قیمت برنج قد کشید

برنج در بازار همچنان قیمت های صعودی را تجربه می کند این در حالی است که بر خلاف سال های گذشته تقریبا هیچ خبری از برنج خارجی نیست و بازار کاملا در اختیار داخلی هاست اما مصرف کنندگان با مضیقه قیمت ها دست به گریبان هستند. سال‌هاست برنج ایران در رقابت به نوع هندی و […]

برنج در بازار همچنان قیمت های صعودی را تجربه می کند این در حالی است که بر خلاف سال های گذشته تقریبا هیچ خبری از برنج خارجی نیست و بازار کاملا در اختیار داخلی هاست اما مصرف کنندگان با مضیقه قیمت ها دست به گریبان هستند.
سال‌هاست برنج ایران در رقابت به نوع هندی و پاکستانی رقابت را واگذار کرده است امسال اما به دلایلی تقریبا در مغازه‌ها خبری از برنج‌های خارجی نیست این یکه تازی برنج ایرانی این بار نه به دلیل عزم مسئولان داخلی بلکه به دلیل جبر ناشی از رخدادهای سیاسی و تاثیرات ناخواسته تحریم‌ها چندین ماه است که بازار داخلی کشور را تغییر داده است. برای سال‌ها هند اصلی ترین تامین کننده برنج ایرانی بود.
در ماه های اخیر اما بدهی سنگین ایران به هند در طی چندین سال متوالی موجب شد تا عملا هند صادرات برنج به ایران را تا زمان پیدا کردن راهی برای تسویه بدهی های کشورمان متوقف کند این در حالی است که ایران حاضر بود به جای بدهی ناشی از خرید برنج به هند نفتی را بدهد که به شدت به آن نیاز داشت فشارهای آمریکا اما هر بار تلاش های ایران برای رسیدن به توافق بر سر این مدل از تهاتر تجاری را ناکام گذاشت و در نهایت هندی‌ها بازار پر سود برنج در ایران را رها کردند.
در تلاشی دیگر ورود ده ها هزار تن برنج از پاکستان و تایلند نیز به در بسته قوانین گمرکی خورد و فعلا به کشور وارد نشده است.
گفته می شود ده ها شناور حاوی هزاران تن برنج پس از چندین هفته پهلو گیری در بنادر ایران به دلیل ممنوعیت واردت برنج در فاصله مرداد تا آبانماه فعلا بار خود را در انبارها تخلیه کرده اند اما همچنان اجازه ورود و توزیع در بازار داخل را نیافته‌اند.
این وضعیت در حالی است که هم اکنون قیمت برنج در داخل به بیش از ۴۵ هزار تومان رسیده؛ چیزی بیش از ده هزار تومان گران تر از سال گذشته.
مسئولان بازار این تورم نه ناشی از گرانی قیمت برنج که به دلیل کمبود توزیع در بازار می دانند.
در همین زمینه مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به مشکلات و چالش های بازار برنج اظهار کرد: انجمن واردکنندگان دومین بار است که مشکلات بازار برنج را اعلام می کند، اما متاسفانه بی توجهی مسئولان منجر به کمبود و شائبه گرانی برنج ایرانی و خارجی شده است.
وی افزود: هم اکنون طی نامه ای به رئیس جمهور، معاون اول و وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد داده ایم که با تعدیل قانون ممنوعیت واردات به ۲ ماه، مشکلات حل و بازار تنظیم می شود، در جلسه اخیر اتاق تهران مسائل و مشکلات مجدد مطرح شد، اما گویا وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که قانون ممنوعیت باید رعایت شود و کمبود برنج خارجی و گرانی برنج ایرانی را از محل ذخایر احتیاط جبران می کنند.
کشاورز با اشاره به اینکه آینده خوبی برای بازار برنج ایرانی و خارجی متصور نیستیم، بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که طی یک تا ۲ ماه آینده بازار به شدت بر هم‌ می ریزد که با این وجود هم اکنون باید به فکر آن روز بود، در حالی که متاسفانه دولت همچنان اصرار دارد که از محل ذخایر احتیاطی کمبود جبران شود.
در آن سوی ماجرا اما برخی دیگر معتقدند عرضه برنج خارجی تاثیری بر نرخ تولیدات داخلی ندارد و قیمت برنج ایرانی به دلیل تورم در سایر حوزه‌ها گران شده است.
در همین زمینه جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به تورم همه اقلام و کالاهای اساسی در کشور از جمله برنج می‌گوید: واردکنندگان تمایل دارند گرانی برنج را به کاهش واردات نسبت دهند در حالی‌ که ما اصلاً کمبود برنج در کشور نداریم که بخواهیم بگوییم به خاطر کاهش واردات گرانی به سراغ محصول برنج آمده است.
در مقابل اما نظرات دیگری هم وجود دارد از جمله یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار ارتباط وثیقی با افزایش هزینه تولید برنج ندارد و این افزایش قیمت بیشتر به علت نبود برنامه مشخص در زمان خرید و توزیع برنج خارجی است.
وی افزود: بهترین کار این است که خرید برنج خارجی در زمان مشخص انجام شود اما توزیع این برنج با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در زمان دیگری صورت بگیرد تا روی بازار برنج ایرانی تأثیر نگذارد اما با دستوری که اکنون وجود دارد، عملا برنج خریده نمی‌شود.
به گفته وی نبود نهادی برای رصد بازار و توزیع به موقع برنج حلقه مفقوده تعادل قیمت این ماده غذایی است.
در نهایت گره کار هر کجا که باشد همچنان مساله اصلی و لاینحل گرانی و قیمت بالای یکی از اصلی ترین مواد غذایی ایرانی هاست.پس از لبنیات میوه و سبزی و حبوبات حالا این برنج است که سردمدار گرانی شده فشار تورمی در حالی هر روز افزایش می یابد که تعلل و کندی در تنظیم بازار همان است که در سال های اخیر دیده شده و علی رغم صحبت‌های رییس جمهور و وزیر امور اقتصاد و دارایی مبنی بر بازگشت آرامش و تعادل همچنان قیمت ها رو به جلو در حرکت هستند.
نبود توزیع برنج خارجی برای مهار قیمت در کنار تعلل و کندی ترخیص بار خارجی برنج از بازار نشان از نقاط معیوبی در سیستم تنظیم بازار و رصد آن می دهد که امید است به پیگیری و جدیت تیم اقتصادی دولت این مساله متوقف و در نهایت کاهش یابد.