ریاست آسان و مدیریت مشکل

پریسا جمدی: برخی افراد به دلایل مثبت در کارشان، از جایگاه قبلی خود به سمت مدیریت ارتقا پیدا می‌کنند. اما مدیریت خوب و مثبت نیازمند مهارت‌های زیادی است که بیشتر این مهارت‌ها ربطی به توانایی‌های فنی ندارند. مثلاً ممکن است یک کارمند از نظر فنی عالی باشد، اما برای جایگاه مدیریتی گزینه مناسبی نباشد. معمولاً […]

پریسا جمدی: برخی افراد به دلایل مثبت در کارشان، از جایگاه قبلی خود به سمت مدیریت ارتقا پیدا می‌کنند. اما مدیریت خوب و مثبت نیازمند مهارت‌های زیادی است که بیشتر این مهارت‌ها ربطی به توانایی‌های فنی ندارند. مثلاً ممکن است یک کارمند از نظر فنی عالی باشد، اما برای جایگاه مدیریتی گزینه مناسبی نباشد. معمولاً افرادی که از نظر مراقبتی، همدردی و حمایتی نسبت به خودشان و دیگران فعال‌تر هستند، گزینه بهتری برای مدیریت می‌باشند. در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی‌ها و رفتارهای یک مدیر خوب صحبت کنیم.

  • شنیدن

اگر مدیر توانایی گوش دادن و شنیدن حرف‌های کارمندان را داشته باشد، باعث می‌شود کارمندان احساس امنیت و احترام کنند. مدیران خوب معمولاً جلساتی تشکیل می‌دهند که اعضای تیم و کارمندان بتوانند به راحتی صحبت‌ها و مشکلاتشان را در میان بگذارند و هر فرد ۵ دقیقه فرصت دارد که حرف بزند و بقیه افراد با دقت گوش دهند. در این نوع جلسات معمولاً تایم جلسه نیز کمتر شده و هر فرد منتظر می‌ماند تا به نوبت خودش عقاید، سؤالات و مشکلات را با جمع در میان بگذارد.

  • درخواست کردن

درخواست از تیم باعث ایجاد اشتیاق و تمرکز در افراد تیم می‌شود. شما به عنوان یک مدیر باید موارد زیر را انجام دهید. آگاهی افراد تیم را افزایش دهید، دیدگاه آنها را تغییر داده یا به چالش بکشید، برای آنها هدف طراحی کنید، گزینه‌های مختلف ارائه دهید، احساسات آنها را بشناسید، با تفکر یا تجسم خلاقانه ایده خلق کنید، متوجه پیشرفت‌ها بشوید، متوجه شوید چه چیزی باعث عدم پیشرفت آنها می‌شود، انگیزه یا تعهد آنها را بسنجید.

  • حمایت

مراقبت و همدردی با اعضای تیم یکی از کلیدی‌ترین مشخصه‌های مدیران خوب است. مدیران خوب حامی اعضای تیم‌شان هستند و به قدری نسبت به آنها آشنایی دارند که متوجه حالات و احساساتشان شوند. در زمان آموزش یا توسعه بیشتر، اعتمادسازی، راهنمایی یا مربیگری یا چالش‌های بیشتر، یک مدیر خوب باید از اعضای تیم‌ش حمایت کند. زمانی که کل تیم درگیر و تحت فشار است، یک مدیر خوب خودش نیز به گروه می‌پیوندد و با هم کار را انجام می‌دهند. مدیران خوب به راحتی از اعضای تیم‌شان تعریف و تمجید کرده و برای موفقیت‌های فردی و جمعی جشن می‌گیرند.

  • چالش

اعضای تیم باید درک درستی در مورد آنچه از آنها انتظار می‌رود داشته باشند، به همین دلیل مدیران موفق انتظارات واضحی برای آنها تعیین می‌کنند. مدیران موفق اعضای تیم خود را موظف می‌دانند که در مقابل عملکردهای خود پاسخگو باشند، بازخورد منظمی ارائه می‌دهند و با محیطی سرشار از چالش‌های سالم آشنایی داشته و مشکلی ندارند.

  • الگو بودن

کسی که زیر دست مدیر خوب بوده، به احتمال زیاد خودش نیز مدیر خوبی خواهد شد. بدانید که شما برای اعضای تیم‌تان به عنوان یک مدیر، الگو نیز هستید. اعضای تیم معمولاً آنچه در رفتار شما می‌بینند را برای خود الگو می‌کنند. پس سعی کنید به عنوان یک مدیر، الگوی خوبی برای بقیه افراد باشید.

به این نکته توجه کنید که افراد تیم از رفتارهای شما چه برداشت‌هایی خواهند داشت. به سؤالات زیر پاسخ دهید- سپس از اعضای تیم‌تان بخواهید که به این سؤالات در مورد شما پاسخ دهند: هر چند وقت یکبار دیگران را تحسین می‌کنم؟ چقدر راحت می‌توانم دیگران را به چالش بکشم؟ نظر بقیه افراد در مورد تیمم چیست؟      چقدر نسبت به تیمم وفادار هستم؟ چقدر به وعده‌هایم پایبندم و آنچه را که گفته‌ام عملی می‌کنم؟ در صورت بروز اشتباه آیا خیلی راحت اشتباهم را پذیرفته و عذرخواهی می‌کنم؟ هر چند وقت یکبار موفقیت‌های فردی و تیمی را جشن می‌گیرم؟ چقدر شنونده خوبی هستم؟ در صورتی که به عنوان یک مدیر ویژگی‌های ذکر شده را دارید، می‌توانید به خودتان ببالید، چرا که شما یک مدیر خوب هستید، و اعضای تیم‌تان باید قدر شما را بدانند.

https://www.changeboard.com/article-details/16330/secrets-of-successful-managers/