قلیانهای میوه ای سرطان زا ترین وسیله ی شیوع سرطان است

سه نوع سرطان در ایران بیشتر رایج است که یکی از انواع آن سرطان پستان می باشد، دیگر سرطان شایع به گفته وی سرطان دهانه ی رحم و نوع دیگر آن سرطان روده بزرگ است

آزاده سلیمان نژاد : دبیر انجمن سرطان استان اصفهان گفت: هر فرد باید از وضعیت بدن خود، علائم غیر منتظره و نشانه های سرطان آگاه باشد و به علائم مزمنی که در زندگی روزانه وی اختلال ایجاد می کند اهمیت دهد.
دکتر پوریا عادلی، متخصص رادیوتراپی آنکولوژی در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی سرطان برگزار شد ضمن ارائه اطلاعاتی در خصوص انواع این بیماری گفت:
سه نوع سرطان در ایران بیشتر رایج است که یکی از انواع آن سرطان پستان می باشد، دیگر سرطان شایع به گفته وی سرطان دهانه ی رحم و نوع دیگر آن سرطان روده بزرگ است.
این متخصص افزود: آنچه که ما تحت عنوان «سرطان» می شناسیم در واقع گروهی مشتمل بر بیش از صد مدل بیماری مختلف است؛ نقطه مشترک تمامی این بیماری ها، رشد بی رویه و غیر معمول سلول های بدن است. عادلی ادامه داد: این رشد سبب از بین رفتن بافت های اطراف شده و حتی در حالتی وخیم، طی پروسه متاستاز، این سلول ها به دیگر بخش های بدن نیز سرایت کرده و رشد را در آن ناحیه ادامه می دهند. دکتر عادلی با اشاره به اینکه سرطان پستان از شایع‌ترین سرطان‌ها است، گفت: حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها با اقدام زودهنگام قابل پیش گیری است. به گفته وی درمان به‌موقع سرطان پستان، نیازمند تغییر نگاه به روش‌های تشخیص از جمله ماموگرافی است اما ترس افراد از انجام این فرایند موجب از دست رفتن زمان طلایی درمان می‌شود. دبیر انجمن سرطان استان ادامه داد: خانم ها پس از تشخیص بیماری، بلافاصله درمان را شروع کنند؛ گاهی اوقات به‌دلیل ترس از درمان شاهدیم که بیماران به‌دنبال درمان نمی‌روند. در حالی که در کشور ما ماموگرافی ارزان و در دسترس همگان است و با وجود دستگاه‌های به روز و استاندارد، جای نگرانی نیست. وی در ادامه افزود: بهترین روش برای تشخیص دقیق و به‌موقع سرطان سینه، انجام ماموگرافی یکبار بار در سال برای زنان بالای ۴۰ سال است؛ این متخصص گفت: در صورت وجود علائم هشداردهنده از جمله لمس توده، ترشح، تورفتگی، تغییرات ظاهری سینه و نبود قرینگی ممکن است ماموگرافی تا قبل از ۴۰ سال نیز همچنان بهترین روش تشخیص باشد. دبیر انجمن سرطان ایران در مورد انواع دیگر سرطانهای رایج در کشور ما به سرطان پوست، سرطان ریه، سرطان مغز، سرطان پروستات، سرطان کولن، سرطان تخمدان، سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی یا لنفوم و موارد متعدد دیگر اشاره کرد که به گفته خودش هرکدام قابل درمان می باشد.
به گفته پوریا عادلی برخلاف بیماری های مسری مثل AIDS و آنفلوآنزا یا توبرکلوزیس، سرطان واگیردار نیست. این بیماری زمانی رخ می دهد که ماده ژنتیکی درون یک سلول آسیب ببیند.
وی در توضیح افزود: اجزایی که توسط سلول های سرطانی مورد عفونت قرار می گیرند را سلول های بدخیم می نامند. این دسته از سلول ها متفاوت از دیگر اجزای بدن عمل کرده و نوع تقسیم سلولی کاملا خارج از عادت دارند.
مدیر مسئول مجله “از سین سرطان تا سین سلامتی” گفت: قطعا دیده اید که وقتی فردی مبتلا به سرطان می شود، پس از دوره های درمانی، دچار ریزش موی موقت می شود. علت این اتفاق، استفاده از دارو های ضد سرطان است که سلول های فولیکل مو را مورد آسیب قرار می دهند.
به گفته پوریا عادلی سرطان، پس از امراض قلبی، دومین عامل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا است و سالانه گریبان گیر بیش از نیم میلیون نفر در این کشور می شود.
وی ادامه داد؛ اگرچه طی سال های اخیر از سرطان یک غول بی شاخ و دم ساخته شده اما ابتلا به حالت های مختلفی از آن را می توان جلوگیری و یا با تشخیص اولیه، بسیار از آن ها را درمان کرد.
به اعتقاد دکتر عادلی بر خلاف تصور قالب جامعه سرطان یک بیماری ارثی نیست بلکه سرطان امروز موضوع مدیریتی کشور است ، که یک برنامه ریزی قوی می خواهد.
وی گفت: از رئیس جمهور آینده ی ایران باید پرسید برای جلوگیری از سرطان چه پیشنهادی دارد؟ چرا که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح است که می‌توان به جنگ با این بیماری رفت.