پایان پرواز پروانه‌های خسته

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز به کار خود پایان داد، جشنواره ای که اگر چه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا اکران مردمی برای تماشای فیلم ها نداشت اما خالی از لطف هم نبود و برخی از بازیگران و کارگردانان فیلم ها با حضور در زمان اکران فیلم شان […]

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز به کار خود پایان داد، جشنواره ای که اگر چه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا اکران مردمی برای تماشای فیلم ها نداشت اما خالی از لطف هم نبود و برخی از بازیگران و کارگردانان فیلم ها با حضور در زمان اکران فیلم شان در این جشنواره و حضور در جلسات نقد و بررسی مطمئنا تجربیات بیشتری در زمینه کار برای کودکان و نوجوانان به دست آوردند.
عمر درخت تنومند سینمای کودک و نوجوان ایران بلند است
علیرضا تابش دبیر جشنواره سی و چهارم در این مراسم با تاکید بر اینکه داستان جشنواره‏ و داستان درخت تنومند سینمای کودک و نوجوان ایران، بسیار بلندتر از عمر مدیریت مدیران و سیاستگذاران حوزه فرهنگ است، در هر دوره و زمانی، گروهی و جمعی، به حراست از این درخت می‏‌پردازند و تلاش می‏‌کنند با آبیاری و هرس این درخت تنومند، آن را به شکل زیباتری بیارایند و مسیر رشدش را هموار کنند؛ اما همه‏، از جمله من و همکارانم، می‌‏دانیم که ریشه‌‏های گسترده این درخت تنومند، با بطن فرهنگ ایران زمین نسبت دارد و از میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی با قدمتی چندهزار ساله تغذیه می‌‏کند.

بچه‌های سینما روزهای سختی را طی می‌کنند
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم خاطر نشان کرد: سرمایه‌های ما در جامعه در حال فراموشی هستند و جز فعالان عرصه فرهنگ و هنر، کسی نمی‌تواند راه نجاتی برای آن پیدا کنند. بچه‌های سینما روزهای سختی را طی می‌کنند و ما هیچ نداریم، جز اینکه به همه آنها بگوئیم این سرزمین پل فیروزه‌ای است که محل عبور فرهنگ و تمدن و عشق و صمیمیت است. آنقدر به خودمان بد نکنیم.

دیپلم افتخار بهترین فیلم برای لیپار
دیپلم افتخار بهترین فیلم در ارائه تصویری متفاوت از نوجوانان خطه سیستان و بلوچستان به حسین ریگی کارگردان «لیپار» اهدا شد. ریگی پس از دریافت جایزه خود گفت: سینما ۵۰ سال را به سیستان و بلوچستان بدهکار بود و من این فیلم را از بابت ادای دین به این خطه ساختم. این فیلم را به شهید نوجوان «علی لندی» تقدیم می‌کنم.او ادامه داد: با این فیلم به تماشای تصویری متفاوت از سیستان و بلوچستان می‌نشینید.همچنین فیلم لیپار پروانه زرین بخش بهترین کارگردانی را نیز دریافت کرد.ریگی پس از دریافت این جایزه گفت: پنج بازیگر اهل سیستان و بلوچستان در این فیلم بازی کردند که بازیگران آینده سینمای ایران خواهند شد.همچنین ، دیپلم افتخار و پروانه زرین ویژه هیأت داوران به مختار عبدالهی کارگردان فیلم «میان صخره‌ها» رسید. در ادامه اهدای جوایز بخش ملی ،فریاد بیات برای فیلم «آشمچز- یک اشتباه دیجیتالی» دیپلم افتخار را به دست آورد.

پروانه زرین برای فیلم یدو
در بخش جایزه سیفژ، دیپلم افتخار و پروانه زرین به فیلم «یدو» ساخته «مهدی جعفری» اهدا شد. در بخش پویانمایی کوتاه، فیلم «مادربزرگ من ماتیلده» ساخته میگوئل آنایا بوریا از کشور مکزیک برنده دیپلم افتخار شد که «مهرداد اسکویی» داور بخش بین‌الملل این جایزه را برای اجرای خلاق و تکنیکی که پیام تاثیرگذار ارائه داد، به نماینده مکزیک اهدا کرد.در ادامه، دیپلم افتخار و پروانه زرین بخش فیلم کوتاه داستانی، به فیلم «سکوت رودخانه» ساخته فرانچسکا کانه‌پا از کشور پرو به جهت شیوه هیپنوتیزم‌کننده داستان پردازی و شیوه منحصربه فرد تعلق گرفت .در ادامه دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان به «یاسین حبیب‌پور» برای فیلم «پسران دریا» از ایران اهدا شد.دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین فیلمنامه هم به فیلم پسران دریا از ایران نوشته «افشین هاشمی» و «حسین قاسمی‌جامی» رسید.در ادامه، پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل به «محمدرضا مصباح» تهیه‌کننده فیلم «یدو» اهدا شد.

لوح زرین بهترین فیلم بلند داستانی برای راز قلعه
دیپلم افتخار بهترین فیلم‌ پویانمایی کوتاه هم به فهیمه قبادی کارگردان فیلم «آی‌دی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا شد.پروانه زرین بهترین فیلم‌ داستانی کوتاه به «متین رکن» کارگردان فیلم «منم سمیرا» اهدا شد.«راز قلعه» به کارگردانی «کریم رناسیان» دیپلم افتخار و لوح زرین بهترین فیلم بلند داستانی را به خود اختصاص داد.در ادامه دیپلم افتخار جایزه زاون قوکاسیان به فیلم «بام‌بالا» اهدا شد .پروانه زرین بهترین بازیگر کودک نیز به آندیا یحیی‌پور برای بازی در فیلم «میان صخره‌ها» اهدا شد.دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین فیلمنامه هم به امیر محمد عبدی نویسنده فیلم «بام‌بالا»
رسید.