نصب پنل های خورشیدی سود یا زیان ؟!

فرزانه مستاجران انرژی خورشیدی یکی از انرژی های تجدید پذیر و بدون آلودگی است که اکثر کشورهای پیشرفته دنیا به خوبی از آن استفاده می کنند. کشور آلمان که شاید روزهای آفتابیش در طول سال به یک پنجم کشور ما هم نرسد ۱۰ برابر ایران از انرژی خورشید استفاده می کنند اما در کشور ما […]

فرزانه مستاجران

انرژی خورشیدی یکی از انرژی های تجدید پذیر و بدون آلودگی است که اکثر کشورهای پیشرفته دنیا به خوبی از آن استفاده می کنند. کشور آلمان که شاید روزهای آفتابیش در طول سال به یک پنجم کشور ما هم نرسد ۱۰ برابر ایران از انرژی خورشید استفاده می کنند اما در کشور ما به دلیل وجود منابعی چون نفت و گاز از ابتدای امر به منبع مهمی چون خورشید توجه ویژه ای نشده است. البته چند سالی است که تعدادی از مردم به نصب پنل های خورشیدی مبادرت ورزیده اند اما به دلیل مشکلات فراوان استقبال چندانی از آن نشده است. چند روز پیش نیز رییس جمهوری اعلام کرد که باید با توسعه تکنولوژی در این زمینه هر کسی بتواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی تبدیل و برق مورد نیاز خود را تامین کند و مازاد آن را به دولت بفروشد. به گونه‌ای که مشترکان خانگی  از این پس می‌توانند با خرید پنل خورشیدی و تاسیس نیروگاه روی پشت‌بام خانه خود، علاوه بر تامین نیاز، مازاد برق تولیدی‌شان را نزدیک به ۱۰ برابر گرانتر از تعرفه فروش برق از مشترکین عادی به شرکت توزیع برق بفروشند.

در این راستا، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد. در ابتدا این سخن بسیار وسوسه کننده و محیج است که در روی پشت بام خانه خود بتوانیم تولید برق کنیم و حتی مازاد آن را ده برابر قیمت به دولت بفروشیم اما با اندکی تامل و جست و جوی قیمت های خرید و نصب پنل های خورشیدی متوجه خواهیم شد که هیچ صرفه اقتصادی در این کار وجود ندارد. زیرا برای احداث یک پنل خورشیدی ۲۰ کیلو واتی بدون در نظر گرفتن هزینه مکان نگهداری و هزینه های جاری ، حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه نصب و خرید لوازم اولیه نیاز است . که البته باید مالیات  و هزینه نگهداری را نیز بر آن اضافه نمود. نظر یکی از سرمایه گذاران در این عرصه عدم سود مناسب با قیمت های فعلی است. وی می گوید: ورود به این صنعت به کل زیان کامل است. سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی نسبت به بازارهای دیگر سودآوری بسیار پایینی دارد. بازگشت سرمایه ی آن با قیمتهای فعلی بالای ۵ سال میباشد. اظهار نظر بنده بر اساس تجربه ی بنده می باشد . در حال حاضر خودم یک نیروگاه در حال کار در جنوب دارم که از لحاظ راندمان تولید بالاترین میزان ممکن است. با احداث نیروگاه خورشیدی به ازای هر کیلووات ساعت سرمایه گذاری ، ماکزیمم ۵ کیلووات در روز تولید می شود. بنابراین اگر روزهای آفتابی را در سال ۳۰۰روز فرض کنیم برای ظرفیت احداثی ۲۰کیلووات اسمی ، سالیانه ۳۰۰*۲۰*۵ = ۳۰۰۰۰ کیلووات تولید خواهد شد با اعمال قیمت ۱۰۴۰ تومان برای هر کیلووات درامد ۳۰۰۰۰* ۱۰۴۰ = ۳۱۰۰۰۰۰۰ تومان، اگر تمامی درامد را سود منظور کنیم یعنی حداکثر۱۲ درصد سود سالیانه. با این وجود پولمان را در بانک بگذاریم بدون هیچ دردسری در آمد بیشتری خواهیم داشت.

هر چند استعداد خوب ایران در تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی باعث شده پای پنل‌های خورشیدی به پشت‌بام خانه‌های مردم از چند  سال پیش باز شود ، اما هزینه های سرسام آور و روز افزون نصب این پنل ها باعث شده است استقبال چندانی از این طرح نشود . دولت و مسئولین امر برای فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه باید تسهیلاتی را برای نصب این پنل های خورشیدی در نطر بگیرند تا صرفه اقتصادی نیز داشته باشد. زیرا وقتی مردم می بینند با خرید سکه سالانه بیش از ۲۰۰ درصد سود عایدشان می شود چرا باید به سود ۱۲ درصدی خرید و نصب پنل های خورشیدی تن دهند؟! اقتصاد ایران به یک اقتصاد دلال پرور تبدیل شده است که در آن  کارهای فرهنگی صرفه اقتصادی ندارد.