قصه مهرواره به سر رسید

یلدا توکلی: نخستین دوره مهرواره قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های شهرمن» با معرفی کودکان برگزیده به کار خود پایان داد. فراخوان مهرواره قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های شهر من» از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان […]

یلدا توکلی: نخستین دوره مهرواره قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های شهرمن» با معرفی کودکان برگزیده به کار خود پایان داد.

فراخوان مهرواره قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های شهر من» از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهیه و چاپ شده، اسفندماه سال گذشته منتشر شد و دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی تا پایان فروردین ماه سال جاری فرصت داشتند با ارسال فیلم از خود در مسابقه قصه‌گویی از این کتاب شرکت کنند.

مراسم اختتامیه این مهرواره با حضور کودکان برگزیده و والدین آنها در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان برگزار شد. به گفته دست‌اندرکاران مهرواره، ۳۸۵ اثر به دبیرخانه این مهرواره رسید که ۲۰ اثر به عنوان آثار برگزیده و ۱۰ اثر نیز به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب و معرفی شدند و هدایایی به آنها اهدا شد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم با تقدیر از همراهی مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای برگزاری این مهرواره اظهار داشت: یکی از وظایف اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ارائه آموزه‌های حوزه مدیریت شهری با روش‌های گوناگون و در قالب‌های متنوع است، چون معتقد هستیم کسی که در شهر زندگی می‌کند شهرنشین است، اما زمانی که قوانین و مقررات مربوط به زندگی در شهر را رعایت می‌کند، شهروند خواهد بود.

احمد رضایی افزود: انتظارمان از برگزاری برنامه‌هایی مانند مهرواره قصه‌گویی آشنا شدن کودکان با رفتارهای شهروندی است. خرسندیم که شرکت‌کنندگان در این مهرواره به مسائل حوزه شهروندی مانند محیط زیست، فضای سبز، بازیافت و غیره فکر کرده‌اند، درباره آنها حساس شده‌اند و سپس به بیان قصه پرداخته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد با فروکش کردن خطر بیماری کرونا، حضوری شدن مدارس و حضور بیشتر کودکان و نوجوانان در فضاهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دومین دوره مهرواره قصه‌گویی با قوت بیشتری برگزار شود تا کودکان بیشتری با مسائل حوزه شهروندی آشنا شوند.

  • قصه‌گویی جایگاه بسیار ویژه‌ای در دنیا دارد

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان و سرپرست سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز در این مراسم گفت: مهرواره قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های شهر من» با هدف شناسایی استعدادها و توانمندی‌های کودکان به‌خصوص دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی برگزار شد.

نسرین باباپور با اشاره به اثرات مثبت اجرای طرح کلاس شهر اضافه کرد: این طرح تقویت مهارت‌های شهروندی و اجتماعی در رفتار و گفتار دانش‌آموزان را دنبال کرده که شاهد توفیقات اجرای این طرح بزرگ هستیم.

وی بیان کرد: قصه‌گویی جایگاه بسیار ویژه‌ای در دنیا دارد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز همواره در برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی پیشتاز بوده که نشان از توانمندی و پویایی مربیان و کارشناسان حوزه کودک دارد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به نقش قصه‌گویی در تقویت کتابخوانی در کودکان گفت: همچنین امروزه روانشناسان از قصه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار در درمان کودکانی بهره می‌برند که دچار اختلالات یادگیری و ارتباطی هستند.

باباپور تثبیت فضیلت‌های اخلاقی در کودکان، توجه به فرهنگ و آداب اجتماعی، تقویت مهارت‌های شنیداری و ارتباطی و تقویت حس کنجکاوی و پرورش قوه تخیل در کودکان را از جمله اهداف برگزاری مهرواره قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های شهر من» دانست و از ایجاد بستری برای دنبال کردن این اهداف در آموزش و پرورش تقدیر کرد.

وی تصریح کرد: تقویت امید به زندگی، اعتماد به نفس و عزت نفس در کودکان از جمله اثرات مثبت برنامه‌هایی است که با محوریت کودکان برگزار می‌شود.

در پایان این مراسم از آیناز محرابی، صدرا باقی، سنا پورسعیدی، رها بابایی، سامیه نادری، سپهر ساعدی، روشا صالحی، حلما ایران‌پور، بهاره بهرامی، نوید عابدی، کیمیا مظاهری، هدی طالبی، مائده عابدی، رونیکا جمالی، زهرا شهریاری، زینب سادات میراحمدیان، عارفه صرامی، سهیل حاج‌حسینی، نیکا شفیعی و حلما خادم‌الحسینی به‌عنوان برگزیدگان نخستین دوره مهرواره قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های شهر من» تقدیر شد.

همچنین آثار حسین پوربافرانی، محمدحسن ادبی، ساجده امینی، مائده مهدی، فاطمه نعیمی، مهدیار شاکران، عرفان مرادی، مهسا خوشبختی، آرتین گوجانی و عسل پولادی شایسته تقدیر شناخته شده و از آنها نیز تقدیر به عمل آمد.