شهرستانی ها گوشت نمیخورند؟!

طرح فروش آنلاین گوشت چند روزی است که در کشور رقم خورده است. خرید گوشت آنلاین مدت زمان خیلی کمی از ما خواهد گرفت به شرط اینکه همه با اینترنت آشنایی داشته باشیم . البته به نظر میرسد این روزها کمتر کسی هست که به خدمات اینترنت دسترسی نداشته باشد اما هستند افراد مسنی که […]

طرح فروش آنلاین گوشت چند روزی است که در کشور رقم خورده است. خرید گوشت آنلاین مدت زمان خیلی کمی از ما خواهد گرفت به شرط اینکه همه با اینترنت آشنایی داشته باشیم . البته به نظر میرسد این روزها کمتر کسی هست که به خدمات اینترنت دسترسی نداشته باشد اما هستند افراد مسنی که هنوز اینترنت کلمه ای نا آشنا برایشان است و طول میکشد تا بتوانند از این طریق خرید انجام دهند. به همین دلیل بهتر است خرید گوشت از هر دو طریق اینترنتی و حضوری ادامه یابد. اما بعد از گوشت نوبت به چه می رسد ؟ چرا مردم هر روز باید گرانی های یک محصول را دنبال کنند و از آن ضربه بخورند ؟ چرا علاج واقعه ، قبل از وقوع نمی شود؟ و هزاران چرایی دیگر که جواب آن در دست مسئولین امر است . گوشت اولین محصولی نبود که در این روزها برای خریدش مردم صف کشیدند و مطمئنا آخری هم نخواهد بود. اینترنتی کردن خرید، یکی از راهکارهایی است که علاوه بر نظم دهی به بازار ، اختشاشات ذهنی برای کمبود محصول و خرید بیش از حد نیاز را کاهش می دهد. اما این طرح فقط برای تهرانی ها و ساکنان پردیس انجام شده که البته در همان جا هم مشکلات زیادی من جمله عدم پاسخگویی سایت های منتخب را در بر داشته است. اما مگر شهرستانی ها گوشت نمی خورند؟  اگر قرار است تنظیم بازار بشود باید در سراسر ایران این اتفاق بیفتد. این کار دقیقا مانند شستن تکه ای از یک لباس سراسر کثیف است ، شاید با این شستشو قسمتی از آن لباس تمیز شود اما هنوز قابل پوشیدن نیست!

اما در همان تهران هم فروش اینترنتی با مشکلات زیادی رو به رو شده است . زیرا این فروش با کد پستی انجام می شود و متاسفانه کد های پستی وضعیت مشخص و واضحی ندارد. چه بسیار خانه هایی که کد پستی ندارند و چه بسیار افرادی که کد پستی مشابهی دارند. به نظر میرسد کد ملی گزینه بهتری بود برای خرید گوشت. از طرف دیگر دو سایت یخچال و مستر قصاب برای این کار معرفی شده که  جست و جوهایمان در مورد فروشگاه «یخچال» که به گفته مسئولان  قرار است در آن محصولات پروتئینی تنظیم بازار توزیع شود  نتیجه ای در پی نداشت و به جز پیشنهادات فروش یخچال و فریزر، سایت دیگری پیدا نمی شود.  اما مستر قصاب پیدا کردنش بسیار راحت بود که در همان جست و جوی اول توانستیم آن را پیدا کنیم. اما وقتی به این سایت سر میزنیم به غیر از گوشت گوساله  برزیلی منجمد ، بقیه موارد با قیمت ها بسیار زیادی و بالاتر از بازار عرضه می شود که در این مرحله نیز بهتر بود سایتی دیگر برای این کار انتخاب می شد تا مردم توان مقایسه قیمت ها با بازار را به خوبی در این سایت به دست می آوردند و قیمت های سایت مذکور دلیلی برای گرانی دوباره در بازار نمی شد.

به نظر می رسد این سایت ها قبل از معرفی در گمنامی مطلق به سر می بردند با تعداد کار بر محدود. اما این فروشگاه برای توزیع گوشت و مرغ تنظیم بازار پیش دستی کرده و قبل از زمان اعلام شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام گزینه فروش محصولات تنظیم بازار را در وبسایتش قرار داده است، البته در روزهای اول مرغ منجمد و تخم مرغ با قیمت دولتی نیز در این سایت به فروش می رسیده اما اکنون فقط همان گوشت گوساله برزیلی برای خرید در دسترس است. به هر حال به نظر می رسد طرح فروش اینترنتی گوشت ،گامی موثر در جهت تنظیم بازار و کوتاه کردن دست واسطه گران میتواند باشد به شرطی که برای همه محصولات و همه نقاط کشور بسط داده شود.

فرزانه مستاجران