غدیر بزرگ‌ترین رسانه اسلام است

دکتر مرتضی قائمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان به همراه اعضای هیئت زینبیون(فعالان رسانه‌ای همدان) به مناسبت دهه ولایت و عید غدیر خم و در راستای برگزاری سلسه نشست‌هایی با موضوع و محوریت غدیر در دفتر سرپرستی روزنامه نسل فردا در استان همدان حضور یافتند.

دکتر قائمی در این جلسه اظهار کرد: خداوند در آیه ۳ سوره مائده فرمود: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ ؛ با تأمل بر این آیات درمی‌بایم که این آیه برای رخ دادن اتفاقی استثنایی نازل شده که خداوند فرموده کفار با این رویداد دیگر ناامید شدند و دین برای اهل ایمان کامل شد در حقیقت این واقعه دین را تثبیت کرد و آن واقعه غدیر خم است.

وی ادامه داد:

درباره هیچ موضوعی به این شکل  قرآن کریم با این تعابیر سخن نگفته که کفار ناامید شوند و ابلاغ و رسالت پیغمبر صلی‌الله علیه و آله توسط آن تکمیل شود مگر بحث امامت و ولایت علی ابن ابی‌طالب علیه السلام.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: بزرگ ترین رسانه و واقعه جهانی در تاریخ اسلام غدیر است و کل واقعه غدیر پیام‌رسانی هویتی،دینی و اعتقادی برای مسلمانان است و اهمیت این واقعه انقدر عظیم است که علامه امینی بیش از ۳۰ سال از عمر خود را جهت جمع‌آوری اسناد و جلوگیری از تحریف این واقعه صرف می‌کند.

وی  با اشاره به اینکه علامه امینی قوی‌ترین رسانه در معرفی غدیر و عظمت حضرت علی علیه‌السلام است،عنوان کرد: پس از رخ دادن غدیر و ابلاغ پیامبر صلی‌الله علیه و آله مبنی بر ولایت حضرت علی علیه‌السلام با جمع کردن کثرت زیادی از مسلمامان اینکه فرمودند: «اللهم  وال من والاه و عاد من عاداه» در همان روز حسان ابن ثابت که من ایشان را به عنوان قوی‌ترین رسانه بعد از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در جریان غدیر می‌دانم، اشعاری سرود.

دفتر روزنامه نسل فردا در همدان

ادبای مسیحی شیفته امیرالمؤمنین هستند

دکتر قائمی تصریح کرد:

حسان ابن ثابت شاعری است که ۶۰ سال قبل از اسلام و ۶۰ سال بعد از اسلام زندگی کرد و در رسالت پیامبر صلی‌الله علیه و آله از ابتدا و در واقعه غدیر در کنار ایشان بود و پیامبر صلی‌الله علیه و اله نیز او را تأیید کرد اما به گفته تاریخ در اواخر عمرش از ولایت رویگردان شد و علی‌رغم خدمات بسیارش در اسلام عاقبت به خیر نشد.

وی بیان کرد:

در روز غدیر حسان اشعاری در مدح امام علی علیه‌السلام و اقعه غدیر می‌سراید و این سبک تا امروز ادامه پیدا می‌کند به گونه‌ای که با بررسی تاریخ مشاهده می‌کنیم که در هر قرنی شاعران بزرگ به این واقعه پرداختند و اشعاری می‌سرایند و تمرکز بر حفظ این جریان می‌گذارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه ما امامی داریم که مسیحی شیفته شخصیت اوست، گفت: جالب است که ادبا و اندیشمندان مسیحی نیز تأکید بسیاری بر واقعه غدیر دارند واقعه غدیر در بین شعرای مسیحی بازخورد بالایی دارد؛ اشعار آنها سراسر مفاهیم عاشقانه و عارفانه به شخصیت امام علی علیه‌السلام است.

وی در ادامه درباره اهمیت رسانه در جریان غدیر اذعان کرد:

مفهوم هنر و رسانه در دین عمیق و جهت‌دار است و باید توجه کنیم که در غیردینی هم نیز جهت‌دار است درحقیقت رسانه بی‌طرف وجود ندارد و هیچ رسانه‌ای بی‌هدف شکل نگرفته و فعالیت ندارد .

وی با بیان اینکه هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند ادعای بی‌طرفی کند چراکه همین ادعا خودش جهت‌گیری است، اظهار کرد: رسانه مبتنی بر مبانی و پیش‌فرض است و امروز هدف رسانه صرفا انتقال پیام نیست و تولید پیام بر انتقال پیام، انتخاب و گزینش سبقت گرفته است.

دکتر قائمی تأکید کرد:

رسانه دینی به دلیل تعهدات دینی نمی‌تواند از برخی از ابزارهای رسانه غربی استفاده کند چراکه رسانه غربی تزویر را در اختیار دارد و با استفاده از آن فعالیت می‌کند؛ زر، زور و تزویر سه ضلع مثلثی است که غرب از آن بهره می‌گیرد و نماینده زر دلار، زور، سلاح و تزویر رسانه غربی است.

وی اضافه کرد:

در نگاه اسلامی این سه امر وجود ندارد لذا رسانه دینی و اسلامی نمی‌تواند مانند رسانه غربی عمل کند؛ برخی از رسانه‌های داخلی که همسو با رسانه غربی فعالیت می‌کنند نیز نمی‌تواند نام رسانه دینی را داشته باشد بلکه لیبرال است اما رسانه اسلامی، باهوش،هدفمند، جهت‌دار، با همت و رسانه متکی بر مبانی ارزشی و دینی است.

دفتر نسل فردا همدان

وجود مبانی فکری دینی وجه تمایز رسانه‌های ما با غرب است

وی ادامه داد:

ما علی رغم عدم بهره‌‌گیری از ابزارهای رسانه غربی از دیگر تکنیک‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنیم بنابراین رسانه انقلابی و اسلامی از تکنیک حاشیه‌رانی غیری استفاده می‌کند و از این امر هدف دارد و آن جدا کردن غیر و خودی است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد:

علوم و گفتمان دینی دو بعد دارد یک بعد تجربی است که در دنیا مشترک است و بعد دیگر ایدوئولوژیک است و رسانه این حالت را داد و رسانه تعابیری مانند داخلی و غیر داخلی، هویتی و ضد هویتی، فکری و غیر فکری و غیره را در خود جای می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه امروز بسیاری از رسانه‌های لیبرال تولید ناامیدی می‌کنند، تشریح کرد:

در بعد ایدوئولوژیک به جای واردات، تولید داریم اما باید توجه کرد که در رسانه‌های لیبرال در داخل تجربه و ایدئولوژیک را با هم وارد کردند و همه خروجی آنها وارداتی است لذا می‌توان اثبات کرد که نظرات آقایانی مانند سروش و مصطفی ملکیان که انحرافی است هیچ کدام از خودشان نیست و کاملا وارداتی است.

دکتر قائمی با بیان اینکه امروز رسانه ما در شرایط خاصی قرار دارد، گفت:

رسانه‌های دنیا به لحاظ آماری و وسعت بالاتر از رسانه‌های ما هستند و از نظر تجهیزات بالاتر هستند چراکه کلیه رسانه‌های ما جمع شوند به اندازه مرداک یهودی ثروت ندارند؛ او یک ثروتمندی است که برای تحقق اهداف صهیونیست رسانه را می‌خرد تا هیچ کشوری با ایران اسلامی همکاری نکند.

نسل فردا همدان

وی ادامه داد:

فقط یه ویژگی رسانه ما دارد که آنها ندارند و آن مبانی فکری دینی است و این ویژگی نقطه قوت رسانه‌های ما است و مردم به این رسانه اعتماد دارند ؛ رسانه ما اگر بتواند با استفاده از هنر یعنی ابزار تولید و انتقال هنر محتوا تولید کند، موفق است درحقیقت رسانه‌ای موفق است که منطق داشته باشد و مقید به اخلاق باشد.

وی گفت:

باید توجه کرد که ما گفتمان انقلاب اسلامی را می‌خواهیم انتقال دهیم و کانون آن ولایت فقیه است که پشتیبان آن سپاه، بسیج و مجموعه‌های دیگر است لذا این مجموعه هدف رسانه‌های غربی است.

گفتنی است که در پایان این جلسه اعضای هیئت زینبیون(فعالان رسانه‌ای همدان) با اهدای تابلو و پرچم منقش به نام حضرت علی علیه‌اسلام از سرپرست روزنامه سراسری نسل فردا در استان همدان تقدیر کردند.