شورای عالی شهرسازی با تخریب بافت پیرامون نقش جهان مخالفت کرد

شورای عالی شهرسازی و معماری با اقدامات و تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان به منظور ایجاد گذر موسوم به آقا نورالله نجفی مخالفت کرد. شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۰ شهریور ۹۹ مصوب کرد: پیرو جلسه ۱۶ تیر ماه امسال با موضوع «اقدامات و تخریب‌های صورت گرفته […]

شورای عالی شهرسازی و معماری با اقدامات و تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان به منظور ایجاد گذر موسوم به آقا نورالله نجفی مخالفت کرد. شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۰ شهریور ۹۹ مصوب کرد: پیرو جلسه ۱۶ تیر ماه امسال با موضوع «اقدامات و تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان به منظور ایجاد گذر موسوم به آقا نورالله نجفی»، با عنایت به صورت جلسه ۹ مهر ۹۸ کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش (کمیته فنی شماره ۳) این شورای عالی و همچنین گزارش میدانی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی، بنا بر مکاتبات انجام پذیرفته، اقدامات زیر صورت گیرد:
۱. نظر به «مخدوش شدن یکپارچگی و انسجام بافت فرهنگی تاریخی شهر اصفهان، بی توجهی به اثر جهانی میدان نقش جهان، عدم لزوم ایجاد پیاده راه با توجه به فاصله اندک با پیاده راه پیرامون میدان نقش جهان، اثرات تخریب بناها و رها سازی فضاهای به وجود آمده بر کیفیت خدمات و زندگی ساکنان و نارضایتی ایشان»، با هرگونه تخریب و تملک بنا به منظور احداث یا امتداد گذر موجود مخالفت می‌شود.
۲. با عنایت به لزوم ساماندهی وضعیت موجود، ضمن تأکید بر حفظ کلیه پلاک‌های موجود در گذر پیشنهادی (بدنه خیابان حافظ، ساباط و پلاک‌های مجاور طبق نقشه پیوست) مقرر شد «طرح ساماندهی با تأکید بر ایجاد و احیای فضاهای شهری پشتیبان محله و میدان نقش جهان و توجه به احیای بناها و فضاهای ارزشمند فرهنگی در جهت تداوم هویت تاریخی گذر» ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه، توسط شهرداری اصفهان تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج، جهت ابلاغ به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ارائه شود.
۳. نظر به مشکلات و نارضایتی‌های به وجود آمده برای ساکنان در اثر اقدامات بی‌برنامه و نیز لزوم توجه به جلب مشارکت مردمی در احیای بافت، ضروری است مدیریت شهری اهتمامی ویژه به بهبود وضعیت کالبدی موجود داشته باشد و اقداماتی اجرایی از نوع بهسازی، کف سازی و بدنه سازی با قید فوریت توسط شهرداری انجام پذیرد.