رونق کارگوترمینال اصفهان درگرو بازاریابی صادرات است

 رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان گفت: امروز اصفهان نیازی برای سرمایه گذاری در حوزه تولید ندارد و تنها باید به دنبال بازاریابی برای صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای باشیم، اما به جای بهره مناسب، اکنون دیگر استان ها از امکانات کارگو اصفهان استفاده می کنند.

احمدرضا توکلی در خصوص استقبال پایین اصفهانی ها از کارگوترمینال، اظهار کرد: باید از سوی متولیان امر از جمله جهاد کشاورزی، ذهنیت تولیدکنندگان را تغییر و آنها را نسبت به منافع خود آگاه کنیم.

وی دلیل استقبال پایین تولیدکنندگان اصفهان از پایانه بار این استان را ناشی فکرهای نادرست برخی متولیان امر عنوان کرد و گفت: وقتی محصولات خوزستان با فاصله ۷۰۰ کیلومتر از طریق راه زمینی بارگیری و در کارگو اصفهان تخلیه و در نهایت از مبدا استان ما صادر می شود، قابل پذیرش نیست که اصفهان نباید محصولات صادراتی از این محل داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان به کاهش روزانه قدرت خرید مردم اشاره کرد و افزود: این اتفاق نه تنها بازار داخلی بلکه بازار خارجی را به دلیل عدم ارتباط با دنیا دچار مشکل کرده است، بنابراین امروز با وجود شیوع کرونا که بسیاری از ترس این بیماری به خواب رفته اند، باید از زیرساخت ها و ترمینال بار اصفهان که به هزار و یک دلیل مظلوم واقع شده، استفاده کنیم.

وی یادآور شد: اگرچه در دهه ۸۰ با ۱.۹ میلیارد تومان در کارگو ترمینال اصفهان سرمایه گذاری کردیم، اما به رقم امروز، تنها ارزش سردخانه این پایانه ۱۰ برابر سرمایه گذاری نخست آن است، بنابراین باید از این ظرفیت به نحوه درست بهره ببریم.

همتی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۴۴ میلیارد تومانی در تولید محصولات گلخانه ای استان، تصریح کرد: امروز اصفهان نیازی برای سرمایه گذاری در حوزه تولید ندارد و تنها باید به دنبال بازاریابی برای صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای باشیم، اما به جای بهره مناسب، اکنون دیگر استان ها از امکانات کارگو اصفهان استفاده می کنند.

وی اظهار کرد: محصولات استان های همجوار که از کارگو اصفهان صادر می شود با توجه به اینکه اظهارنامه گمرکی آنها از داخل استان صادر می شود، تحت عنوان صادرات اصفهان اعلام می شود، اما افسوس در داخل اصفهان از این ظرفیت استفاده نمی کنیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه طی ۵۰ روز گذشته حدود ۱۵۰ تن صادرات از کارگو اصفهان تنها به مقصد کویت انجام شده است، تاکید کرد: علاوه بر کویت، روسیه نیز مزیت صادراتی بالایی دارد و شرکت های صادرات محور باید با بازاریابی نیازهای دیگر کشورها را شناسایی کنند؛ به عنوان مثال درحالیکه ترکیه تنها یک مرز مشترک دارد، ۱۲ میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی و کشاورزی به روسیه دارد، اما ایران با داشتن ۶ مرز مشترک از این مزیت استفاده نکرده است.

به اعتقاد همتی، امروز کرونا بهترین فرصت برای گرفتن بازارهای صادراتی از دیگر کشورهاست که این با برنامه ریزی و همفکری مقامات استان در کارگروه های مختلف انجام شدنی است.

وی با اشاره به پتانسیل هایی که پنهان مانده اند، تاکید کرد: در حال حاضر این اتحادیه طرح ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه، سبزی و صیفی را به عنوان تغذیه کننده کارگو ترمینال آماده کرده است و امیدواریم به دور از تنگ نظری از ظرفیت های موجود صادراتی استان بهره ببریم.