فرش پرچم دوم ما و پرچم فرهنگی و صلح و دوستی ملت ایران با ملت‌های جهان است

در مخازن موزه فرش که هم تاریک است و هم دمای هوا بالاست و هوا به خوبی جریان ندارد، زمینه مناسبی برای رشد بید و یا حشرات موذی ایجاد می‌شود و بنابراین فرش‌ها با نظارت و حفاظت دقیق از مخزن موزه بیرون می‌آید و در برابر نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد تا حشرات موذی که از پشم و کراتین تغذیه می‌کنند، به سرعت از بین بروند و این نور مستقیم آفتاب برای فرش‌های قدیمی و آنتیک و همینطور قالی‌های معاصر بسیار مفید است

دریاوفایی : قنبر سیف محمدی عضو اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تهران و پیشکسوت فرش گفت: فرش پرچم دوم ما و پرچم فرهنگی و صلح و دوستی ملت ایران با ملت‌های جهان است و این به معنای آن است که فرش تنها یک زیرانداز و یا یک کالا نیست، بلکه هنری برخاسته از یک پیشینه چندین هزار ساله است.

وی افزود: بنابراین ما که در موزه فرش و در فرآیند هوادهی حضور داریم، این گنجینه ارزشمند را نه روی دوش و سر، بلکه روی چشمانمان جابه‌جا و از آن محافظت می‌کنیم، چرا که هر کدام از این قالی‌ها بخشی از میراث هنری و فرهنگی ما هستند و برخی از آنها از نوزاد تازه به دنیا آمده نیز حساس‌تر و لطیف‌ترند و خبرگانی که برای کمک در این فرآیند در موزه حضور دارند، می‌دانند چگونه با این قالی‌ها در ارتباط باشند.

سیف محمدی در ارتباط با فرآیند هوادهی و حفاظت پیشگیرانه، سامان‌دهی و بازنگری شناسنامه‌های فرش‌های مخزنی نیز توضیح داد: با فراخوانی که موزه فرش در اوایل تیرماه ۱۴۰۲ برای کمک گرفتن از خبرگان و متخصصین فرش دستبافت اعلام کرد شخصا به نمایندگی از اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تهران، ماموریت پیدا کردم تا در این فرآیند با همراهی سایر اعضای محترم اتحادیه به موزه کمک کنیم و در طول سه هفته گذشته به طور مستمر در این فرآیند مشارکت فعال داشته‌ایم.

او بیان داشت: این فرآیند کاملا تخصصی است و با نظارت دو تن از اساتید دانشگاه‌های تهران و کاشان و همینطور خبرگان اتحادیه‌های تهران و قم، پیشکسوتان، مجموعه‌داران و دانشجویان با رعایت دقیق دستورالعمل‌های حفاظت و مرمت موزه انجام می‌گیرد.

سیف محمدی در توضیحات بیشتر گفت: در مخازن موزه فرش که هم تاریک است و هم دمای هوا بالاست و هوا به خوبی جریان ندارد، زمینه مناسبی برای رشد بید و یا حشرات موذی ایجاد می‌شود و بنابراین فرش‌ها با نظارت و حفاظت دقیق از مخزن موزه بیرون می‌آید و در برابر نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد تا حشرات موذی که از پشم و کراتین تغذیه می‌کنند، به سرعت از بین بروند و این نور مستقیم آفتاب برای فرش‌های قدیمی و آنتیک و همینطور قالی‌های معاصر بسیار مفید است. بنابراین تاکید می‌کنم در فرآیندی که در موزه انجام می‌شود، قالی‌ها حداکثر یک ساعت از رو و کمتر از یک ساعت از پشت در معرض نور مستقیم آفتاب و گرمای تیرماه قرار می‌گیرد که برای قالی‌ها بسیار مفید است.

عضو اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تهران گفت: در همین حال با این قالی‌ها به صورت تخصصی زیر نظر اساتید و متخصصان رفتار می‌شود و زیر فرش‌ها متقال قرار دارد که با زمین در ارتباط نباشند و دانشجویان هنر دانشگاه‌ها روی زمین استحکام‌بخشی فرش‌ها را انجام می‌دهند. همین‌طور با ملاحظه کامل و با کمک مکنده روی قالی‌ها تمیز می‌شود تا گرد و غبار و تخم حشراتی که داخل فرش است، بیرون کشیده شود که این مرحله آخر برای استحکام‌بخشی و محافظت از فرش بسیار لازم است. در نهایت فرش‌ها به وسیله متقال لوله شده و اسطوخودوس داخل آن قرار می‌گیرد. بنابراین با اطمینان کامل می‌توانم بگویم با این فرآیند هوادهی که به صورت تخصصی انجام می‌شود، سلامت و حفاظت از فرش‌ها برای مدت دو سال در برابرآسیب تضمین می‌شود.

سیف‌محمدی تصریح کرد: معتقدم اگر کسی با این تخصص آشنا نباشد، بدون حضور در موزه نباید به خود اجازه اظهار نظر و انتقاد بدهد.