واردات پوره میوه و عقب نشینی کشاورزان!

فرزانه مستاجران واردات کالاهای اساسی به کشور مدتی است با مشکلات عدیده ای رو به رو شده است که عمدتا مشکلاتی خود ساخته و داخلیست. البته تحریم های علیه ایران و مشکلات نقل و انتقال پول بر کسی پوشیده نیست اما متاسفانه بسیاری از وارد کنندگان وقتی از مشکلات خارج از کشور فارغ می شوند […]

فرزانه مستاجران

واردات کالاهای اساسی به کشور مدتی است با مشکلات عدیده ای رو به رو شده است که عمدتا مشکلاتی خود ساخته و داخلیست. البته تحریم های علیه ایران و مشکلات نقل و انتقال پول بر کسی پوشیده نیست اما متاسفانه بسیاری از وارد کنندگان وقتی از مشکلات خارج از کشور فارغ می شوند تازه درگیر قوانین دست و پا گیر و آنی گمرک کشور می شوند به همین دلیل هم اکنون بسیاری از بارهایی که قصد ورود به بازارهای ایران را داشته اند در گمرک دپو شده است. از آن سو برخی اقلام لوکس و غیر ضروری وارد کشور می شود که هیچ توجیه اقتصادی ندارد!

البته گفته شده در سال جاری مقداری این مشکلات بر طرف شده اما هنوز طبق آمار بیش از ۳۰ درصد پرونده های جدید رسیدگی نشده است و پرونده های سالهای قبل نیز همچنان باز است. به گفته رئیس اداره بازرگانی خارجی ثبت سفارشات در تهران، در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته که با توجه به سهم ۸۴ درصدی مواد اولیه، کالاهای واسطه تولید و ماشین آلات خط تولید از واردات، نشان دهنده برنامه ریزی واحدهای تولیدی برای افزایش واردات مواد اولیه برای تامین بازار داخل و صادرات است. در این مدت  بیش از ۲۷ هزار و ۳۰۰ پرونده ثبت سفارش به این ارگان ارجا داده شده است که از این تعداد،  ۱۹ هزار پرونده تائید شده است. ۱۷ درصد از پرونده‌های وارد شده توسط کارشناسان در دست بررسی است،  ۷۰ درصد آن تائید و مابقی اعلام نظرنهایی نشده است.

جالب اینجاست که آمار‌های گمرک از افزایش واردات عجیب برخی از اقلام غیر ضروری به ارزش ۴ میلیارد دلار خبر می‌دهند.  در سال ۹۰ وزارت جهاد کشاورزی واردات هر نوع میوه گرمسیری به جز انبه، نارگیل، موز و آناناس را ممنوع کرد و به گمرک مجوز ترخیص آن‌ها را نداد، اما با وجود این ممنوعیت‌ها در سال ۹۹ بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صرف واردات میوه‌های گرمسیری از جمله پشن فروت و لیچی شده است! این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، علاوه بر واردات پشن فروت و لیچی، پوره‌های حاصل از آن‌ها هم وارد کشور می‌شوند و طبق آمار رسمی گمرک سالانه مقدار زیادی ارز صرف واردات این اقلام می‌شود، به عنوان مثال در بهار ۱۴۰۰،  ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار صرف واردات پشن فروت و لیچی شده است. لازم به ذکر است واردات بیش از حد پوره، موجب تعطیلی کارخانه‌های داخلی شده و همین موضوع کارخانجات خارجی را راغب تر کرده تا تولیداتشان را برای صادرات به ایران افزایش دهند. یکی از مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد این است که واردات برخی از میوه‌های گرمسیری به داخل کشور ممنوع شده، اما واردات آن‌ها به صورت پوره هیچ منعی ندارد. پوره‌ها در بشکه‌های ۲۲۰ لیتری از کشور‌هایی که دارای میوه‌های گرمسیری و تکنولوژی هستند، مانند آمریکای جنوبی، هند و کشور‌های خط استوا وارد کشور می‌شوند.

گفته شده  شلوغی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان هم باعث آزاد شدن واردات برخی میوه‌های گرمسیری مانند انبه، آناناس، موز و نارگیل در قبال صادرات سیب شده است.  بسیاری از کشاورزان به دلیل عدم حمایت دولت از محصولات و واردات پوره ، به سمت کشت توت فرنگی  و میوه های  مشابه نمی‌روند و تولیدات خود را در این زمینه متوقف کرده‎‌اند.  وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اعطای مجوز به شرکت‌های واردکننده این محصولات است در حالی که هم اکنون ۳ هزار تن پوره در سردخانه‌ها وجود دارد و زمینه فروش آن‌ها فراهم نیست.

بر این اساس اگر قرار است آمار محصولاتی که قصد ورود به کشور را دارند اما در گمرگ دپو شده اند کاهش یابد ولی از سوی دیگر به جای محصولات ضروری، مواری همچون پوره میوه وارد شود و به کشاورزان ضرر رساند همان بهتر که کالاها (غیر ضروری) در گمرک بماند تا معدوم شود.