لوازم خانگی در حال پرواز

فرزانه مستاجران در حالی  وزارت صمت به  تولید کنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی فرصت داده است که تا فردا اطلاعات و قیمت های کالاهای خود را در سامانه ۱۲۴ به ثبت برسانند که در بازار خبری از کنترل قیمت و حتی ثبات و تک نرخی بودن کالاها در همه فروشگاه ها وجود ندارد! و […]

فرزانه مستاجران

در حالی  وزارت صمت به  تولید کنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی فرصت داده است که تا فردا اطلاعات و قیمت های کالاهای خود را در سامانه ۱۲۴ به ثبت برسانند که در بازار خبری از کنترل قیمت و حتی ثبات و تک نرخی بودن کالاها در همه فروشگاه ها وجود ندارد! و افزایش قیمت چند برابری لوازم خانگی صدای خریداران را در آورده است.

لوازم خانگی جز آن دسته از کالاهایی است که تا کنون وابستگی زیادی را برای کشور ما به وجود آورده است. هر چند بالاجبار اخیرا وابستگی ما به کشورهای خارجی در زمینه تولید لوازم خانگی، بسیار کم شده که افزایش نرخ ارز و به ‌صرفه نبودن واردات قطعات و مواد اولیه، یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه بوده است اما  در حال حاضر در هر یک از انواع لوازم خانگی دو تا پنج قطعه وارداتی است و سایر قطعات در داخل کشور تولید می‌شود. همین وابستگی شدید باعث شده است در چند ماه اخیر تولیدات داخل جوابگوی بازار نباشد و قطع شدن واردات لوازم خانگی افزایش قیمت چند برابری را همراه داشته است. از همین میزان لوازم خانگی موجود در بازار نیز ۸۰ درصد  قاچاق است و ۲۰ درصد مابقی یا از گذشته در بازار وجود داشته یا به تازگی از گمرک ترخیص شده است. به دلیل اینکه حدود دو سال است کالای وارد نمی‌شود بیشتر این کالاها قاچاق است و مردم باید در هنگام خرید مراقب باشند کالایی که خریداری می کنند خدمات پس از فروش داشته باشد تا در آینده دچار مشکل نشوند. البته نظر مسئولین این است که دلالان دلیل عمده گرانی های اخیر هستند و با قوت دادن به سامانه ۱۲۴ در پی شفاف سازی در قیمت های لوازم خانگی در بازار هستند. گفته شده تولید کنندگان تا اول تیر ماه فرصت دارند اطلاعات خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند. همچنین قرار است خریداران قیمت ها را از سامانه ۱۲۴ مطلع شوند و از فروشندگان معتبر و با دریافت فاکتور خرید کنند. اما بد نیست سری به این سامانه بزنیم.

آنچه مسلم است سامانه ۱۲۴ به عنوان یکی از وسایل ارتباطی بین مردم و مسئولان می تواند در انعکاس مسائل و مشکلات شهروندان بسیار تاثی گذار باشد اما با وجود گذشت سالیان متمادی از حضور این سامانه؛ همچنان بسیاری از افراد جامعه از وجود این سامانه بی اطلاع هستند و جا دارد که در این زمینه اطلاع رسانی کافی از سوی مسئولان ذیربط صورت گیرد. البته این سایت مشکلاتی هم دارد که امید است به زودی بر طرف شود. در سامانه ۱۲۴ انواع کالاها و لوازم خانگی معرفی شده است وبه اصطلاح  از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این سایت موجود است اما قیمت ها و رنج آن بسیار قابل توجه است . به طور مثال یخچال ۱۷ فوت تولید داخل را با رنج قیمت پنج میلیون و پانصد هزارتومان تا ده میلیون تومان زده است و یا اعلام کرده تلوزیون ۵۵ اینچ از قیمت ۵ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۱ میلیون در بازار به فروش می رسد. با این اعلام قیمتها خریداران چگونه از سردرگمی قیمت های بازار خارج شوند؟ در بازار اصلی هم قیمتها به این نامفهومی نیست که در سایت اعلام شده این چنین قیمت هایی زده شده است. به قسمت قیمت های خود اظهاری بنگاه های اقتصادی هم که رجوع میکنیم تقریبا تا امروز هیچ بنگاهی اطلاعاتش را به ثبت نرسانده است. آیا این سامانه واقعا پاسخگوی مردم خواهد بود؟! امید است فردا با پایان مهلت ثیت خود اظهاری بنگاه های تولیدی قیمتها به وضوح در این سایت مشخص شود و قوانین فروشندگان را مجبور به طبعیت از این قیمتها کنند.