نوسانات ارزی ترمز نوسازی ناوگان را کشید

سال ۸۹ نصب سامانه هوشمند کرایه تاکسی بر روی تعداد زیادی از تاکسی‌های شهرمان کلید خورد، اما از سال ۹۴ به بعد بنا بر دلایل مختلف این طرح متوقف شد. نصب سامانه هوشمند بر روی تاکسی در حالی رخ داد که تاکسیرانان مبلغ زیادی برای خرید آن پرداخت کردند، اما شهروندان در استفاده از آن استقبالی از خود نشان ندادند و هم اکنون ۷۵۰۰ دستگاه درون تاکسی‌ها خاک می‌خورد

سال ۸۹ نصب سامانه هوشمند کرایه تاکسی بر روی تعداد زیادی از تاکسی‌های شهرمان کلید خورد، اما از سال ۹۴ به بعد بنا بر دلایل مختلف این طرح متوقف شد. نصب سامانه هوشمند بر روی تاکسی در حالی رخ داد که تاکسیرانان مبلغ زیادی برای خرید آن پرداخت کردند، اما شهروندان در استفاده از آن استقبالی از خود نشان ندادند و هم اکنون ۷۵۰۰ دستگاه درون تاکسی‌ها خاک می‌خورد. با توجه به نارضایتی تاکسیرانان در پرداخت هزینه‌های بالای خرید سامانه در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان، با مساعدت شورای شهر و شهرداری مقرر شده به منظور کمک به رانندگان تاکسی، بسته‌های حمایتی به این رنندگان اهدا شود. به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان طرح بسته حمایتی رانندگان تاکسی از روز ۲۹ دی‌ماه به مناسبت «روز هوای پاک» و با هدف کمک به بیش از ۷۵۰۰ راننده تاکسی استفاده کننده از سامانه هوشمند، به صورت رسمی اجرا و از اوایل بهمن‌ماه ۹۷ توزیع بسته‌های حمایتی آغاز خواهد شد؛ مرحله نخست این طرح حمایتی شامل ۹۰ درصد از رانندگان پلاک قرمز یا همان تاکسی‌های زرد می‌شود که سامانه هوشمند نصب کرده‌اند در این راستا بیش از ۱۴ هزار حلقه لاستیک و فیلتر هوا به صورت رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرد. برای آگاهی از جزییات بیشتر بسته حمایتی سازمان تاکسیرانی همچنین آخرین اخبار از ساماندهی تاکسی‌های خطی، وضعیت معیشت رانندگان، تاکسی‌های اینترنتی، افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال آینده، روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه رانندگان تاکسی و … خبرگزاری ایمنا گفت و گویی با «هادی منوچهری» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان انجام داده است. در ادامه بخشی از پاسخ‌های او را می‌خوانیم.

  • موضوع سامانه هوشمند مربوط به سال ۸۹ است که تا اواخر سال ۹۳ نصب آنها ادامه داشت، اما از سال ۹۴ به بعد بنا بر دلایل مختلف این طرح متوقف شد و از حدود ۱۰ هزار خودرو تاکسی شهر، بیش از ۷۵۰۰ تاکسی مجهز به این سامانه شد؛ دلایل متوقف شدن طرح چند بُعد دارد، استقبال نکردن شهروندان و رانندگان تاکسی باعث توقف پروژه شد؛ از سال ۸۹ تاکنون سه دوره مدیریت شهری تغییر پیدا کرده تا اینکه در مدیریت شهری فعلی، شورا و شهرداری و تاکسیرانی به عنوان متولی ورود پیدا کرد و چند راهکار در شورای اسلامی شهر مطرح و در نهایت مقرر شد علیرغم مشکلات عظیمی که در وصول درآمدها وجود دارد، با حمایت شورای شهر و شهرداری اصفهان برای کمک به رانندگان تاکسی در قالب بسته‌های حمایتی اقدام شود.
  • از روز ۲۹ دی‌ماه به مناسبت روز هوای پاک طرح را با حضور اعضاء شورای شهر و شهردار اصفهان به صورت رسمی اجرا خواهیم کرد و از اوایل بهمن ماه توزیع بسته‌های حمایتی آغاز خواهد شد. هدف از اجرای این طرح کمک به بیش از ۷۵۰۰ راننده تاکسی استفاده کننده از سامانه هوشمند است که در مرحله نخست، این بسته حمایتی ۹۰ درصد از رانندگان پلاک قرمز یا همان تاکسی‌های زرد را شامل می‌شود و بیش از ۱۴ هزار حلقه لاستیک و فیلتر هوا به صورت رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرد. بسته حمایتی به سال ۹۸ تسری پیدا خواهد کرد و در فاز بعدی معافیت‌هایی در پرداخت هزینه‌های مرتبط با صدور کارت شهری و پروانه بهره‌برداری به صورت کاملاً رایگان شامل حال رانندگان خواهد شد.
  • با توجه به اینکه ناوگان عظیمی داریم و نمی‌توانیم ظرف چند روز بسته حمایتی را بین تاکسی‌ها توزیع کنیم، از اوایل بهمن‌ماه توزیع به صورت گروه‌بندی بر اساس پلاک خودرو با ارسال پیامک به رانندگان انجام می‌شود. البته اطلاع رسانی دسته‌بندی‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی مثل تاکسی خبر و خبرگزاری‌ها انجام خواهد شد،
  • برای جایگزینی سامانه، سازمان تاکسیرانی برنامه‌های ویژه‌ای در نظر دارد که بخشی از آن در «کیف پول الکترونیکی» خلاصه می‌شود که مربوط به جمع‌آوری پول خرد و برای بخش‌های بعدی برای محاسبه هزینه سفر در حال تدوین راهکار هستیم تا با کمترین هزینه راه‌حل‌هایی پیاده‌سازی شود.
  • با توجه به پدیدآمدن چند رویداد، کاهش درآمد رانندگان نه تنها در اصفهان بلکه در تمام کلان‌شهرها رقم خورده است. یکی از این موارد افزایش زیرساخت‌های کلان‌شهرها در حوزه موازی تاکسی مثل مترو، BRT و از همه مهمتر اضافه‌شدن خودروهای شخصی بوده است. به هر حال باید قبول کنیم که میزان تولید خودروها و آمار افراد استفاده کننده از خودروهای شخصی رو به افزایش بوده و به همین نسبت استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است.
  • ما به حمل ونقل دربستی برای تاکسی‌ها اعتقاد داریم چون ناگزیر هستیم و دنیا نیز به این سمت می‌رود، همانطور که استارتاپ‌های اینترنتی هم به سمت گسترش و ترویج این فرهنگ حرکت می‌کنند. البته طرح‌های این چنینی قطعاً دچار مقاومت و تنش خواهد شد، چون رانندگان ۵۰ سال با این روال کار کرده‌اند و بعضاً شغلی بوده که از پدر به پسر رسیده است، از این رو قبول و اجرای این طرح برای آنها سخت است، اما از نظر ما باید این اتفاق بیفتد و زیرساخت‌های آن به مرور با کمترین آسیب فراهم خواهد شد.

تا کمتر از یکسال پیش روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده در اصفهان و سایر کلانشهرها ادامه داشت، اما از حدود یکسال پیش تاکنون به دلیل نوسانات قیمت ارز و کاهش تولید خودرو عملاً خودرو تاکسی تولید نشده و طرح متوقف شده است. برای نوسازی چند آیتم نیاز داریم که یکی همکاری خودروسازان، مراکز اسقاط خودرو، بانک مرکزی، گمرک و وزارت کشور است و باید هم‌افزایی وجود داشته باشد تا آغاز تبدیل تاکسی‌ها به احسن از سر گرفته شود. این طرح در حال حاضر در کشور متوقف است، البته تولید خودرو تاکسی هم نداریم و به نظر می‌رسد عزم لازم وجود ندارد. هر چند دولت که محوریت اصلی این موضوع را بر عهده دارد، مصمم است در سال ۹۸ این کار را دوباره کلید بزند؛ راهکارهای دیگری نیز در حال بررسی است که به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد