قاچاق پوشاک، همچنان پابرجا!

در حالی که یکی از اعضای اتحادیه صادرات پوشاک و نساجی در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرده بود ۹۹ درصد پوشاک مصرفی در ایران وارداتی است و آمار منتشر شده ازسوی سازمان ملل از صادرات پوشاک با آماری که سازمان گمرک منتشر می کند تفاوت فاحشی دارد،  اما این خبر از سوی سازمان گمرک […]

در حالی که یکی از اعضای اتحادیه صادرات پوشاک و نساجی در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرده بود ۹۹ درصد پوشاک مصرفی در ایران وارداتی است و آمار منتشر شده ازسوی سازمان ملل از صادرات پوشاک با آماری که سازمان گمرک منتشر می کند تفاوت فاحشی دارد،  اما این خبر از سوی سازمان گمرک ایران رد شد. البته بعد از این جریان و ادامه روند تحریم ها بر علیه ایران که منجر به گران شدن بیش از حد دلار نیز شد ، قرار بر این شد که دیگر از ورود کالای قاچاق به خصوص پوشاک به کشور خود داری شود. اما اکنون بعد از گذشت ۸ ماه از این قرار و قانون ، آیا دیگر پوشاک قاچاق در کشور وجود ندارد؟ چه کسی اجازه نمی دهد ، بازار های ایران از قاچاق پوشاک خالی شود تا محصولات ایرانی بتوانند رخ بنمایند؟ آیا تولید پوشاک ایرانی توان رقابت با محصولات خارجی را دارد؟

  • آمارهای  سازمان ملل نشان می دهد سالانه حدود یک میلیون دلار پوشاک از سوی کشورهای مختلف دنیا به ایران صادر می‌شود، اما کل واردات رسمی و به ثبت رسیده در گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ معادل ۶۱ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۶ معادل ۵۹ میلیون دلار بوده است که این آمار حاکی از حجم بالای واردات پوشاک به صورت غیررسمی به ایران است. اما امسال به دلیل مسائل مختلفی چون تحریم ها، بی کاری جوانان ایرانی، و افزایش قیمت دلار قرار شد با قاچاق پوشاک مخصوصا البسه مارک که به میزان زیادی ارز را از کشور خارج میکند مبازره شود.درحالی که مسئولان  از برخورد با برندهای پوشاک قاچاق و جمع‌آوری ۸۰ درصد تابلوی این برندها در پایتخت خبر داده اند،  اما با توجه به شواهد  برخی در این زمینه کارشکنی کرده و مانع این برخوردها می‌شوند. این در حالی است که تولید کنندگان پوشاک ایرانی از این موضوع رنج می برند و اذعان دارند هیچ مشکلی برای تولید و تامین پوشاک مورد نیاز مردم نداشته  و اگر با این برندهای قاچاق و غیرقانونی برخورد لازم صورت گیرد و آنها را جمع‌آوری کنند، می‌توان نیاز همه مردم ایران را تامین کرد.
  • بر اساس آمار هایی که از میزان قاچاق پوشاک در دست است گفته می شود ،رقمی که صرف پوشاک کالا در کشور می شود سالانه ۱.۵ برابر بودجه وزارت بهداشت و ۲۵ برابر بودجه وزارت ورزش است که با این مبلغ سالانه ۲۶۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد و ۲۶۰ هزار جوان میتوانند با یافتن شغل مناسب به تشکیل خانواده بپردازند. ان هم تنها با پیشگیری از یک قلم قاچاق در کشور! این حجم بالا از قاچاق در حالی اتفاق می‌افتد که حال حاضر تولید پوشاک کشور ما با کیفیت خوب امکان‌پذیر است اما بازار رقابتی خود را با قاچاق مورد تهدید می‌بیند. نیروی کار نسبتاً ارزان و هزینه پایین انرژی در ایران، از جمله مهم‌ترین پتانسیل‌های موجود کشور به شمار می‌آیند؛ همین امر، تولید را برای کشور ما در مقایسه با کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای همسایه، مناسب‌تر کرده است. اما متاسفانه قاچاقچیان و دلالان نمیگذارند تولیدی ها در کشور رونق بیابد . و در سال جاری تعداد بسیاری از تولیدی های پوشاک منحل شده اند.

با توجه به تمام شرایط گفته ‌شده  مشخص می شود اکنون فرصت مناسبی است تا با حمایت از بخش پوشاک داخلی به رونق یافتن این بخش در کشور کمک شود اما این صنعت به‌دلیل حمایت نامناسب، عدم برنامه‌ریزی و نظارت جدی مغفول مانده و بازار بکر آن، دودستی تقدیم به عرصه جولان پوشاک‌های خارجی قاچاق شده است. در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است شایسته است مسئولان حمایت های خود را از کالای ایرانی و به خصوص پوشاک ایرانی افزایش دهند.

روزنامه اخبار اصفهان

فرزانه مستاجران