پاسکاری دولت و بخش خصوصی برای خرید واکسن

فرزانه مستاجران از آنجا که در کشور ما هر جریان اقتصادی سود آوری روی زمین نمی ماند، به نظر می رسد وارد نکردن واکسن کرونا به این دلیل است  که سود اقتصادی خاصی ندارد و یا بهتر بگوییم دردسرهایش بیشتر از سود آوری اش است به همین سبب  در حال حاضر بین دولت و بخش […]

فرزانه مستاجران

از آنجا که در کشور ما هر جریان اقتصادی سود آوری روی زمین نمی ماند، به نظر می رسد وارد نکردن واکسن کرونا به این دلیل است  که سود اقتصادی خاصی ندارد و یا بهتر بگوییم دردسرهایش بیشتر از سود آوری اش است به همین سبب  در حال حاضر بین دولت و بخش خصوصی پاسکاری می شود. از یک سو رییس جمهور و اعضا هیئت دولت در جلسات متعدد صحبت از اجازه واردات واکسن کرونا به بخش خصوصی می کنند و از سوی دیگر نمایندگان بخش خصوصی اعلام کرده اند دولت باید وارد عمل شود. در این بین مردم مانده اند و واکسنی که وارد نشده و شایعات و واقعیاتی که مدام در مورد عواقب واکسن زدن یا نزدن به گوش می رسد.

چند روز پیش بعد از کش و قوس های فراوان در مورد واردات واکسن توسط بخش خصوصی روحانی اعلام کرد نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم و از شرکت‌های خصوصی خواست تا برای واردات واکسن خارجی با دولت همکاری کنند. وی گفت شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند.

اما متاسفانه بخش خصوصی نیز از این جریان سر باز زده اند و آنطور که باید از طرح مذکور استقبال نکرده اند. یکی از اعضای اتاق بازرگانی دلیل این امر را تاخیر در زمان  آن دانست و اعلام کرد ایران زمان را برای واردات واکسن کرونا از دست داد. کرمانپور مهم‌ترین چالش‌های خرید واکسن را جابه‌جایی ارز و احتمال فروش واکسن در کشور با وجود توزیع رایگان آن در کشورهای دیگر عنوان کرده بود.

یکی دیگر از اعضا اتاق بازرگانی نیز گفته دیگر واکسنی وجود ندارد تا بخش خصوصی بتواند خریداری کند! مستوفی گفته شرکت‌های خصوصی درصدد واردات واکسن کرونا هستند اما به دلیل کمبود واکسن کرونا در دنیا، تهیه آن سخت است و متاسفانه ما هیچگاه به موقع خطر را احساس و اقدام نکردیم. تولیدکننده‌های واکسن کرونا در دنیا سفارش‌هایی که گرفتند، نتوانستند تحویل دهند. به طور مثال کانادا چند برابر نیاز خود واکسن کرونا سفارش داده است درحالی که هنوز نیاز خود را هم نتوانسته تحویل بگیرد.

با توجه به اظهار نظر های موجود بخش خصوصی براین باور است که

دولت  بار کرونا نتوانست کشید ، قرعه واکسن به نام بخش خصوصی  زدند!

از سوی دیگر گفته شده واردات واکسن توسط بخش خصوصی منطقی نیست و احتمال تقلب وجود دارد. در شرایط فعلی، دشوار به نظر می‌رسد که بخش خصوصی بتواند در حوزه واردات گسترده واکسن به کشور کمک کند. حتی در کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلستان و کانادا که مظهر اقتصاد آزاد و فعالیت بخش خصوصی هستند، در حوزه واکسن، دولتها نقش محوری را ایفا می‌کنند. این شانس وجود دارد که بخش خصوصی در حوزه‌هایی مانند جابجایی یا تزریق واکسن پیمانکار دولت شود اما اصل موضوع در حیطه مسئولیت و مدیریت دولت است و کسی در آن تردیدی ندارد. واکسن موضوعی تخصصی است که با سلامت مردم ارتباط دارد و شرکت‌ها و افرادی باید به آن ورود کنند که تجربه و صلاحیت علمی لازم را داشته باشند؛ در غیر این صورت احتمال کلاهبرداری و دریافت کالای نامرغوب وجود دارد و قطعا در میان مشکلات فعلی ما دیگر به چنین مسائلی در ایران نیاز نداریم.

با توجه به مشکلات اقتصادی در مورد انتقال پول توسط دولت و همچنین مذاکرات نا مطلوب بین کشور ما و برخی از کشور های تولید کننده واکسن ،دولت آخرین راه را واگذاری خرید واکسن کرونا به بخش خصوصی دانست اما واکسن کرونا شرایط خاصی برای خرید ، نگهداری و انتقال به کشور نیاز دارد و خود دولت هم با تمام امکانات موجود به درستی نتوانسته آن را انجام دهد چه برسد به بخش خصوصی که هنوز نمیتواند مشکلات استفاده از ارز نیمایی را حل کند!