فارغ‌التحصیلان پردیس‌ها پزشکان حاذقی نیستند

با توجه به شیوه پذیرش و تحصیل در این پردیس‌ها، پزشکی که در این دانشگاه‌ها مدرک می‌گیرد پزشک حاذقی نخواهد بود و خب این ماجرا نیز بسیار نگران‌کننده است

زهرا وفایی نیا : چند روزی است که به‌طورجدی پرونده پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به جریان افتاده است و آن‌طور که برخی از اعضا این کمیسیون می‌گویند، قرار است ماجرای خریدوفروش صندلی‌های این دانشگاه‌ها یعنی نحوه پذیرش و فارغ‌التحصیلی از این مراکز علمی، موردبررسی دقیق قرار گیرد.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نیز ضمن ابراز تأسف از عدم نظارت و رهاشدگی پردیس‌های دانشگاهی، دراین‌باره گفت: به‌هرحال این نوع دانشگاه‌ها سودآوری بسیار خوبی برای تأسیس کنندگان و روسای آن دارد و ازنظر آن‌ها دریافتی‌ها مهم است نه سطح علمی دانشجو، آن‌هم رشته پزشکی که باجان آدم‌ها سروکار دارد. وی درباره تحقیق و تفحص از پردیس‌های بین‌المللی علوم پزشکی توضیح داد: محورهای این تحقیق و تفحص پیرامون گزارش‌های واصله از خریدوفروش صندلی‌های این دانشگاه و شهریه بالای دریافتی از دانشجویان و هزینه کرد آن‌هم چنین پروسه جذب بدون ضابطه دانشجویان پس از فقط یک‌ترم تحصیل در دانشگاه‌های سطح پایین خارج از کشور است.

جوکار در ادامه گفت: همان‌طور که ذکر شد این تحقیق و تفحص موضوعات مختلفی ازجمله نحوه پذیرش و بررسی سطح علمی ورودی‌ها در مقایسه با سایر دانشجویان پذیرفته‌شده در آزمون سراسری همان منطقه و میزان شهریه دریافتی از دانشجویان داخل و خارج و نحوه هزینه کرد آن را شامل می‌شود.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر محورهای این تحقیق و تفحص، بررسی امتیازات ویژه برای فرزندان برخی از اقشار و بررسی درصد پذیرش دانشجویان انتقالی که بخشی از تحصیل را در خارج از کشور گذرانده و همچنین سطح علمی دانشگاه‌های مربوطه است.

 رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای بیان داشت: البته این تفحص مربوط به سال‌های ۱۳۹۲ تا امروزه است که طبق ادعای وزیر بهداشت و معاونان وی اقدامات لازم در این خصوص انجام‌شده تا دیگر شاهد چنین شائبه‌های احتمالی نباشیم. از طرفی هدف دیگر از این تحقیق و تفحص این است که گزارشی از اقدامات انجام‌شده تدوین کند تا اگر گام‌های مثبتی برداشته‌شده نیز به مردم اعلام و اگر تخلفی درگذشته بوده نیز به آن رسیدگی شود.

وی بابیان اینکه «رتبه علمی کشور با گزارش‌های رسیده به‌ویژه در حوزه پزشکی با روند فعلی زیر سؤال می‌رود»، ادامه داد: چرا در شرایطی که متقاضیان ورود به رشته‌های پزشکی با مشقت و سختی بسیار وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، باید گزارش‌هایی درزمینهٔ خریدوفروش صندلی و یا بازگشت دانشجویانی که از سطح علمی بالایی برخوردار نیستند، در پردیس‌های علوم پزشکی را شاهد باشیم.

این نماینده مردم یزد بابیان اینکه «فارغ‌التحصیلان پردیس‌های علوم پزشکی، پزشک‌های حاذقی نیستند»، تصریح کرد: با توجه به شیوه پذیرش و تحصیل در این پردیس‌ها، پزشکی که در این دانشگاه‌ها مدرک می‌گیرد پزشک حاذقی نخواهد بود و خب این ماجرا نیز بسیار نگران‌کننده است. لذا انتظار داریم موضوع تحقیق و تفحص در کمیسیون آموزش به‌طورجدی پیگیری و مورد رأی‌گیری واقع شود و نهایتاً گزارش آن به صحن مجلس ارائه گردد.