چرا اصفهان منطقه ویژه اقتصادی ندارد؟

فرزانه مستاجران  تعلق یک منطقه ویژه اقتصادی به استان اصفهان و چند استان دیگر پرونده ای است که سالهاست در مجلس دست به دست می شود و مدام به زمان بعدی موکول می شود. این در حالی است که استان هایی چون کرمان ، یزد، مرکزی  و… که اتفاقا خیلی صنعت کمتری نسبت به استان […]

فرزانه مستاجران

 تعلق یک منطقه ویژه اقتصادی به استان اصفهان و چند استان دیگر پرونده ای است که سالهاست در مجلس دست به دست می شود و مدام به زمان بعدی موکول می شود. این در حالی است که استان هایی چون کرمان ، یزد، مرکزی  و… که اتفاقا خیلی صنعت کمتری نسبت به استان اصفهان در خود جای داده اند دارای چندین منطقه ویژه اقتصادی هستند اما اصفهان پس از سالها هنوز نتوانسته یک منطقه اقتصادی ویژه داشته باشد.

اگر بخواهیم تعریفی برای مناطق ویژه اقتصادی بیاوریم باید بگوییم، منطقه ویژه اقتصادی به محدوده جغرافیایی در داخل مرز کشور اطلاق می‌شود که قوانین تجاری حاکم بر آن تا حد زیادی در قیاس با سایر نقاط کشور از محدودیت کمتری برخوردار است. این مناطق دارای چهارچوب مناسبی به منظور ورود و شروع به فعالیت کارآفرینان است. برای مثال اگر میانگین قیمت زمین در نقاط شهری، متری ۷۰۰ هزار تومان باشد شما می‌توانید در منطقه ویژه اقتصادی زمین‌هایی با قیمت زیر متری ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنید. علاوه‌بر این در منطقه ویژه اقتصادی پروانه کسب درآمد و تولید با بررسی طرح توجیهی فنی و تخصص شما، راحت‌تر از طی مراحل پر پیچ و خم در بیرون صادر می‌شود.

 این مزایا سبب شده است که نمایندگانی که در مجلس فعال بوده اند در سالهای گذشته به دنبال اخذ مجوز مناطق ویژه اقتصادی در استان های خود باشند اما گویا نمایندگان اصفهانی آنچنان این جریان را مهم نمیدانسته اند! که البته حق هم داشته اند. وقتی رودخانه زاینده رود از اصفهان رفت و همین نمایندگان دم برنیاوردند ،دیگر منطقه ویژه اقتصادی به چه کار می آید؟! از قدیم گفته جایی که آب هست آبادی هم هست ، شهری که آبی در رودخانه خود ندارد صنعت و اقتصاد هم در آن رونق چندانی نخواهد گرفت. با وجود ایت باید دید چرا مجلس سالهاست از این جریان امتناع میکند؟

در سال ۹۵ لایحه‌ای برای ایجاد مناطق آزاد جدید به مجلس داده شد که ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی جدید در آن مطرح شده بود ؛ این لایحه دو تا سه بار به صحن علنی مجلس رفت و به دلیل ایراداتی که از آن گرفته شد، بازگشت. در سال ۹۷ بعد از چندماه بحث‌های کارشناسی که در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شد، اصلاحات موثر و مهمی در لایحه انجام شد و مجدد به صحن ارسال شد. در حین بررسی این لایحه، تعداد زیادی منطقه ویژه اقتصادی به پیشنهاد نمایندگان به لایحه افزوده شد و بعد از تصویب لایحه در صحن مجلس، به شورای نگهبان بازگشت که شورای نگهبان به تعداد بالای این مناطق ویژه و چند موضوع دیگر ایراد گرفت که این تغییرات، اصل لایحه را دچار دگرگونی‌های اساسی کرده است، به همین دلیل لایحه به صحن مجلس برگشت. آنطور که مسئولان در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کردند در حال حاضر لایحه ایجاد ۹۰ منطقه ویژه و همچنین هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی بوده و وضعیت آن مشخص نشده است.

استان اصفهان یکی از استان های دارای رتبه در بیکاری است و ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی میتواند به میزان قابل توجهی از این بیکاری بکاهد .ایجاد فرصت های اشتغال در داخل و خارج و جذب سرمایه های خارجی  و همچنین کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات از جمله مزایای یک منطقه اقتصادی است . به نظر می رسد مسئولان استانی باید با جدیت بیشتری این مهم را محقق کنند تا جوانان اصفهانی نیز با وجود منطقه ویژه اقتصادی مشقت کمتری در ایجاد اشتغال و کارآفرینی متحمل شوند.