پنجمین نمایشگاه بین المللی فارمکس خاورمیانه

این رویداد بین المللی به صورت سالانه توسط سندیکای مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با مشارکت سازمان های مربوطه برگزار می گردد. امسال نیز پنجمین دور از این رویدادِ خاورمیانه ای در مرکز نمایشگاهیِ ایران مال، از 31 مرداد الی 3 شهریور، همزمان با روز دارو ساز و روز پزشک، برگزار خواهد شد

دریاوفایی : فارمکس بزرگترین رویداد داروسازی کشور است که دراین سال ها توانسته با گردهم آوردن اثرگذارترین نقش آفرینان این صنعت، فرصت های هرچه بیشترِ کسب و کاردر این حوزه را برای فعالان دارو سازی فراهم آورد. این رویداد بین المللی به صورت سالانه توسط سندیکای مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با مشارکت سازمان های مربوطه برگزار می گردد. امسال نیز پنجمین دور از این رویدادِ خاورمیانه ای در مرکز نمایشگاهیِ ایران مال، از ۳۱ مرداد الی ۳ شهریور، همزمان با روز دارو ساز و روز پزشک، برگزار خواهد شد.

به همین منظور در دومین جلسه شورای سیاستگذاری از این نمایشگاه که با حضورجمعی از اعضا سندیکای مواد اولیه و موثره دارویی وبسته بندی و مسئولان همچنین اصحاب رسانه برگزار شد، مباحث مختلفی پیرامون این رویداد و حوزه صنعت دارو مطرح شد که درادامه بخشی از آن را می خوانید:

 حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو :

خوشبختانه امروز همه کشورهای منطقه اذعان دارند که ایران جزو کشورهای پیشرو در تولید مواد اولیه و موثره دارویی است. صنایع دارویی ما درشرایطی بیش از ۹۹ درصد را در تولید رقم زدند که شدیدترین تحریم ها را به ما تحمیل کردند، و قطعا درنبود این شرایط نابرابر، می توانستیم وضعیت بهتری از وضع موجود داشته باشیم. درحال حاضر بخشی از مواد اولیه را در کشور تولید می کنیم و بخشی از آن هم مواد اولیه وارداتی است. امیدواریم روزی برسد که هیچ ماده اولیه ای را وارد کشور نکنیم. با این حال باید به صنعت دارو نگاه تشویقی داشته باشیم؛ به همین منظور هماهنگی و پیگیری تسهیلات در وزارت صمت مهم است. یکی از موضوعات مهم در صنعت داروسازی به‌روزرسانی ماشین آلات است زیرا دانش کافی در بهره برداری از صنعت وجود دارد؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه صنایع دارویی (فارمکس) در شهریور فرصت مناسبی برای تامین و کمک به دستگاه و تجهیزات این صنعت است. بحث آموزش نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا سندیکای دارویی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و رویداد فارمکس فرصت خوبی ایجاد می‌کند که تجارب آموزش داده شود. خوشبختانه اگرچه شرکت های دارویی کشور برای تامین ارز و تامین حواله ارز و انتقال مواد موثره  مشقت های فراوانی را متحمل می شوند با این حال توانسته اند کشور را در موارد متعدد دارویی بی نیاز کنند. با این حال استراتژی سازمان غذا و دارو و دولت این نیست که درشرایطی که تولید کننده داخلی داریم به سمت واردات برویم، همواره سیاست ما حمایت از تولید بوده و خواهد بود. قطعا این حمایت بیشتر متوجه تولید کنندگانی که عمق بیشتری دارند سوق پیدا می کند، هرچه عمق تولید بیشتر باشد حمایت ما هم بیشتر است.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارو :

خوشبختانه در کشورمان ، طی مدت کوتاهی از جهت عمر صنعتی دربعد از پیروزی انقلاب اسلامی، موفق شدیم اقلام بسیاری از مواد موثره دارویی را که به عنوان زیرساخت صنعت دارو و همچنین مواد جانبی و تجهیزات و کالاهای بسته بندی را درکشور، به تولید برسانیم. این کار کمی پیچیده تر از حوزه دارویی است، چون دربخش دارو به رغم پیچیدگی های علمی و ظرافت و حساسیت هایی که دارد، ماشین آلات نقش مهمی را دارند و با سرمایه گذاری و واردات ماشین آلات و بخش آموزش به همت متخصصان دست یافتنی است. کمااینکه بسیاری ازکشورهای همسایه ما در این حوزه موفقیت های خوبی را داشتند اما در حوزه مواد موثره و مواد جانبی و بسته بندی یک مقدار فعالیت های شیمی و واکنش های پیچیده درمیان است… . لذا کوچکترین اشکالی به لحاظ کیفی می تواند فجایع تحمل ناپذیری را برای کشورداشته باشد. خوشبختانه وجود فارماکوپه و استانداردها و مقالات علمی فراوان توانسته اندکی کار ساخت دارو را برای کشورهای نوظهور درعلم تولید مواد موثره، راحت تر نماید. استانداردهای موجود اجازه اینکه حتی با حداقل سطح فنی و تکنیکی که درشروع کار داشتیم، انحرافی دراین حوزه ورود پیدا کند را نداده است. دلیل آن هم به خاطر حجم فوق العاده خوب از صادرات محصولات داخلی به کشورهای پیشرفته مثل ژاپن، اروپا، آمریکا و کانادا وغیره می باشد. با همه مشکلات اعم از مباحث سیاسی و تحریم های ظالمانه، خوشبختانه مانند بسیاری از صنایع دیگردراین حوزه هم صدمه جدی ندیدیم و سرعت رشد توسعه خوب بوده است… .

کریمی برگزار کننده نمایشگاه فارمکس :

دراین نمایشگاه سخنرانی های بین المللی با حدود ۱۶ هیئت تجاری و صنعتی همراه با شرکت هایی که فعال هستند ارائه می شود. حدود ۴۰ کارگاه آموزشی درحوزه ماده اولیه برگزار می شود، همچنین حدود ۱۰۰ عنوان سخنرانی و نشست تخصصی در این چهارروز خواهیم داشت. رونمایی از آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی، برگزاری دوره های باز آموزی وایجاد فرصت های اشتغال و کارآفرینی،  تورهای بازدید تخصصی برای دانشجویان و هیئت های تجاری و سرمایه گذاری درنظرگرفته شده است. نیز، موقعیت های سرمایه گذاری درصنعت دارو با حمایت وزارت صمت از دیگر برنامه های این رویداد می باشد.

ایرامنش دبیر علمی کارگاههای آموزشی حوزه دارویی :

نهادهای حاکمیتی و نظارتی باید به صنایع پایین دستی و بلا دستی کمک کنند تا این زنجیره باارزش کامل شود. خوشبختانه امسال بالغ بر ۳۰ کارگاه ۹۰ دقیقه ای را بدون کمترین تنش با رویکرد کاملا علمی و فنی با همکاران صنعت دارو در حوزه تولید و مواد موثره و اقلام بسته بندی و با همکاری مدیران سازمان غذا و دارو، توانستیم برای این نمایشگاه برنامه ریزی کنیم. حقیقتا من، اسم فارمکس را نمایشگاه نمی گذارم و درواقع رویدادی است که کمک می کند تا بستری ایجاد شود برای اینکه متوجه شویم دردنیا چه خبراست و کارهای دارویی سایر کشورها را رصد کنیم. اگر صنایع ما در خودشان استحاله و تغییر ایجاد نکنند و اگر تصمیم سازان کمک نکنند به این حوزه، به زودی زود مزیتشان را ازدست می دهند. متاسفانه سال گذاشته برخی به جای کمک به حوزه آموزشی، آزاررسانی کردند… .

میثم کریمی عضو سندیکای مواد اولیه و موثره دارویی و بسته بندی :

به نظرمن اولین چالش که فراروی حوزه صنعت ماده اولیه دارو وجود دارد بحث قیمت است. در مقام مقایسه به جهت اینکه تیراژ وتولید ماده اولیه داخلی بالاست و شرکت های داروسازی رغبتی نشان نمی دهند که از داخل خرید کنند. ظرفیت دستگاههای موجود در صنعت ماده اولیه حجم کوچکی دارد و باید گسترش پیدا کند تا بتواند به خودکفایی ملی برسد و دربحث صادرات هم بتواند با قدرت های حاضر دردنیا از لحاظ قیمت و تیراژ رقابت داشته باشد. فعالان این حوزه نیازمند آموزش های جدی تری هستند، چون هنوز درمرحله سنتی هستیم و باید با ارتباط با دانشگاهها روش های صنعتی را بکارببریم تا به کاهش ناخالصی های مواد و افزایش خلوص مواد و مواردی از این دست منجر شود… .

محمدمهدی برادران ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت :

باید همه تلاش ها برای حمایت از تولیدکنندگان واقعی در صنعت داروسازی کشور صورت گیرد و در این مسیر تلاش خواهیم کرد تا حمایت‌های ما از تولیدکنندگان واقعی دارو دنبال شود. از طرفی تاکید می شود که در تخصیص ارز به تولیدکننده واقعی دارو، دقت بیشتری صورت بگیرد، متاسفانه گاهی شاهد سهل انگاری هایی دراین خصوص بوده ایم. بنابراین برای اعمال دقت هرچه بیشتر، با هماهنگی وزارت بهداشت، به جمع‌بندی مطلوبی در زمینه تخصیص ارز دارو به تولیدکنندگان واقعی رسیده‌ایم. همچنین درخصوص بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات صنعت داروسازی نیز تمهیدات و برنامه هایی داریم تا سهمیه‌ای هم بابت تخصیص ارز تعلق بگیرد. مطمئنا وزارت صمت کمک های خود را برای حمایت از تولیدکنندگان واقعی دریغ نخواهد کرد.