یلدای انتظار…!

یلدای انتظار…! فرزانه مستاجران یلدا، شبی که وسعتش به دلیل یک دقیقه بیشتر بودنش نیست بلکه وسعتی دارد به اندازه باهم بودن. که متاسفانه با انتظارات بیهوده از همدیگر در حال تخریب است. هزاران سال است که ایرانیان چنین شبی را در کنار یکدیگر جشن می گیرند تا از فردا شاهد وسعت روز و نور […]

یلدای انتظار…!

فرزانه مستاجران
یلدا، شبی که وسعتش به دلیل یک دقیقه بیشتر بودنش نیست بلکه وسعتی دارد به اندازه باهم بودن. که متاسفانه با انتظارات بیهوده از همدیگر در حال تخریب است.

  • هزاران سال است که ایرانیان چنین شبی را در کنار یکدیگر جشن می گیرند تا از فردا شاهد وسعت روز و نور و روشنایی باشند. ما ایرانی ها عجیب به نور و روشنایی ارادت داریم و از گذشته بیشتر آداب و سنن مان بر حول آن می چرخیده است . یلدا نیز که بلندترین شب سال است و نوید روزی پر نور تر را
    می دهد کنار یکدیگریم و به پاس این با هم بودن جشن می گیریم. شب یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است از زمان های گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده است.
  • خود یلدا از معنای ولادت زاده شده است و از تولد خورشید سخن به میان است. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته
    است.
    از زمان گذشته طبق یک رسم شیرین در شب یلدا مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می آوردند و خوانی ویژه می گستردند، هرآنچه میوه تازهفصل که نگاهداری شده بود و میوه های خشک در سفره می نهادند. در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می گستردند.
  • تمام این رسومات زیبا و به یاد ماندنی است اما مشکل دقیقا از جایی شروع می شود که چند رسم با هم مخلوط می شود و فرهنگ دیگر کشورها به فرهنگ ما اضافه می شود. از همان جایی که تجمل گرایی پایش را بر سفره یلدا گذاشت و کنار نکشید تا این سفره را نیز مانند دیگر خوان های گسترده ایرانیان دچار تشویش کند و ریشه این رسم هزاران ساله را خشک کند.
    -هر چند این تجمل گرایی به همه سفره ها نتوانست راه پیدا کند اما عده کثیری از ما با روی گشاده از این سفره های پر تجملات استقبال کردیم و متاسفانه دیگر در این سفره ها سنت پیشینیان دیده نمی شود.
    هزینه های میوه آرایی و آجیل آرایی که به غیر از خراب کردن این میوه ها و آجیل ها نتیجه ای در پی ندارد دقیقا با سنت ها ی گذشتگان ما که هدر ندادن نعمت های الهی بوده در تضاد است.
    سفره آرایی و تزیین میوه، سنتی زیبا در این شب جز رسوم دیرینه بوده است و شایسته است که میزبانان، با توجه به این عمل بر زیبایی‌های شب یلدای خود و مهمانان بیفزایند؛ اما مشکل اصلی اینجاست که این سفره آرایی‌ها، به اسراف منجر می‌گردد و بدتر از آن که در برخی مواقع به خصوص امسال که هزینه ها سرسام اور افزایش پیدا کرده است این تجملات باعث
    می شود به طور کل مراسم شب یلدا برگزار نشود به خاطر اینکه توان برگزاری یلدای تجملاتی کم شده است!
    البته نمی توان خانواده هایی که توان گرفتن یک شب یلدا ساده را هم ندارند را نادیده گرفت و همه تقصیر ها را به گردن تجملات گذاشت .
    اما این تجملات باعث شده است احساس عدم رضایت از یک یلدای معمولی کاسته شود.متاسفانه برخی معتقدند که این سبدهای پر از میوه، ارزش این شب را تعیین می‌کنند و تمام تلاش خود را برای پر رونق کردن سفره‌ها و سبدهای میوه به کار می‌برند.
  • این شب ها ی زمستانی که آغازش از شب یلداست نویدی برای ما مومنان است .
    حضرت امام صادق (ع) در این باره فرموده اند :«زمستان، بهار مومن است. شب هایش طولانی است که برای عبادت نیمه شب از آن کمک می‌گیرد و روزهایش کوتاه است که برای روزه گرفتن از آن مدد می‌جوید».
    پس یلدایمان را با آداب غلط بر هم نزنیم و این سنت حسنه صله رحم را به جای آوریم حتی با یک استکان چایی.
    یلدا مبارک.