دادن مجوز الکترونیکی می شود!

فرزانه مستاجران در ایران یکی از سخترین مراحل راه اندازی هر کاری گرفتن مجوز است.  با وجود اینکه  خرید و فروش پروانه کسب ممنوع است و در صورتیکه دارنده جواز کسب بخواهد حقوق ناشی از پروانه خود را به دیگری منتقل کند اتحادیه مربوطه مکلف است با رعایت مقررات مربوطه پروانه منتقل کننده را باطل […]

فرزانه مستاجران

در ایران یکی از سخترین مراحل راه اندازی هر کاری گرفتن مجوز است.  با وجود اینکه  خرید و فروش پروانه کسب ممنوع است و در صورتیکه دارنده جواز کسب بخواهد حقوق ناشی از پروانه خود را به دیگری منتقل کند اتحادیه مربوطه مکلف است با رعایت مقررات مربوطه پروانه منتقل کننده را باطل و پروانه جدید به نام منتقل الیه در صورت واجد بودن شرایط  لازم صادر کند اما به وفور شاهد خرید و فروش پروانه کسب در بین مردم آن هم با قیمت های گزاف هستیم که این نشان از مشکلات گرفتن مجوز کسب و کار از مراجع قانونی خود است.بر طبق قوانین کشور،هر فردی که بخواهد واحد صنفی ایجاد کند پیش از واگذار کردن هر گونه تعهد، اجاره، یا خرید محل باید برای گرفتن مجوز لازم به اتحادیه صنف مربوطه مراجعه و تقاضای کتبی خویش را اعلام نماید. البته تا اینجا همه چیز درست است و به صورت عقلانی هم که بخواهیم به آن بنگریم ،هر فرد برای راه اندازی کسب و کار باید شرایطی داشته باشد تا مردم بتوانند به وی اعتماد کنند اما باز هم بر طبق قانون  اتحادیه مسئول در چارچوب مقررات، باید  نظر خویش را بر اساس رد یا پذیرفتن تقاضا حداکثر ظرف ۱۵ روز با حساب روزهای غیر تعطیل رسمی به صورت کتبی به متقاضی اعلام کند و عدم اعلام نظر در مدت یاد شده به منزله پذیرفتن تقاضا شمرده می شود.  که این ۱۵ روز در کشور ما به بیش از ۱۵۰ روز تبدیل شده است و همین امر راه اندازی هر کسب و کاری در کشور را با چالش رو به رو کرده است. آنجاست که مردم به جای راه اندازی کسب و کار مستقیم و ایجاد اشتغال برای نسل جوان به کارهای کاذبی چون دلالی روی می آورند که احتیاج به هیچ گونه مجوزی ندارد.

کشورمان ایران جزء کشورهایی است که دارای ترکیب جمعیتی، جوانی است و هر روزه به تعداد جوانان و افراد آماده به فعالیت در جامعه افزوده می شود .  این خود لازمه آماده سازی بستری مناسب برای  این افزایش نیروی کار از سوی جامعه می باشد که متاسفانه  طی سالهای اخیر به خوبی این بستر محیا نشده است.  اما یک خبر خوب امروز بین موج خبرهای  بد کشور گم شد و آن هم الکترونیکی شدن صدور مجوزها از سال آینده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از الکترونیکی شدن صدور مجوزهای مشاغل خانگی به صورت کامل خبر داد ه است .البته این طرح فقط برای مشاغل خانگی است اما امید است با موفق بودن این روند به بقیه بخش ها نیز سرایت کند. مشاغل خانگی روز به روز در حال گسترش هستند و شمار فعالان این عرصه کارآفرینی، روند صعودی پیدا کرده است. دنیای کارآفرینی دیجیتال، مصداقی از انقلاب مشاغل خانگی در عصر جدید است. ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئول حمایت از این حوزه کسب‌ و کار است. حمایت‌ها در ۳ فاز انجام می‌ شود و از متقاضیان واجد شرایط که طرح شغل خانگی آن‌ها به تأیید کارشناسان برسد، پشتیبانی مالی و تسهیلاتی می‌ شود. یکی از اقدامات وزارت کار در این راستا صدور مجوز مشاغل خانگی به صورت الکترونیکی است. این امر با هدف تسریع در انجام کار، کاهش زمان و هزینه، تامین رضایت و کرامت مردم انجام می شود. طرح مذکور در ۴ استان ایلام، خراسان جنوبی، کرمان و گیلان به صورت آزمایشی اجرا شده و از سال آینده در سراسر کشور اجرا خواهد شد. امید است این طرح بتواند به روند راه اندازی کسب و کارهای خانگی کمک بیشتری کند.