طرح منزلت از مهمترین اقدامات شهری ویژه سالمندان

از جمله این اقدامات، طرح منزلت است که در قالب آن، یارانه خاصی برای ارائه خدمات به سالمندان درنظر گرفته شده است. به این ترتیب، خدماتی در حوزه حمل و نقل عمومی، اماکن تفریحی و گردشگری و... به سالمندان ارائه می‌شود

شهر و کالبد آن باید برای زیست به ویژه برای سالمندان آماده شود که در این راستا اقداماتی از جمله اجرای طرح منزلت انجام شده تا این قشر، از همه ظرفیت‌های شهر بهره مند شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور طی پیامی در در نشست تخصصی شهر دوستدار سالمند گفت: شهر دوستدار سالمند، شهری است که سالمندان و سایر اقشار مردم از حقوق شهروندی برابری برخوردار هستند. در طراحی این شهر، استانداردهای لازم رعایت می‌شود و پویایی به همراه ایمنی، کیفیت زندگی شهروندان این شهر به ویژه سالمندان را ارتقاء می‌بخشد.

علی محمد قادری اظهار کرد: سالمندان، قشری آسیب پذیر در جامعه هستند و در صورتی‌که فضای شهری برای سالمندان مناسب‌سازی شود، سایر اقشار جامعه نیز از رفاه بیشتری برخوردار خواهند شد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به سالمندی پویا در همه برنامه ریزی‌های شهری افزود: سالمندی دوره کمال است و انسان در این مرحله از زندگی سرشار از تجربه است. افزایش امید به زندگی و کاهش فرزندآوری سبب شده که جامعه به سمت پیری برود و این از دستاوردهای توسعه به شمار می‌رود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به گسترش پدیده شهرنشینی و افزایش آمار سالمندان در جهان گفت: پیش بینی می‌شود که جمعیت سالمندان از ۱۱ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۲۲ درصد تا سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

وی با اشاره به ۵ برابر شدن جمعیت شهرهای بالای ۱۰ میلیون نفر بیان کرد: کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته با پدیده افزایش جمعیت و سالمندی روبرو هستند. کشور ما در حال حاضر از نظر ساختاری سالخورده نیست اما با توجه به موارد بیان شده، در آینده‌ای نزدیک جمعیت سالمندان در ایران بخش شایان توجهی از ساختار جمعیتی کشور را تشکیل خواهد داد.

قادری افزود: از آنجا که سالمندان منابع با ارزشی برای خانواده و جامعه هستند، بنابراین ایجاد محیط‌های حمایت کننده برای آنان بسیارلازم و ضروری است.

وی تصریح کرد: شهر دوست‌دار سالمند، شهری است که سالمندان و سایر اقشار مردم از حقوق شهروندی برابری برخوردار هستند. در طراحی این شهر، استانداردهای لازم رعایت می‌شود و پویایی به همراه ایمنی، کیفیت زندگی شهروندان این شهر به ویژه سالمندان را ارتقاء می‌بخشد.

مجتبی شاه‌مرادی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: شهر و کالبد آن باید برای زیست آماده شود، به ویژه برای سالمندان که در این راستا اقداماتی انجام شده تا این قشر، از همه ظرفیت‌های شهر بهره مند شوند. از جمله این اقدامات، طرح منزلت است که در قالب آن، یارانه خاصی برای ارائه خدمات به سالمندان درنظر گرفته شده است. به این ترتیب، خدماتی در حوزه حمل و نقل عمومی، اماکن تفریحی و گردشگری و… به سالمندان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گوشه و کنار این شهر هنر سالمندان قابل مشاهده است، افزود: بابت اینکه توانسته‌ایم در اصفهان از ظرفیت سالمندان استفاده کرده و شهر خود را به عنوان شهر دوست‌دار سالمند معرفی کنیم، افتخار می‌کنیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شهر ما روح ویژه‌ای دارد و در این شهر باید سالمندان تکریم شوند. همچنین با توجه به شعار اصفهان من شهر زندگی، باید برای اقشار مختلف از جمله سالمندان برنامه‌های ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به شیب تند سالمندی اظهار کرد: اصفهان در حال حرکت به سمت سالمندان است و تلاش می‌کنیم شهر برای این قشر آماده شود. در این راستا اقدامات زیادی انجام شده و تلاش‌های دیگری نیز باید صورت گیرد.

شاه‌مرادی با بیان اینکه اصفهان در بین شهرهای دوستدار سالمند، پیشتاز است، گفت: امروز در اصفهان میزبان شهرداران کلانشهرهای کشور هستیم تا تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. امیدواریم همانطور که اصفهان در سایر حوزه‌ها پیشتاز بوده است در این زمینه نیز موفق باشد.

وی با اشاره به اهمیت زنان سالمند در جامعه گفت: بخشی از این زنان سرپرست خانواده و نیازمند خدمات ویژه‌ای هستند. تلاش می‌کنیم در محلات، برنامه‌هایی برای حمایت از این قشر تدارک دیده شود. با همکاری معاونت اجتماعی سازمان اقداماتی انجام شده اما باید بدانیم بدون یاری سازمان‌های مردمی امکان پذیر نخواهد شد.