در بدترین ها بهترین شدیم!

فرزانه مستاجران بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران در چند روز گذشته بیشترین میزان مبتلایان کرونا را به خود اختصاص داده است این در حالیست که بسیاری از پزشکان به بیماران توصیه می کنند خود را درگیر صف های شلوغ انجام تست کرونا نکنند و این اطمینان را به بیماران […]

فرزانه مستاجران

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران در چند روز گذشته بیشترین میزان مبتلایان کرونا را به خود اختصاص داده است این در حالیست که بسیاری از پزشکان به بیماران توصیه می کنند خود را درگیر صف های شلوغ انجام تست کرونا نکنند و این اطمینان را به بیماران می دهند که بدون تست و با توجه به علائم موجود کرونا دارند و درمان را آغاز می کنند.  در واقع شاید بیش از نیمی از بیماران کرونایی آزمایش نداده اند و گرنه این آمار سر به فلک میگذاشت!در چنین شرایطی متاسفانه کابینه دولت جدید هم هنوز مشخص نیست و هیچ کس مسئولیت این همه تلفات روزانه را بر عهده نگرفته است.

آنطور که جدول‌های رسمی نشان می‌دهد، میزان ابتلا به کرونا در روز گذشته ۳۹ هزار و ۶۱۹،  بوده است و با این میزان ابتلا رتبه نخست از این حیث را به دست آوردیم. علاوه بر آن از نظر نرخ مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در جهان، با تعداد  ۵۴۲ فوتی بعد از اندونزی و  روسیه  رتبه سوم در جهان بودیم که امری نگران کننده محسوب می‌شود.

اما یک دانشمند انگلیسی معتقد است سویه دلتا آخرین جهش این ویروس منحوس است. پل هانتر، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ایست‌انگلند در انگلیس معتقد است که بیماری « کووید -۱۹» در آینده نزدیک اساسا مبدل به یک بیماری فصلی دیگر خواهد شد و ویروس کرونا را به یک عامل دیگر سرماخوردگی مبدل خواهد کرد. وی می‌گوید: این ویروس به زودی ناپدید نخواهد شد و مانند دیگر ویروس های کرونا، هر پنج سال یکبار ظاهر خواهد شد. واکسن ها مانع از گسترش آن خواهند شد ومانع از بستری شدن در بیمارستان و آمار بالای مرگ و میر بیماران خواهند شد. اما متاسفانه در کشور ما هنوز میزان واکسیناسیون به حدی نرسیده که بتوان نوید نابودی این ویروس را داد. این در حالی است که در بسیاری از کشورها وضعیت به حالت عادی برگشته و حتی در چنین شرایطی بازی های فوتبال دوستانه با تعداد بالای تماشاچی برگزار می شود.

این روزها علاوه بر آمار بالای کرونا در کشور قطعی های برق به طور مکرر باعث آسیب رسیدن هرچه بیشتر به بیماران کرونایی شده است و تنها دلیلی که از مسئولان در این باره شنیده می شود مصرف زیاد برق توسط مردم است! مدیرعامل توانیر در اینباره گفته، اختلال در تامین برق، علاوه بر صنعت، منجر به اختلال در تولید اکسیژن بیماران کرونایی خواهد شد، بنابراین خاموش کردن یک لامپ اضافه کمک شایان توجهی برای عبور از موج کرونا خواهد بود و مجبور نمی شویم خاموشی زمانبندی شده اعمال کنیم. با کاهش دمای محیط و روشنایی، براحتی می توانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم، بنابراین نیاز به همکاری مردم و صنایع داریم.

بر اساس نظر کارشناسان نبرد علیه بیماری کووید-۱۹ در حال تغییر است و شکاف عمیقی بین کشورهایی که دارای سلاح برای مبارزه با آن هستند و کشورهایی که فاقد آنند، در حال تعمیق روزافزون است. با افزایش نگرانی‌ها درباره نوع بسیار مسری دلتا، کشورهای ثروتمند کنترلشان را روی زرادخانه‌های واکسنشان بیشتر و محکم‌تر کرده‌اند؛ درحالی‌که افراد ناامید در سایر نقاط جهان به‌دلیل فقدان واکسن، در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ هستند.

کشور ما نه جز کشور های فقیر است و هم اینکه به تکنولوژی ساخت واکسن دست یافته است اما با این وجود مردم مان در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ هستند و این تنها سو مدیریت را می رساند . هر نفر که به این آمار مرگ و میر اضافه می شود یک خانوده داغدار می شود و در این چند ماه کرونایی بیشتر خانواده های ایرانی داغدار شده اند، به چه گناهی؟! کاش دولت جدید هرچه زودتر آبی بر روی این آتش بریزد.