مناسب‌سازی تعدادی وَن برای تردد معلولان

به محض اینکه ون‌های خریداری شده به اصفهان وارد شود، تعدادی از آنها برای تردد جامعه معلولان در نظر گرفته می‌شود تا نگرانی آنان در این زمینه برطرف شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه ۵۰ دستگاه ون از سوی شهرداری خریداری شده، اما هنوز کارخانه تولید کننده آنها را تحویل نداده است، گفت: به محض اینکه ون‌های خریداری شده به اصفهان وارد شود، تعدادی از آنها برای تردد جامعه معلولان در نظر گرفته می‌شود تا نگرانی آنان در این زمینه برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده در دیدار با نمایندگان و فعالان جامعه نابینایان و معلولان که در دفتر شهردار اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت شهری دوره ششم، مناسب‌سازی شهر برای تردد آسان معلولان و نابینایان را با جدیت بیشتری پیگیری خواهد کرد؛ به این منظور قصد داریم موضوع مناسب‌سازی نهادینه و در ساختمان‌سازی رعایت شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ دستگاه ون از سوی شهرداری خریداری شده، اما هنوز کارخانه تولید کننده آنها را تحویل نداده است، تصریح کرد: به محض اینکه ون‌های خریداری شده به اصفهان وارد شود، تعدادی از آنها برای تردد جامعه معلولان در نظر گرفته می‌شود تا نگرانی آنان در این زمینه برطرف شود.

شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در شهر، خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریت شهری بر روی فرهنگ حساب باز کرده‌ایم و معتقدیم بسیاری از مسائل شهری از جمله مباحث ترافیکی و خدمات شهری از طریق فرهنگی قابل رفع است؛ قصد داریم از ظرفیت جامعه معلولان برای فرهنگ‌سازی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر سطح فرهنگ شهرنشینی و شهروندی مردم ارتقا یابد و آنها با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند، بسیاری از مسائل خود به خود قابل رفع است.

قاسم‌زاده یادآور شد: از گذشته در شهرداری اصفهان موضوع ساخت فرهنگسرای معلولان مطرح بوده است، اما همیشه بر سر این دو راهی که آیا فرهنگسرای اختصاصی برای معلولان ایجاد شود یا در همه فرهنگسراها امکان حضور معلولان فراهم شود، بحث وجود داشت؛ این موضوع از سال ۱۳۸۲ که در سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری فعالیت می‌کردم، پیگیری می‌شد و موافقان و مخالفانی از جامعه معلولان داشت؛ سازمان بهزیستی نیز به شدت با ایجاد تنها یک مکان اختصاصی برای معلولان مخالف و معتقد بود باید بستر حضور معلولان در همه فضاها فراهم شود.

وی ادامه داد: در یک مقطع زمانی، ساخت پارک ویژه معلولان مطرح و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده بود و اجرای آن هم تا مراحلی پیش رفت اما آن زمان مخالفانی داشت که معتقد بودند نباید این افراد در جامعه ایزوله شوند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه خود جامعه معلولان باید مشخص کنند که کدام طرح برای آنها بهتر است، اظهار کرد: باید امکانی را برای این جامعه فراهم کنیم تا در فرهنگسراها از تجارب دانشی و مهارتی آنها در حوزه آموزش استفاده شود.

وی با اشاره به موانعی که در شهر برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت به پیاده‌راه‌ها نصب شده است، اظهار کرد: اگر این موانع برداشته شود و موتورسیکلت‌ها به پیاده‌روها وارد شوند ضریب خطر برای عابران پیاده بالا می‌رود، از سوی دیگر این موانع برای مادرانی که فرزندان خود را با کالسکه حمل می‌کنند و برای حرکت معلولان مشکل ایجاد کرده است.