فقط مذاکره نکنید…

فرزانه مستاجران یک ضرب المثل قدیمی هست که میگوید ” به امید همسایه باشی ،شب باید گرسنه بخوابی” یعنی اینکه اگر امید وار باشی که دیگران برایت کاری انجام دهند و به همین دلیل خودت تلاشی برای رفع مشکلاتت نکنی قطعا نتیجه ای نخواهی دید. حال این روزهای ما مردم ایران و برخی مسئولان کشورمان […]

فرزانه مستاجران

یک ضرب المثل قدیمی هست که میگوید ” به امید همسایه باشی ،شب باید گرسنه بخوابی” یعنی اینکه اگر امید وار باشی که دیگران برایت کاری انجام دهند و به همین دلیل خودت تلاشی برای رفع مشکلاتت نکنی قطعا نتیجه ای نخواهی دید. حال این روزهای ما مردم ایران و برخی مسئولان کشورمان هم دقیقا همینطور است. برخی از ما نشسته ایم تا دولت کاری برایمان انجام دهد و تدابیریبیاندیشد تا مشکلات اقتصادیمان کاهش یابد و برخی از دولتیان هم نشسته اند تا کشورهای دیگر به کمکشان بیایند و مشکلات متعدد از جمله اقتصادی و کرونایی کشورمان را منتفع کنند، نتیجه این نشستن ها هم شده تورم ۴۰درصدی کشور و آمار کرونایی که هر روز بالاتر میرود! خلاصه یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم. برای رفع مشکلاتمان باید موانع داخلی را رفع کنیم و در حین آن نیم نگاهی هم به روابط خارجی خود داشته باشیم .چه بسا که اگر ما در داخل تقویت شده باشیم روند روابط خارجی به مدد این نیرو و همبستگی ، بهتر مسیر خود را طی کند. این تقویت شدن را تنها نباید از چند بعد خاص دانست بلکه در همه عرصه ها جوانان کشور ما توانایی بالا و استعداد های نهفته ای دارند اما متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت ها و اهمیت ندادن به افراد نخبه این استعداد ها آنطور که باید شکوفا نشده است. به طور مثال اگر زیر ساخت های لازم برای تولید واکسن کرونا از همان ابتدایی ترین روزهای کشف این ویروس در اختیار مراجع مربوطه قرار میگرفت شاید اکنون ما جز کشورهای اول تولید کننده واکسن کرونا بودیم و همین امر میتوانست در مذاکرات بین المللی بسیار ما را برتر کند اما حالا هنوز منتظریم صندوق بین المللی پول با وام درخواستیمان برای مقابله با کرونا موافقت کند. این در حالی است که هر روز به اندازه سقوط یک هواپیمای قول پیکر مسافر بری آمار کشته شدگان کروناییمان را شاهد هستیم.

دیروز مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول با اشاره به درخواست ایران از این صندوق برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری مقابله با کرونا گفته، صندوق بین المللی پول هنوز درحال بررسی این درخواست است.

گفته می شود دولت آمریکا به عنوان سهامدار عمده صندوق بین المللی پول مانع تایید درخواست ایران در این نهاد به اصطلاح بین المللی شده است.  صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد تورم در ایران در سال جاری میلادی برابر با ۳۹ درصد باشد که بالاتر از ۳۶.۵ درصد سال گذشته است. آزور تاکید کرد ایران باید با برخی ضعف‌های اقتصاد خود مقابله کند. برای مقابله با تورم در ایران باید مسئله رژیم چند ارزی موجود در ایران حل شود که نه تنها به از بین بردن تورم کمک می‌کند، بلکه ثبات اقتصاد کلان را هم بهبود خواهد داد. اصلاح بخش مالی و شرکت‌های دولتی باید در اولویت قرار بگیرد و فضای بیشتری به بخش خصوصی داده شود تا در اشتغال‌زایی کمک کند. صندوق بین‌المللی پول تخمین می زند نرخ بیکاری در ایران در سال جاری تا ۱۱.۲ درصد افزایش یابد. این رقم در ۲۰۲۰ برابر با ۱۰.۸ درصد بود و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی به ۱۱.۷ درصد برسد.

مشاهده میکنیم که تنها کاری که صندوق بین المللی پول برای کشورما در حال حاضر انجام داده است انتشار آمار نا امید کننده که البته اگر با همین فرمان جلو رویم  دور از واقعیت هم نیست و چند توصیه اقتصادی سطحی است که بارها کارشناسان اقتصادی داخلی فریاد زده اند اما گوش شنوایی برای آن وجود نداشته است. از این پس هم همینطور است در اقتصاد تا منفعتی برای دیگران نداشته باشیم، سودی هم نخواهیم برد پس باید با برطرف کردن موانع داخلی و خود ساختگی درونی دیگر کشورها را مجاب کنیم . مذاکره ی تنها، نتیجه ای نخواهد داشت.