مردم معطل ،دولت غیر الکترونیک

عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، دقیقا دورانی است که ما به مدد پیشرفت این فناوری و نفوذ ان در جهان در حال سپری کردنش هستیم. به همین دلیل ایده دولت های الکترونیکی در اقصی نقاط دنیا مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای توسعه یافته در آن پیشروی دارند.

مردم معطل ،دولت غیر الکترونیک

در ایران نیز چند سالی است دم از دولت الکترونیک زده می شود اما ما هم چنان شاهد آن هستیم که ادارات دولتی پر است از ارباب رجوعانی که چند ماهی و یا چند سالی منتظر جواب نامه در دستشان، از این اتاق به آن اتاق و از این اداره به اداره ای دیگر می روند، در برخی مواقع حتی کار به این شهر به و آن شهر هم کشیده می شود! با این وجود و شواهدی که همه ما چندین بار دیده ایم و گرفتار این سیستم شده ایم دولت الکترونیک چه معنایی دارد؟ امروز افراد جامع انتظار دارند که کلیه خدمات و سرویس های دولتی با حداقل هزینه ،‌حداکثر سرعت و حداقل زمان در اختیار آن قرار گیرد ، لذا این امر بسیار حائز اهمیت است که دولت این توانایی را داشته باشد که بهترین خدمات را در کمترین زمان و با بهترین راندمان در اختیار اقشار مختلف جامعه قراردهد.
سربازی که منتظر است کسری های سربازیش بیاید و از پادگان رهایی یابد ، باید چند ماه منتطر بماند تا نامه نگاری های لازم انجام شود و چه بسا مجبور باشد چند ماهی بیشتر خدمت کند زیرا این نامه نگاری ها دیر تر از وقت موعود تمام شده است.
جواب این جوان و وقت هدر رفته ی او را که خواهد داد؟
جوانی که ماه ها بررسی کرده تا محصولی را صادر کند و برای کشور ارز آوری کند انچنان در گودال مراسم اداری گیر می کند که اگر شانس بیاورد و مجوز صادرات را بگیرد دیگر بازار آن کالا اشباع شده است و توان صادرات از او گرفته می شود.
سیستم ها و ابزارهایی که در حال در حال حاضر در ادارات دولتی برای ارایه خدمات و اطلاعات به شهروندان مورد استفاده قرار می گیرند قدیمی بوده و روند کار در دستگاهای دولتی کند است .
آنها در جلب رضایت شهروندان موفقیت چندانی ندارند .
اگر بخواهیم تعریف دقیقی از دولت الکترونیک داشته باشیم باید بگوییم: دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع دقیق و کارآمد در ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است.
در این دولت وقت اداری و وقت ناهار و نماز و صبحگاه و صبحانه معنا ندارد و هرکس قصد داشته باشد پست خود را برای این امور ترک کند لاجرم باید با جانشین خود هماهنگ کند.
دولت الکترونیکی باعث می گردد که کلیه شهروندان ، شرکت های تجاری ، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند البته این جریان ملزم این است که قوانین یک کشور پایدار باشد و هر روز ادارات مجبور به اجرای یک بخشنامه جدید نباشند .
با وجود قریب به ۱۰۰۰ سایت دولتی در کشور و وجود دفاتر دولت الکترونیک در سطح کشور باز هم برای رسیدن به یک دولت الکترونیک باید مسیر طولانی را سپری کنیم.
در حقیقت، به کارگیری و گسترش دولت الکترونیک غالبا در جهت انجام تغییرات در فرآیندهای دولتی نظیر تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی است و اکنون دولت الکترونیک در کشورما از عقب‌ماندگی ساختاری و اجرایی رنج می‌برد که قطعا عزم ملی و ایجاد طرح جامع در این راستا، می‌تواند مشکل‌گشای بسیاری از موانع پیش روی باشد.