همزیستی استارتاپ ها با کووید ۱۹

مطابق مطالعات صورت گرفته با شیوع و تداوم کرونا ویروس، کسب و کارهای سنتی عموما با تعطیلی و تعدیل نیرو مواجه شدند، اما کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها واکنش های متفاوتی نسبت به این بحران نشان داده اند.

اگرچه مطابق آخرین تحقیق موسسه بین المللی اکسنچر ۷۱ درصد بنگاه‌های اقتصادی در ۱۰۰ کشور جهان هیچ برنامه‌ای برای مواجهه با کووید-۱۹ نداشته‌اند و تنها ۷ درصد آنها اقدامات عملکردی در این شرایط انجام داده اند، همچنین آخرین پیش‌بینی‌های منتشر شده توسط بانک جهانی و سازمان بین‌المللی پول، تأثیر شیوع کرونا را نزدیک ۴.۹ درصد رشد منفی در کل دنیا برآورد کرده است.

کسب‌وکارهای متعددی در حوزه استارت‌آپی از جمله گردشگری، حدود ۹۰ درصد از گردش مالی و مشتریان خود را از دست دادند و در مقابل، کسب‌وکارهایی که در حوزه‌های توزیع خرد، فروشگاه‌های آنلاین، سرگرمی و آموزش بودند رشد بسیار بزرگی را تجربه کردند.

به گفته یک کارآفرین اصفهانی در شرایط کنونی اقتصاد باید به کسب و کارهای کوچک و متوسط و استارتاپ ها بها دهیم، چراکه عده ای با کارآفرینی و یک ایده خوب موجب شکل گیری حرکتی نو در اقتصاد می شوند.

به اعتقاد شکری‌ساز، ۷۰ درصد فرصت های کارآفرینی به فضای کارآفرینی وابسته است و به طور قطع تحریم ها و کرونا بر این فضا تاثیرگذار است، اما باید توجه داشت که در دنیا بسیاری از کسب و کارها در شرایط کنونی، با ایده های نو توانسته اند به موفقیت دست یابند که علت آن تسهیل شدن شرایط کارآفرینی آنها و نبود خود تحریمی هاست.

اما سرپرست مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه براساس آمارهای موجود جهانی و با این دیدگاه ما شرایط خوبی در اقتصاد و کسب و کارهای نوپا در دنیا نداریم، اما با توجه به اتفاقات رخ داده و حرکت کسب و کارها به سمت مدرن، می توان شرایط جدیدی را در اقتصاد ایجاد کنیم.

نوید ادریس می گوید: به عنوان مثال شهرداری اصفهان یک فرهنگسرای مجازی راه اندازی کرده است و یا پیش از این نمایشگاه نوآوری با نام اینوتکس برگزار می شد که امسال به دلیل کرونا این نمایشگاه به صورت کاملا مجازی برپا می شود.

وی همچنین به صحبت رئیس جمهور در خصوص ورود استارتاپ ها به بازار سرمایه اشاره می کند و توضیح می دهد: گویا قرار است بازار اختصاصی استارتاپ ها در بورس شکل بگیرد و این ورود استارتارپ ها به بازار بورس و سرمایه می تواند اتفاق خوبی را در شرایط فعلی رقم بزند، از سوی دیگر تشکیل پنجره واحد بین بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با بازار سرمایه می تواند موجب دوام بیشتر کسب و کارها شود.

سرپرست مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان اضافه می کند: صندوق جسورانه بخش خصوصی در حوزه های گردشگری و صنایع غذایی در حال شکل گیری است که می تواند به کسب و کارهای نوپا کمک کند.

وی با اشاره به آمار وزارت صمت مبنی بر افزایش واگذاری زمین طی چهار ماه اخیر، می گوید: این آمار نشان می دهد که صنایع نوپا و جدید به سمت کسب و کارهای هایتک در حال حرکت هستند.

ادریس با بیان اینکه قرار است میزان سرمایه گذاری در ایران در حوزه های هوش مصنوعی پنج برابر شود، تصریح می کند: به همین منظور مقرر شده تا ۲۰۰ استارتاپ در این حوزه پرورش یابند و تمام این اتفاقات نشان می دهد که استارتاپ ها حتی در شرایط کرونا ویروس رشد سریعی داشته اند و با توسعه در چند شهر بزرگ، موجب توسعه بستر زیرساختی حمل و نقل خرد شده اند.

وی با اشاره به سهم شبکه های اجتماعی در بهبود شرایط کسب و کار و ورود آن به این حوزه، اظهار می کند: به عنوان مثال اینستاگرام با ۵۸ درصد، تلگرام با ۱۱ درصد، فیس بوک با ۹ درصد، لینکدین با ۶ درصد، توییتر با ۴ درصد، آپارات با ۳ درصد و بله با یک درصد در فضای کسب و کار کشور نقش دارند.

سرپرست مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان، اما به چالش های ویژه کسب و کارهای نوین و استارتاپ ها اشاره می کند و می گوید: تامین قطعات و مواد اولیه پیش از این به دلیل تحریم ها و اکنون به دلیل کرونا ویروس موجب زمینگیری بسیاری از کسب و کارها و انسداد کانال های مالی آنها و ایجاد مانع بر سر تولید و کسب و کارها نوپا شده است.