داستان آخرین یلدای قرن

فرزانه مستاجران داستان شب یلدا  در کشور ما به همان اندازه که شب ۳۰ آذر طولانی است قصه ی درازی دارد. بر اساس تاریخ  حدود ۱۰۰ هزار سال است آخرین شب پاییز که طولانی ترین تاریکی را در سال تجربه می کند شب یلدا نام دارد. این شب توسط ایرانیان جشن گرفته می شود و […]

فرزانه مستاجران

داستان شب یلدا  در کشور ما به همان اندازه که شب ۳۰ آذر طولانی است قصه ی درازی دارد. بر اساس تاریخ  حدود ۱۰۰ هزار سال است آخرین شب پاییز که طولانی ترین تاریکی را در سال تجربه می کند شب یلدا نام دارد. این شب توسط ایرانیان جشن گرفته می شود و آیین ها و رسومات مختلفی و به  یاد ماندنی در آن اجرا می شود ، شب زیبایی که در شهرهای مختلف ایران آداب و رسومی دارد. اما امسال این شب باید به گونه ای دیگر برگزار شود.

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت یکی از عمده علل ابتلا به ویروس کرونا دورهمی های خانوادگی است لذا می طلبد برای جلوگیری از شیوع این ویروس آخرین یلدای قرن را متفاوتر از پیش برگزار کنیم و اجتماع در خانه بزرگان بپرهیزیم. دوستی می گفت مگر می شود شب یلدا را در خانه بمانیم ؟! در جواب آن عزیز و دیگر خوانندگان عزیزمان باید بگویم کرونا امسال سبک زندگی ما را به طور کلی تغییر داد ما امسال شب عید نوروز نداشتیم، نیمه شعبان را جشن نگرفتیم، ماه رمضانمان حال و هوای هیچ سالی را نداشت و بوی غربت در سراسر محرم به مشاممان رسید از عید فطر و قربان و مسافرت تابستان هم گذشتیم و تجربه ثابت کرد هر کجا اندکی پایمان در مراعات اصول بهداشتی لغزید ، کرونا اوج گرفت و عزیزانی که از دست دادیم آمارشان افزایش یافت. با این اوصاف چرا نمی شود شب یلدا را در خانه ماند؟ مگر سیزده به در در خانه نماندیم؟ پس شب یلدا هم در خانه بمانیم . هرچند خیلی بهتر بود که میتوانستیم در جمع خانواده و دوستانمان این شب را جشن بگیریم اما به امید اینکه بتوانیم در سال آینده قدر این لحظات را بیشتر بدانیم و مراسم با شکوهی برگزار کنیم امسال باید به گونه ای متفاوت برخورد کنیم. داستان این شب یلدا  به عنوان آخرین شب یلدای قرن تا سالها تعریف خواهد شد و امیدواریم به گونه ای رفتار کنیم که پایان این داستان خوش باشد و نسل های بعد هنگام تعریف کردنش کامشان شیرین شود.

اما اینکه مایحتاج شب یلدا برای همه خانواده ها محیا باشد داستان دیگری دارد. متاسفانه کرونا از یک سو وبی تدبیر از سوی دیگر به جان مردم ایران افتاده و قیمت میوه و تنقلات شب یلدا آنچنان اوج پیدا کرده که حتی کرونا اگر نبود کمتر کسی میتوانست شب یلدا با خیال راحت خرید کند و مهمان دعوت کند!

بر اساس گزارشات معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران از کاهش تقاضا برای اقلام مصرفی شب یلدا نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داده است  به گفته وی، آجیل، انار، هندوانه، مرغ و گوشت و … به طور ویژه خریداری نشده و خرید مایحتاج روزمره تا امروز محسوس بوده است. اما هر ساله در چنین ایامی طرح تشدید نظارت بر بازار محصولات مرتبط با آیین یلدا انجام شده و امسال هم به بازرسان اصناف تاکید شده است که نظارت‌ها را تشدید کنند تا اگر خانواده‌ای برای جمع خانوادگی خود خریدی داشت، در حق او اجحاف نشود.  البته متاسفانه با گشتی در بازار متوجه می شویم که نظارت ها کافی نبوده و قیمتها به شدت افزایشی بوده است.

یلدا شبی است برای رهسپار کردن پاییز، پس از گذراندن طولانی ترین شب سال، کاش این شب طولانی به صبحی گره بخورد سرشار از سلامتی برای همه مردم جهان و صبح یلدا چشم باز کنیم و دنیایی عاری از کرونا را ببینیم دنیایی که دیگر برای دیدن و بوسیدن مادر و پدرمان سرزنش نشویم و مدام از رسانه ها مهمانی ها و دورهمی های خانوادگیمان را جرم اعلام نکنند! این مهم مهیا نمی شود مگر با همدلی همه ما.