شانه‌های خالی تخم‌مرغ درسفره اصفهانی‌ها/وعده‌های مسئولان محقق نشد

اصفهان- قیمت فزاینده تخم مرغ به ویژه در ماه های اخیر سفره اصفهانی ها را از سبد غذایی تخم مرغ خالی کرده است و وعده های مسئولان در ارتباط با سامان یافتن بازار تخم مرغ هنوز عملیاتی نشده است. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، عاطف علیان: این روزها در حالی که گرانی حتی «شانه» تخم […]

اصفهان- قیمت فزاینده تخم مرغ به ویژه در ماه های اخیر سفره اصفهانی ها را از سبد غذایی تخم مرغ خالی کرده است و وعده های مسئولان در ارتباط با سامان یافتن بازار تخم مرغ هنوز عملیاتی نشده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، عاطف علیان: این روزها در حالی که گرانی حتی «شانه» تخم مرغ را هم در جیره غذایی مردم خم کرده است و تخم مرغ گوی سبقت را از مرغ ربوده به روز جهانی تخم مرغ رسیدیم.

روزی که با شعار «سلامت برای همه؛ تخم مرغ برای همه» در تقویم رسمی جهانی به ثبت رسیده است تا گامی ولو اندک در ترویج استفاده از تخم مرغ در سبد غذایی مردم بردارد.

اما گزارش مرکز آمار ایران در شهریورماه، قیمت تخم مرغ را در صدر افزایش قیمت کالاها قرار داد و قول وزیر جهاد کشاورزی را که از کاهش قیمت تخم مرغ در آینده بسیار نزدیک خبر می‌داد، نقض کرد.

استان اصفهان با تعداد ۲۲۰ واحد فعال تولید تخم مرغ و ظرفیت ۱۲ میلیون قطعه و تولید سالیانه ۱۰۴ هزار تن تخم مرغ جایگاه دوم کشور در ظرفیت و تولید تخم مرغ را دارد و با تولید بیش از ۶۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار و تعداد یک واحد مرغ مادر تخم گذار با ظرفیت ۳۲ هزار و ۷۰۰ قطعه و تولید بیش از ۵.۴ میلیون تخم مرغ نطفه دار ۱۳ درصد تخم مرغ کشور را تأمین می‌کند.

در این ارتباط بهرام رجایی که صاحب فروشگاه مرغ و تخم مرغ در شهر اصفهان است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تخم مرغ به عنوان غذای فقرا شناخته می‌شود و هرچه مردم نسبت به خرید گوشت ناتوان‌تر شوند از خرید تخم مرغ چشم نمی‌پوشند حتی اگر قیمت هر دانه تخم مرغ در شهر اصفهان هزار و ۳۰۰ تومان باشد.

وی افزود: قیمت تخم مرغ نسبت به اوایل تابستان دو برابر شده است و هر شانه تخم مرغ ۲۰ عددی با قیمت ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رجایی با تاکید بر اینکه تکانه ارزی قیمت تخم مرغ را هم تحت تأثیر قرار داده است، تصریح کرد: تا کنون اگر هم تلاشی برای کاهش قیمت تخم مرغ بوده بی نتیجه مانده است و با توجه به اهمیت تخم مرغ در جیره غذایی مردم لازم است اقدام سنجیده و متناسب توسط دولت انجام شود.

اگرچه قیمت تخم مرغ تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار کشور است و از دوازدهم مهرماه صادرات تخم مرغ مشمول عوارض شد اما دستگاه‌های اجرایی متولی این امر در استان اصفهان با تشکیل «کمیته مرغ و تخم مرغ» و ارائه پیشنهادات به سطح کلان امیدوار هستند که بازار تخم مرغ تا هفته آینده در استان اصفهان سروسامان بگیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان که ریاست «کمیته مرغ و تخم مرغ» در استان اصفهان را هم برعهده دارد، در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تخم مرغ به عنوان غذایی کامل شاخص ارزیابی پروتئین‌های حیوانی قلمداد می‌شود که مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را نیز دارد.

سرانه مصرف تخم مرغ در اصفهان پایین است

حسین ایراندوست با اعلام اینکه سرانه مصرف تخم مرغ در اصفهان پایین است، تصریح کرد: در سال گذشته هر ایرانی در سال بالغ بر ۱۲ کیلوگرم تخم مرغ مصرف کرده اتس که اگر وزن هر تخم مرغ را ۶۰ گرم در نظر بگیریم به سرانه ۱۹۵ تخم مرغ در سال می‌رسیم که نسبت به مقیاس جهانی مصرف تخم مرغ پایین است.

وی افزود: برای نمونه سرانه مصرف تخم مرغ در مکزیک ۳۵۰ عدد و در ژاپن و چین ۲۵۰ عدد است؛ این در حالی است که میزان مصرف تخم مرغ ایرانی‌ها مانند هلندی‌ها به ۱۹۵ عدد در سال ختم می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به سهم ۱۳ درصدی استان اصفهان در تولید تخم مرغ کشور گفت: از آنجایی که میزان تولید تخم مرغ در هر استان نسبت مستقیم با مصرف آن دارد سهم سرانه مصرف اصفهانی‌ها ۱۳ درصد میزان مصرف تخم مرغ در کشور خواهد بود.

وضعیت نهاده‌های طیور تأثیر کمرنگی بر افزایش قیمت تخم مرغ دارد چرا که نیاز ماهانه واحدهای مرغ تخم گذار در استان اصفهان به طور کامل از طریق سامانه بازارگاه تأمین می‌شود وی با اشاره به تولید سالیانه ۱۰۵ هزار تن تخم مرغ در استان اصفهان بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون مرغ تخم گذار و پولت در سالن‌های مرغداری‌های تخم گذار استان اصفهان وجود دارد.

ایراندوست با اشاره به نهم اکتبر که به روز جهانی تخم مرغ اختصاص یافته است، گفت: در این روز سعی خواهد شد با نصب بنر و توزیع تخم مرغ در برخی ارگان‌ها، بهزیستی و خیریه‌ها اهمیت مصرف تخم مرغ در جیره غذایی مردم را گوشزد کنیم.

وی گرانی مهار نشدنی قیمت تخم مرغ را به تکانه‌های ارزی در کشور وابسته دانست و اظهار داشت: وضعیت نهاده‌های طیور تأثیر کمرنگی بر افزایش قیمت تخم مرغ دارد چرا که نیاز ماهانه واحدهای مرغ تخم گذار در استان اصفهان به طور کامل از طریق سامانه بازارگاه تأمین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به خرید اتوماتیک و سیستماتیک نهاده‌های طیور از طریق سامانه بازارگاه گفت: نهاده‌های طیور اعم از ذرت و کنجاله سویا تأمین شده است این در حالی است که قبل از این اقدام ۴۰ درصد نهاده‌های طیور تأمین می‌شد و تخم مرغ برای تولید کننده گران‌تر از عرضه تمام می‌شد.

وی اضافه کرد: در استان اصفهان قیمت مصوب ۱۲ هزار تومان با ده درصد حاشیه سودی به مصرف کننده عرضه می‌شود که بر این اساس از قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان از تولید کننده و ۱۶ هزار تومان برای مصرف کننده نباید عبور کند.

اصفهان سهمی هم در صادرات تخم مرغ دارد

ایراندوست به صادرات ۵ هزار تن تخم مرغ هم گریزی زد و گفت: با تعیین عوارض ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی برای هر کیلوگرم صادرات تخم مرغ، استان اصفهان هم به نیاز داخلی پاسخ می‌دهد و هم سهمی را به صادرات اختصاص می‌دهد.

وی افزود: طرح رتبه بندی و شناسنامه دار کردن تخم مرغ در استان اصفهان در راستای ارتقا کیفی تخم مرغ دنبال می‌شود اگرچه هنوز به نتیجه نرسیده است.

وعده‌های مسئولان برای سامان گرفتن بازار تخم مرغ در اصفهان

با اینکه تخم مرغ گوی سبقت را از مرغ ربوده است و این غذای همیشه در دسترس هم برای عده‌ای دست نیافتنی شده است اما قرار است تا هفته آینده قیمت این غذای کامل در استان اصفهان سروسامان بگیرد. اگرچه مدیریت استان اصفهان بر اتخاذ سیاست‌های نادرست در زمینه تخم مرغ اشاره می‌کند اما وعده‌ای برای سامان گرفتن بازار تخم مرغ در اصفهان شنیده می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به روز جهانی تخم مرغ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ایران وارد کننده عمده نهاده‌های دامی است اما مشکل در اتخاذ سیاست‌هایی است که به واردات و تخصیص ارز در این زمینه تاکید دارد.

سازمان صمت و جهاد کشاورزی موظف هستند افت و خیزهای قیمت را مدیریت کنند، با مدیریت شرایط موجود و واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی و تعادل بخشی به بازار و تخصیص یارانه دولتی به دهک‌های اول تا سوم جامعه می‌توان به مدیریت قیمت تخم مرغ امید بست سید حسن قاضی عسگر با اشاره به اینکه سازمان صمت و جهاد کشاورزی موظف هستند افت و خیزهای قیمت را مدیریت کنند، تصریح کرد: تصمیم برای قیمت گذاری تخم مرغ در سطح کلان تعیین می‌شود اما ستاد تنظیم بازار استان اصفهان راهکارهایی برای ثبات بخشی به قیمت تخم مرغ ارائه داده است.

وی افزود: با مدیریت شرایط موجود و واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی و تعادل بخشی به بازار و تخصیص یارانه دولتی به دهک‌های اول تا سوم جامعه می‌توان به مدیریت قیمت تخم مرغ امید بست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه تولید کننده گفت: امیدواریم با افزایش واردات نهاده‌های دامی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد و با ارز ۴۲۰۰ تومانی مساله قیمت تخم مرغ تا هفته آینده در اصفهان رفع شود و «کمیته مرغ و تخم مرغ» در استان اصفهان راه حل های اساسی برای این موضوع بیابند.

حکایت داستان همان مرغ و تخم مرغ است. مرغ و تخم مرغی که این روزها گوی سبقت را از هم می‌ربایند و در سفره عده بیشتری از اصفهانی‌ها جایشان خالی است. اگرچه افزایش قیمت تخم مرغ با شیب تند بارها مطرح شده است اما جا دارد در روز جهانی تخم مرغ، هر اصفهانی تخم مرغی را مصرف کند تا شاید شعار «سلامت برای همه؛ تخم مرغ برای همه» حتی برای یک روز محقق شود.