عملیات اجرایی خط ۲ متروی اصفهان تا سال ۱۴۰۵ زمان می‌برد

خط دوم متروی این کلانشهر از شمال شرق اصفهان واقع در زینبیه و شهرک پاسداران (منطقه دارک) آغاز می‌شود و به طول ۲۷ کیلومتر و ۷۵۰ متر به میدان شهدای شهرستان خمینی شهر در غرب اصفهان می‌رسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان هزینه خط ۲ متروی این کلانشهر را حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال برآوردکرد وگفت: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز این طرح سال ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهد رسید.

سیدمحسن واعظی‌فر، در مراسم ورود دستگاه حفار مکانیزه تی بی ام به ایستگاه شاهد در خط ۲ قطار شهری این کلانشهر افزود: در قالب فاینانس همچنین ۵۹۶ میلیون یورو برای خرید تجهیزات در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اظهارداشت: خط دوم متروی این کلانشهر از شمال شرق اصفهان واقع در زینبیه و شهرک پاسداران (منطقه دارک) آغاز می‌شود و به طول ۲۷ کیلومتر و ۷۵۰ متر به میدان شهدای شهرستان خمینی شهر در غرب اصفهان می‌رسد.

واعظی‌فر ادامه داد: این خط بطور کلی ۲۳ ایستگاه دارد، اما ۱۴.۷ کیلومتر آن در قالب ۱۶ ایستگاه در اولویت ساخت قرار گرفته است که از دارک به ایستگاه شهید حجازی در خیابان کهندژ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث ۱۶ ایستگاه مورد اشاره از مدتی قبل آغاز شد، تصریح کرد: این ایستگاه‌ها به پیمانکاران سپرده شده است و به غیر از یک ایستگاهِ تکمیل شده، در سایر مناطق روند اجرایی همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اضافه کرد: ۵.۶ کیلومتر از تونل این مترو از سمت شرق اصفهان حفاری و از سمت غرب نیز ۲ کیلومتر حفاری شده است.

واعظی‌فر خاطرنشان کرد: در شمال اصفهان با ۲ دستگاه حفار مکانیزه “تی بی ام” به قطر حدود هفت متر در حال کار هستیم و امروز این دستگاه حفاری را در محدوده پنجمین ایستگاه انجام داد.

وی گفت: در غرب اصفهان نیز دستگاه حفار مکانیزه “تی بی ام” به قطر حدود ۹ متر مشغول حفاری و حرکت رو به جلوست و عملیات را از ایستگاه شهید حجازی آغاز کرد و پس از عبور از بزرگراه شهید خرازی و غرب خیابان صاحب ابن روضات وارد خیابان کاشانی شد و اکنون در حال ایستگاه خَلَجا در خیابان طالقانی به‌عنوان سومین ایستگاه غرب کلانشهر در حال حفاریست.

مدیرعامل سازمان قطار شهری با اشاره به اینکه اکنون حفاری تونل‌های متروی خط دوم اصفهان طبق برنامه جلو می‌رود، گفت: دستگاه‌های حفار مکانیزه در محل ایستگاه خیابان ابن سینا به هم خواهند رسید و سپس عملیات خارج سازی آنها از زیرِ زمین انجام می‌گیرد.

واعظی‌فر اظهارداشت: تاکنون عملیات حفاری بدون خطا انجام شده است اما هزینه‌ها بسیار بالاست و به همین دلیل می‌طلبد که نهادهای مرتبط بویژه شورای شهر و شهرداری همکاری و پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: پس از طی کردن مسافت ۵.۲ کیلومتری از ایستکاه دارک امروز به ایستگاه شاهد در خیابان لاله جنوبی رسید.

به گزارش ایرنا، هم اینک خط یک قطار شهری شمال به جنوب اصفهان به طول ۲۴ کیلومتر و شامل ۲۰ ایستگاه و ۱۲ رام قطار فعال است.