مدارس هم به معضل کرونا اضافه شد!

فرزانه مستاجران از صبح شنبه یعنی ۱۵ شهریور منتظر بودم تا سر و صدای بازی بچه ها در کوچه اندکی آرام بگیرد و بعد از شش ماه حداقل نیمی از روز را با تمرکز بیشتری به فعالیت های روزمره برسم اما این قصه سر دراز دارد و انگار این نسل قرار نیست به این زودی […]

فرزانه مستاجران

از صبح شنبه یعنی ۱۵ شهریور منتظر بودم تا سر و صدای بازی بچه ها در کوچه اندکی آرام بگیرد و بعد از شش ماه حداقل نیمی از روز را با تمرکز بیشتری به فعالیت های روزمره برسم اما این قصه سر دراز دارد و انگار این نسل قرار نیست به این زودی ها به مدرسه باز گردند؟!

هر چند صدایی از صدای بازی بچه ها با یکدیگر، آرامش بخش تر نیست اما با توجه به شیوع و همه گیری ویروس کرونا انتظار می رفت خانواده ها با تدابیر خاص البته نه با موبایل و تبلت بتوانند فرزندان خود را از محیط بیرون دور کرده اما متاسفانه در این مدت همه جا باز بود به جز مدارس. خانواده ها هم به دو گروه تبدیل شده اند عده ای پس از گذشت ۱۰ روز و یا کمتردر  قرنطینه خانگی ، از شرایط موجود خسته شدند و به زندگی عادی خود برگشتند اما برخی خانواده ها هنوز هم اجازه نداده اند فرزندانشان به مدرسه بروند و از این بازگشایی مدارس گلایه مند هستند. در این شش ماه باشگاه های ورزشی، کافه بازی های خیابانی،کلاسهای زبان و موسیقی و …. به مرور در همان ماه های اول باز شد اما مدارس، نه! باید به مسئولین امر گفت مدرسه به خودی خود کرونا ندارد بلکه این انسانها هستند که کرونا دارند و در مدارس و باشگاه ها و دیگر مکان های عمومی به یکدیگر منتقل میکنند. پس یک بام و دو هوا نباشید یا مدتی همه جا را تعطیل کنید و یا به زندگی عادی خود باز گردید و به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن و کادر درمان هیچ اهمیتی ندهید. کما اینکه اکنون هم همینطور است. زیرا پروتکل های بهداشتی نوشته می شود اما مجری قانونمندی برای نظارت بر آن وجود ندارد. اگر فروشنده بوفه در مدرسه ماسک نزده است و ساندویچ دست ساز میفروشد من به عنوان عضوی از جامعه به هیچ کجا نمیتوانم شکایت کنم تنها کاری که میتوانم بکنم خرید نکردن از اوست که وقتی همکلاسی ام از همان ساندویچ های دست ساز میخورد انگار من آن ساندویچ را خورده ام و در برابر ویروس کرونا هر دو برابر هستیم!

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش  ۶۲ درصد مدارس دارای جمعیت کمتر از ۱۰۰ نفر و ۴۰ درصد مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ دانش‌آموز هستند یعنی مانند شرایط عادی و روزهای طبیعی مدارس است و می‌توانند کلاس‌های درس را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنند. اما  ۳۸ درصد مدارس بالای ۱۰۰ دانش‌آموز دارند که متناسب با متراژ مدرسه  باید برای حضور گروه بندی شوند.  گفته می شود ۵ نفر کرونایی میتواند در عرض یک هفته ویروس را به سراسر کشور منتقل کنند که این ۳۸ درصد خیلی بیشتر از این میزان است و بیم انتشار بیشتر کرونا در سراسر کشور با بازگشایی مدارس وجود دارد. البته این وزارت خانه توصیه های بهداشتی مبنی بر شستن دستها قبل و بعد از پایان هر کلاس به مدت یک دقیقه با آب و صابون، زدن ماسک برای تمام کادر مدرسه از قبیل مدیر، ناظم، معلم، دانش آموز، دفترداران، سرایدار و … و استفاده از دستکش  ارائه کرده است که این شرایط در تمام نقاط کشور امکان ندارد و در برخی مناطق مدارس حتی آب شرب هم ندارند!

بازگشایی مدارس در حالی از ابتدای هفته جاری آغاز شده است که ۲۸ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی قرار دارند و جامعه پزشکی و در راس آن سازمان نظام پزشکی، نسبت به آموزش حضوری دانش‌آموزان هشدار داده‌اند.  گرچه بازگشایی مدارس به معنای حضور فیزیکی همه دانش‌آموزان در همه نقاط کشور نیست، اما نگرانی‌ها درباره تجمعات حداقلی دانش‌آموزان حتی در مناطق با ریسک کم نیز وجود دارد.