صادرات بیش از ۱۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای

یشترین صادرات محصولات گلخانه‌ای استان اصفهان به کشورهای روسیه و حوزه اوراسیا انجام می‌شود و در بعضی از فصول سال کشورهای حوزه خلیج فارس هم متقاضی محصولات گلخانه‌ای استان اصفهان هستند و حدود ۲۰ درصد به این کشورها صادر می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای شامل انواع فلفل دلمه‌ای رنگی، گوجه فرنگی و بادمجان از اصفهان صادر می‌شود.

احمدرضا رئیسی زاده افزود: بیشترین صادرات محصولات گلخانه‌ای استان اصفهان به کشورهای روسیه و حوزه اوراسیا انجام می‌شود و در بعضی از فصول سال کشورهای حوزه خلیج فارس هم متقاضی محصولات گلخانه‌ای استان اصفهان هستند و حدود ۲۰ درصد به این کشورها صادر می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل جدی در زمینه جابجایی و صادرات محصولات تولیدی گلخانه‌ای استان اصفهان وجود دارد و بطور تقریبی پس از گذشت یک هفته از طریق کامیونت‌ها و بصورت حمل زمینی به مقصد می‌رسند.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان و صادرکنندگان بسیار توانمند و قوی در استان وجود دارد خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی حجم بالایی دارند و برای صادرات هوایی به هواپیماهای عظیم و بزرگتر و با ظرفیت‌های بیشتر نیاز دارند.

رئیسی زاده بیان کرد: برندهای صادراتی خوبی در زمینه تولید و صادرات فلفل دلمه‌ای رنگی در استان اصفهان وجود دارد و این استان در این زمینه بعنوان اولین تولید کننده و صادر کننده کشور با حجم بالا و قیمت خوب است.

وی با بیان اینکه بطور میانگین روزانه ۲۰۰ تن بار صادراتی بصورت کانتینری از استان اصفهان به روسیه حمل می‌شود افزود: همچنین سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن سیب درختی از استان اصفهان صادر می‌شود. مقدار زیادی از سیب درختی این استان به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

به گفته وی، پسته بصورت مستقیم از اصفهان صادر نمی‌شود و از طریق تعاونی رفسنجان صادر و زعفران استان اصفهان هم از طریق استان خراسان جابجا می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: بیشتر محصولات تولیدی خشکبار و بادام استان اصفهان به کشور هند ارسال می‌شود و سالانه مقادیر زیادی ماهی، میگو، عسل و گیاهان دارویی، گل خشک و قارچ خوراکی و فرآورده‌های گیاهان دارویی از جمله گلاب و عرقیات گیاهی صادر می‌شود.

در زمان حاضر سطح گلخانه‌های استان اصفهان ۲ هزار و ۲۷۵ هکتار است که ۹۱.۷ درصد آن به کاشت محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد و حدود ۸.۳ درصد این گلخانه‌ها به کاشت گل و گیاهان زینتی اختصاص دارد که پنج هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی را شامل می‌شود.

هم اینک ۱۸۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اصفهان فعالیت می‌کنند و ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.