فروش به دیجیتالی های مادرزاد!

فرزانه مستاجران در کشورها ی اروپای و پیشرفته متولدین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ را نسل دیجیتالی های مادر زاد می نامند. به عبارت دیگر در کشور ما متولدین سالهای ۱۳۷۳تا ۱۳۸۸ باید این ویژگی را داشته باشند اما از آنجایی که در ایران فناوری های دیجیتالی چند سال دیرتر ظهور کرده و مورد استفاده عموم […]

فرزانه مستاجران

در کشورها ی اروپای و پیشرفته متولدین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ را نسل دیجیتالی های مادر زاد می نامند. به عبارت دیگر در کشور ما متولدین سالهای ۱۳۷۳تا ۱۳۸۸ باید این ویژگی را داشته باشند اما از آنجایی که در ایران فناوری های دیجیتالی چند سال دیرتر ظهور کرده و مورد استفاده عموم قرار میگیرد شاید ما ده ۹۰ یا همان متولدین ۱۳۹۰ به بعد را بتوانیم جز این دسته حساب کنیم. اما ویژگی های این نسل چیست ؟ و چگونه رفتاری مناسبت آنهاست تا بتوانند دنیای زیباتری داشته باشند و بسازند؟

در کشور ما این گروه در عصر تکنولوژی و البته شرایط سخت اقتصادی به دنیا آمدند . آنها از کودکی خود با اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های موبایل سروکار داشته‌اند.  افزایش ارتباطات جهانی باعث شده انها زندگی هم نسل هایشان  در راسر دنیا را ببینند و با زندگی خود مقایسه کنند. همین امر در کنار مشکلات اقتصادی حاضر در کشور ایجاد تنش هایی در متولدین دهه ۸۰ و ۹۰کرده است .

 این تحول نسلی همراه با پیشرفت‌های تکنولوژیک، در حال متحول کردن چشم‌انداز مصرف است؛ به شیوه‌ای که کل طبقه‌بندی‌های اجتماعی-اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به کل هرم سنی جمعیت سرایت می‌کند. از این رو کسب‌وکارها باید در چگونگی ارزشی که به مصرف‌کننده می‌دهند تجدیدنظر کنند؛ مقیاس و تولید انبوه را در برابر شخصی‌سازی دوباره متعادل کنند؛ و بیش از همیشه وقتی به مسائل بازاریابی و اخلاق کاری می‌پردازند، خودشان به چیزی که توصیه می‌کنند عمل کنند.

این نسل به دلیل همه جانبه گرا بودنش بین کسبو کار های آنلاین و حقیقی تفاوتی قائل نمی شود و بیشتر از گذشته به جوامع آنلاین ارزش می‌دهد، چون در این جوامع افراد با شرایط اقتصادی مختلف، می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند و با انگیزه‌ها و منافع مختلف حرکت کنند . نسل دیجیتالی های مار زاد ، با حجم انبوه اطلاعاتی که در دست دارند، در مقایسه با اعضای نسل‌های قبل‌تر، در تصمیم‌هایی که می‌گیرند واقع‌بین‌تر و تحلیلی‌تر هستند. آنها  اولین نسل دیجیتالی‌های مادرزاد محض هستند – حالا همه را تحت تاثیر قرار داده و جست‌وجوی حقیقت، اصلی‌ترین رفتار شخصیتی و الگوهای مصرف آنها است. تکنولوژی سطح بی‌سابقه‌ای از ارتباط‌پذیری را بین خود جوانان و بقیه جمعیت به‌وجود آورده است. این باعث شده تغییرات نسلی اهمیت بیشتری پیدا کنند و سرعت رویدادهای تکنولوژیک بالاتر رود. این تحول برای شرکت‌ها هم چالش به‌دنبال دارد هم فرصت‌های جذاب.

جوانان این نسل مفهومی‌تر هستند، از کلمات کمتری استفاده می‌کنند، برای آن‌ها، رسانه‌های سنتی کافی نیستند، بنابراین نیازمند تلاش‌های مشترک هستند. برای مثال، کوکا کولا یک تجارت تلویزیونی انجام داد که به گوشی‌های هوشمند بینندگان متصل بود.  شرکتهایی که برای این نسل دست به تولید زده اند  می‌داند که ارائه یک محصول کافی نیست چون آن‌ها می‌دانند که سایر برندها نیز همین کار را می‌کنند. این نسل  به دنبال تجربیات خرید به یاد ماندنی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند کار دیگری انجام دهند. به عنوان مثال، کفش‌های تامز با ارائه کفش برای افراد نیازمند به ازای هر خرید، نمونه موفقی از این عامل بود.

نسل دیجیتال نسبت به آنچه که در دنیای آن‌ها اتفاق می‌افتد بسیار حساس هستند، اما می‌خواهند به شیوه‌ای عملی تغییر ایجاد کنند.

با وجود این که ممکن است آن‌ها تمایل داشته باشند محصولات را به صورت حضوری بخرند، اما هنوز به منابع آنلاین همچون بازخورد‌های مشتریان و شبکه‌های اجتماعی تکیه می‌کنند و این موارد بر تصمیم‌هایشان تاثیرگذارند.

 از این رو اگر کسب‌وکاری با فروشگاه‌های فیزیکی دارید، تلاش کنید تا از طریق تعامل آنلاین با نسل دیجیتا ، آن‌ها را به فروشگاه‌های خود بکشانید. تخفیف‌های داخل فروشگاهی و فروش فوق‌العاده کوتاه‌مدت بگذارید. و به هر طریق شده رضایت آنها را جلب کنید زیرا دنیای تقاضا در دستان این نسل پر هیاهو است.