همان معنی فرصت طلب و ابن­الوقت را می دهد به کسانی اطلاق […]

فرزانه مستاجران

یک اصطلاح سیاسی وجود دارد که میگویند از هر طرف که باد بوزد گندم را بر باد می دهند. این اصطلاح حال و روز خیلی از ما را به درستی بیان میکند و نشان از اوپورتنیسم شدن جامعه دارد.  اوپورتونیست که همان معنی فرصت طلب و ابن­الوقت را می دهد به کسانی اطلاق می شود که برای حفظ منافع خود به اصطلاح معروف «نان را به نرخ روز می خورند» و خود را با هر شرایطی تطبیق می دهند. صد البته که تطبیق با شرایط موجود از خصیصه های مثبت و سازنده ای است که باعث سازگاری و قناعت انسان می شود و اما اینجا منظور از اوپورتونیسم همان خوردن نان به نرخ روز است. هر چند این اصطلاح در ابتدای خلقتش متوجه قشر خاصی بوده و تنها به طبقه متوسط جامعه تعلق داشته است اما با مرور زمان اوپورتونیسم توانسته همه اقشار جامعه را تحت الشعاع قرار دهد تا هر کسی در هر رتبه ای که قرار دارد از همان موقعیت سو استفاده کند. هر چند نمی توان تمام جامعه را به این سخن تعمیم داد و هنوز هستند کسانی که نان بری نمی کنند و نان را به نرخ روز نمی خورند اما این امر باعث شده همین افراد در طبقه ضعیف و متوسط به نان شب محتاج شوند و حتی مورد نکوهش قرار گیرند که توانایی اقتصادی پایینی دارند!

اینکه چرا سکه نخریدی تا گران شود و بعد تبدیل به دلارش نکردی و دلار ۱۸ هزار تومانی را نفروختی که چند ماشین ثبت نام کنی و ماشین ها را بفروشی که بتوانی ملک بخری و در این بین کلاه چند نفر را هم بر نداشتی؟ ، نصیحت اقتصادی نیست بلکه امر به اپورتونیسم است. یعنی چرا نان را به نرخ روز نمی خوری؟ جالب است جامعه ما به سمتی پیش رفته که  پدر و مادری که سالها تلاش کرده اند تا لقمه حلال بر سر سفره فرزندانشان بیاورند تا مبادا نان حرام باعث عاقبت نا خیر برای ثمره زندگیشان شود امروز همان فرزند را نکوهش می کنند که چرا زرنگ نیستی؟ چرا مثل بقیه در بازار به دلالی نمی پردازی؟ چرا یکی را دو تا نمی کنی؟ و چرا  و چرا و چرا مثل بقیه نان را به نرخ روز نمی خوری؟ و چرا اپورتونیسم نیستی؟!

چه بسا که جامعه نمی داند به کدام سمت پیش می رود و نمی داند این اپورتونیسم ها چه بلایی بر سر زندگی شخص خود و جامعه خواهند آورد؟ افراد فُرصت طلب هر روز در جستجوی روزنه هستند  که بتوانند به تاریکی های تخیلاتشان هر چند نا چیز هم باشد روشنی بیآندازند و همیشه در سراسیمه گی و اضطراب زندگی میکنند. در جامعه ای که سیر تحوالات سیاسی و اقتصادی بطی باشد در آن جامعه شیوع این مرض با این میکروب آنقدر چشمگیرنیست اما بر عکس اگر در جوامع سیر تحوالات سریع و بغرنج شود  این میکروب در وجود افراد فُرصت طلب بزودی فعال گردیده آنها را بی اختیار می سازد. مشکلی که جامعه ما را اکنون درگیرکرده ،همین تحولات سریع است.

خداوند درسوره نساء: آیه ۱۴۱ یکی از صفات منافقان را فرصت طلبی عنوان می کند و می فرماید:  منافقان همانها هستند که پیوسته انتظار مى کشند و مراقب شما هستند اگر فتح و پیروزى نصیب شما گردد مى گویند آیا ما با شما نبودیم (پس ما نیز سهیم در افتخارات و غنائم هستیم!) و اگر بهره اى نصیب کافران گردد مى گویند آیا ما شما را تشویق به مبارزه و عدم تسلیم در برابر مومنان نمى کردیم؟ (پس با شما سهیم خواهیم بود!) خداوند در میان شما در روز رستاخیز داورى مى کند و هرگز براى کافران نسبت به مؤمنان راه تسلطى قرار نداده است.

با تفکر در این آیه خودمان را دعوت می کنم به جرعه ای آرامش و امر نکردن به منافق بودن! لطفا اپورتونیسم نباشیم.