قصه غم انگیز مهاجرت نخبگان

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قدرت معنوی ، مادی ، مشروعیت و مقبولیت ما به مردم است نه به توان نظامی

روز گذشته نخستین رویداد «نظاره جهش تولید دانش‌بنیان» در بهارستان برگزار شد. در این مراسم که برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان حضور داشتند، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس سخنرانی کردند.
محمدباقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم خطاب به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: پیش از این به شما قولی دادم و در برنامه هفتم سعی کردیم خلأهای موجود در حوزه دانش‌بنیان را پرکنیم. البته هنوز این فرصت وجود دارد که اگر اشکالاتی در حوزه دانش‌بنیان، پژوهش و فناوری وجود دارد آنها را در صحن برطرف کنیم. او با بیان اینکه کاش مبنای توسعه اجتماعی را به توسعه اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ارجحیت می‌دادیم ، ادامه داد: اجتماعی کردن نهاد علم بسیار مهم است. بنده شخصا بعد از مدت‌ها به الگویی رسیده‌ام که باید در هر مجموعه‌ای به ویژه در بخش خصوصی، «هوشمندسازی»، «مردمی‌سازی» و «شفاف‌سازی» را مورد توجه قرار دهیم که خروجی آن «کارآمدسازی» است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قدرت معنوی ، مادی ، مشروعیت و مقبولیت ما به مردم است نه به توان نظامی. فرق ما با کشورهای غربی این است که محوریت ما مردم است و فلسفه ما در جمهوری اسلامی افزایش معرفت و به تعبیر دیگر آگاهی بخشی است. در این راستا در وهله اول باید مردم را به حقشان آگاه کنیم تا بدانند حقشان چیست و آن را مطالبه کنند. اگر این اتفاق افتاد به معنای آن است که اعتماد میان مردم و همه اجزای حاکمیت از بخش خصوصی و دولتی گرفته تا عمومی غیردولتی برقرار می‌شود. قالیباف‌ با بیان اینکه اعتماد بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ماست، افزود: اگر در جمهوری اسلامی اعتماد نباشد هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. اما اگر این اعتمادسازی صورت گیرد، مشارکت مردم افزایش می‌یابد و اینجاست که خانواده‌ها فرزندان خود را به جبهه اعزام می‌کنند، خلاقیت به خرج می‌دهند، سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نهایت رشد در همه ابعاد صورت می‌گیرد.
او خاطرنشان کرد: برای عدالت جغرافیایی و توسعه اجتماعی باید همه رویکردها را براساس «محله‌محوری»، «مسجدمحوری»، «مدرسه‌محوری»، «منزل‌محوری» به معنای محوریت خانواده و «مجازی‌محوری» به معنای فضای مجازی‌محوری قرار دهیم. در خصوص مدرسه محوری به جرات می‌گویم حدود ۲۰ سال است که از مدرسه و معلمان غفلت کرده‌ایم که کانون تربیت است.