دلار فروشی، مسافر کشی، کافی شاپ و سالن آرایش به‌جای مطب!

یکی از مهمترین دلایل افزایش مهاجرت پزشکان ایرانی، درآمد اندک و مشکلات معیشتیشان است. تعداد زیادی از پزشکان و متخصصان طبابت را رها کرده و به مشاغل دیگر رو آورده‌اند، البته وضعیت پزشکان جوان وخیم‌تر است و اغلب آنان حتی امکان ازدواج و تأمین مسکن را هم ندارند

دریا وفایی : ایرج خسرو نیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران وضعیت معیشتی اغلب پزشکان به ویژه نسل جوان را رقت بار خواند و گفت: گاها می‌بینیم که پزشکان مجبور می‌شوند شغل طبابت را رها کنند و به مشاغل دیگر روی آورند. آنقدر اوضاع زندگی و اقتصادیشان اسف بار است و از عهده مخارج برنمی آیند که بعضاً مجبور به مسافرکشی یا دلارفروشی می‌شوند.

وی ادامه داد: یک پزشک هم مانند سایر افراد باید زندگی کند و طبیعی است که وقتی دخلش با خرجش همخوانی نداشته باشد مجبور به رفتن دنبال شغل دوم و حتی بیخیال مطب داری شود.

خسرو نیا در توضیحات بیشتر تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش مهاجرت پزشکان ایرانی، درآمد اندک و مشکلات معیشتیشان است. تعداد زیادی از پزشکان و متخصصان طبابت را رها کرده و به مشاغل دیگر رو آورده‌اند، البته وضعیت پزشکان جوان وخیم‌تر است و اغلب آنان حتی امکان ازدواج و تأمین مسکن را هم ندارند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران بیان داشت: می گویند پزشکان مرفهین بی درد هستند ولی کافیست نگاهی منصفانه و عمیق به مساله داشته باشیم، وقتی هر پزشک در حالی که درآمد چندانی ندارد باید برای اداره مطبش ماهانه حدود ۶۰ میلیون تومان اجاره، هزینه آب و برق، مالیات، بیمه و حقوق منشی و مستخدم پرداخت کند، آیا بازهم این پزشک مرفه بی درد است؟ البته اوضاع عالی برخی از همکارانمان را منکر نمی‌شویم.

وی گفت: بسیاری از پزشکان عمومی، داخلی، عفونی و اطفال به طور جدی با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و درآمدهای آن‌ها برای ادامه زندگی کافی نیست از این روی مجبورند وارد مشاغل دیگر شوند. گاهی آنقدر اوضاعشان بغرنج می‌شود که تصمیم می‌گیرند مطب داری را جمع کنند و سالن آرایش و کافی شاپ و بیلیارد تأسیس کنند.

خسرو نیا ادامه داد: الان چنان شرایط زندگی برای پزشکان بسیار وخیم شده که پزشک مملکت مجبور می‌شود یک تایمی را هم مسافرکشی کند، بساز بفروش راه بیندازد و دلار و سکه خرید و فروش کند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران بابیان اینکه علاقه به تحصیل در رشته پزشکی بسیار کم شده، تصریح کرد: من نمی‌گویم پزشکان تافته جدا بافته هستند، نه بلکه حرفم این است که چرا باید درآمد یک پزشک نسبت به کارمند و کارگر کمتر باشد؟ چرا یک آرایشگر باید درآمد چند برابری نسبت به یک پزشک داشته باشد و چراهای دیگر.

وی با اعلام اینکه «در ۳ سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار پزشک از کشور مهاجرت کرده‌اند»، یادآور شد: همه این مشکلات ناشی از بی‌تدبیری و نا مدیریتی‌هاست و دودش به چشم‌پزشک و مردم می‌رود. کما اینکه باوجود افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و فارغ‌التحصیلان، اما همچنان بسیاری از مناطق کشورمان با کمبود پزشک روبروست و سلامت مردم با خطرات جدی مواجه شده است.

خسرو نیا گفت: اگر به‌جای نگاه‌های سطحی و بعضاً مغرضانه به شغل پزشکی، بررسی‌های عاقلانه و منطقی داشتیم اکنون شاهد تعطیلی مطب‌ها و کاسبی‌های دیگر آن پزشکی نبودیم که سال‌ها درس‌خوانده تا ناجی جان بیماران باشد نه دلال بازار دلار و سکه.