هوشمند شدن اقتصاد نیازمند هوشمند شدن مسئولین اقتصادی است

فرزانه مستاجران ابتدای تحلیل اخبار کسب وکار این هفته را با خبری خوش آغاز می کنیم. یکی از مشکلات موجود در کسب و کارهای نو آورانه عدم وجود بیمه تکمیلی بود که قرار است از این پس این مشکل  در قالب طرح ملی «پوشش بیمه تکمیلی تیم‌های استارتاپی و آزادکارها»   برطرف شود . البته شرط […]

فرزانه مستاجران

ابتدای تحلیل اخبار کسب وکار این هفته را با خبری خوش آغاز می کنیم. یکی از مشکلات موجود در کسب و کارهای نو آورانه عدم وجود بیمه تکمیلی بود که قرار است از این پس این مشکل  در قالب طرح ملی «پوشش بیمه تکمیلی تیم‌های استارتاپی و آزادکارها»   برطرف شود . البته شرط استفاده از این بیمه مستقر بودن در پردیسهای نوآوری است اما همین یک قدم هم برای امید به رشد و رسیدگی بیشتر به مشکلات این افراد میتواند نوید آینده ای روشن برای همه کارآفرینان کشورمان را بدهد .

در سال‌های اخیر ده‌ها پردیس نوآوری در کشور تاسیس شده است که تیم‌های استارتاپی، صاحبان ایده و خلاقیت در آنها مستقر شده‌اند و ایده‌های خود را به محصولات و خدمات فناورانه تبدیل می‌کنند. همه آزادکارها، تیم‏‌های استارتاپی، اعضای پردیس‌‏های نوآوری و کارآفرینان می توانند از خدمات بیمه تکمیلی پیش بینی شده در این طرح بهره‌مند شوند. تیم‌های استارتاپی و فعالان فناور مستقر در شتاب‌دهنده‌‏ها،‏ فضاهای کار اشتراکی، مراکز نوآوری، مجتمع‏‌های فناوری، باشگاه‌‏های کسب‌وکار، نواحی و مناطق نوآوری و سایر مراکز عضو زیست بوم نوآوری می‌توانند از مزایای بیمه‌ای این طرح بهره‌مند شوند.

در سالهای اخیر کسب و کارها به طرز باور نکردنی تغییر کرده است. فناوری های نو توانسته شکل مشاغل را دگرگون کند و بسیاری از کسب و کارها را نیز تولید و یا از رده خارج کند. امروزه دنیا وارد فضایی شده که فناوری های هوشمند مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و اینترنت اشیا نقش بسیار موثری را در کسب و کار و سازمان ها ایفا می کند. با استفاده از این فناوری ها می توان راجع به سیستم ها و سامانه های رفتاری و اجتماعی و پدیده های مدیریتی و کسب و کار هوشمند صحبت کرد. تمامی این عوامل می طلبد تا اقتصاد هوشمند نیز بر شرایط حاکم شود و برنامه ریزی های اقتصادی نیز به صورت هوشمند انجام شود. گفته می شود به تازگی سند این اقتصاد در هیئت دولت بررسی شده است و قرار است در این راستا تلاشهایی شود. یکی از اعضای این هیدت بیان کرده  ترمینولوژی اقتصاد هوشمند در مجموعه وزارت اقتصاد تعریف شده و به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه در نظر گرفته شده است.  این فضایی است که اقتصاد هوشمند می تواند به همراه داشته باشد البته برای شکل گیری اقتصاد هوشمند باید عوامل هوشمند هم شکل بدهیم. این عوامل می تواند بورس هوشمند، مالیات هوشمند، گمرگ هوشمند باشد اما به نظر می رسد هیئت دولت هنوز افراد جوان و متخصص این حوزه اقتصادی را وارد سیستم نکرده است و فعالان و درس خواندگان اقتصاد که با بروز ترین نرم افزار های اقتصادی آشنایی دارند در آینده میتواند  در دولت و یا در بخش خصوصی جایگاه خوبی را کسب کنند.

در سالهای گذشته دیدگاه جامعه به اشتغال تغییر کرده است و اکنون جوانان خیلی راحت تر میتوانند اذعان کنند که پزشکی و مهندسی را دوست ندارند و به دنبال علایق خود کسب وکاری نو ایجاد کنند. به همین دلیل در سالهای اخیر شرکت های دانش بنیان رشد چشم گیری داشته است. در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت فراتر رفته است، فروش این شرکت‌ها نیز به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. حدود ۴۱ شرکت برخواسته از این زیست‌بوم در تابلوی بورس مورد معامله قرار می‌گیرند که در مجموع ۲۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده‌اند. البته هر چند جامعه و والدین پذیرفته اند که جوانان توانایی ایجاد و پیشرفت در کسب و کارهای نو را دارند اما برخی مسئولین هنوز نپذیرفته اند! هنوز هم ورود به این حوزه و کسب مجوزهای لازم نیاز به کفش آهنی دارد و هنوز سنگ اندازی های زیادی وجود دارد که باعث دلسردی می شود.