روزانه باید چه مقدار آب بنوشیم؟

60 درصد از بدن انسان از آب تشکیل‌شده است. بدن روزانه از طریق عرق، ادرار و حتی تنفس آب از دست می‌دهد، برای جبران آب از دست‌رفته و جلوگیری از کم‌آبی بدن، باید روزانه از طریق نوشیدنی و غذا آب کافی به دست آورد

پریسا جمدی : توصیه متخصصان برای مردان نوشیدن ۳.۷ لیتر آب در روز و برای زنان ۲.۷ لیتر در روز است، اگرچه در این میان عوامل محیطی ازجمله دما و سایر شرایط بهداشتی ممکن است بر میزان آب موردنیاز تأثیرگذار باشند.

  • آب ۶۰ درصد از بدن انسان

۶۰ درصد از بدن انسان از آب تشکیل‌شده است. بدن روزانه از طریق عرق، ادرار و حتی تنفس آب از دست می‌دهد، برای جبران آب از دست‌رفته و جلوگیری از کم‌آبی بدن، باید روزانه از طریق نوشیدنی و غذا آب کافی به دست آورد. متخصصان در مورد نوشیدن میزان آب موردنیاز در طول روز تفاوت نظر دارند.

  • توصیه‌ای که همه می‌دانند؛ نوشیدن ۸ لیوان آب در روز

معمولاً نوشیدن ۸ لیوان آب در روز توصیه می‌شود؛ اما برخی کارشناسان بر این باورند که باید در طول روز به‌طور مداوم آب بنوشید، حتی زمانی که تشنه نیستید؛ اما همان‌طور که گفته‌شده عوامل بیرونی و درونی زیادی بر میزان آب موردنیاز در طول روز تأثیر خواهند داشت. در این مقاله به اهمیت نوشیدن آب کافی و مقدار موردنیاز آن پرداخته‌ایم.

  • چه مقدار آب باید در طول روز بنوشیم؟

میزان آب موردنیاز در طول روز در هر شخصی متفاوت است. معمولاً توصیه متخصصین برای بزرگ‌سالان به شرح زیر است: ۱۱.۵ فنجان (۲.۷ لیتر) در روز برای زنان و ۱۵.۵ فنجان (۳.۷ لیتر) در روز برای مردان. این میزان توصیه‌شده را می‌توان از طریق چای، آب‌میوه و حتی غذا دریافت کرد. معمولاً ۲۰ درصد از آب دریافتی ما از طریق غذا است. ممکن است برخی افراد نسبت به دیگران نیاز به مصرف آب بیشتری داشته باشند. میزان آب مصرفی موردنیاز در طول روز بستگی به موارد زیر دارد:

محل زندگی: افرادی که در نواحی گرم، مرطوب یا خشک زندگی می‌کنند نیاز به آب بیشتری دارند. افرادی که در کوهستان یا در ارتفاعات زندگی می‌کنند نیز نیاز به آب بیشتری دارند.

رژیم غذایی: افرادی که قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین را به میزان زیاد مصرف می‌کنند، آب زیادی از طریق ادرار از دست می‌دهند. افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از غذاهای تند، شور و شیرین استفاده می‌کنند نیز نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارند. در صورت مصرف برخی خوراکی‌های آبدار ازجمله میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی، فرد نیاز به مصرف آب خیلی زیاد در طول روز نخواهد داشت، چراکه از طریق خوراکی‌های ذکرشده بدن مقداری آب دریافت خواهد کرد.

دمای هوا و فصل: مثلاً در فصل تابستان به دلیل تعریق بیشتر بدن نسبت به فصل زمستان نیاز به آب بیشتری دارد.

محیط: ممکن است برخی افراد بیشترین وقت خود را در طول روز خارج از خانه یا در اتاقی گرم بگذرانند، در این‌جور مواقع بدن نیاز به دریافت آب بیشتری دارد.

میزان فعالیت: افرادی که در طول روز فعالیت زیاد دارند و افرادی که زیاد ورزش می‌کنند نسبت به افرادی که بیشترین زمان خود را پشت میز می‌گذرانند نیاز به مصرف آب بیشتری دارند.

وضعیت سلامتی: افرادی که دچار عفونت یا تب هستند و یا اسهال و استفراغ دارند درنتیجه وضعیتشان آب زیادی از دست می‌دهند، درنتیجه نیاز به مصرف آب بیشتری برای جبران آب ازدست‌رفته دارند. مصرف برخی داروها مانند دیورتیک‌ها نیز باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند.

بارداری یا شیردهی: زنان باردار و یا شیرده برای تأمین آب کافی بدن نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارند.

–      نوشیدن آب بر عملکرد مغز و میزان انرژی تأثیری دارد؟

برخی معتقدند که میزان آب مصرفی بر عملکرد مغز و سطح انرژی تأثیر دارد. طبق نتایج حاصل از تحقیقات، زنان (افرادی که موردمطالعه قرار گرفتند) پس از ورزش و از دست دادن آب زیاد، دچار اختلال در خلق‌وخو و تمرکز و افزایش دفعات سردرد شدند. تحقیقات دیگری در چین بر روی ۱۲ دانشجوی پسر انجام شد که نتایج آن حاکی از آن است که ننوشیدن آب به مدت ۳۶ ساعت تأثیر زیادی بر خستگی، توجه و تمرکز، سرعت واکنش و حافظه کوتاه‌مدت دارد. حتی کم‌آبی خفیف نیز می‌تواند باعث کاهش عملکرد فیزیکی شود.

https://www.healthline.com/nutrition/how-much-water-should-you-drink-per-day#bottom-line