خواندن ذهن دیگران!

شاید به نظر برسد خواندن ذهن دیگران کاری نشدنی یا بسیار سخت است که البته همینطور است .زیرا انسانها افکار،عقاید،سلیقه و عادات متفاوتی دارند که تمام این عوامل بر ذهنیت آنها و تصمیم گیری هایشان تاثیر گذار است.

اما تا کنون دوست داشته اید بدانید شریک کاری شما در مقابل پیشنهادات اقتصادیتان چه تصمیمی خواهد گرفت؟ فروشنده مغازه مورد نظرتان در قبال چه صحبتی تخفیف بیشتری برای شما قائل می شود؟ و یا حتی استادتان در دانشگاه و مدرسه چه سوالاتی را در امتحان خواهد آورد؟! همه سوالات بالا غیر قابل تشخیص است مگر اینکه شما ذهن طرف مقابلتان را بخوانید و این ذهن خوانی چیزی نیست جز اینکه طرف مقابلتان را به خوبی بشناسید و با خلق و خوی او آشنا باشید. به راستی ذهن خوانی در افراد را چگونه انجام دهیم؟ برای این کار روش هایی وجود دارد که بسیار هم ساده است و به کمک ما می آید. واقعیت این است که بیشتر افراد می‌توانند خواندن ذهن افراد را با آموزش‌های مخصوص، زمان، تمرکز و مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص یاد بگیرند. قبل از اینکه به شما بگوییم چگونه می‌توان ذهن افراد را خواند، باید بدانید که اطلاعات پس زمینه برای خواندن ذهن افراد بسیار مهم است. زمانی که دانش و علم روانشناسی موجود در این فرایند را درک کردید، متوجه خواهید شد که دستیابی به آن برای هر فردی که مصمم به یادگیری روش‌های جدید است بسیار ساده خواهد بود. اما به تازگی این موضوع در علم کامپیوتر نیز قابل دستیابی است . زاکر برگ یا همان خالق فیسبوک ادعا کرده در آینده ای نزدیک با خلق نرم افزاری قادر به فکر خوانی انسانها خواهد بود. زاکربرگ در گفتگو با جاناتان زیترین استاد دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد تصریح کرده که در آینده‌ای نزدیک سیستم یادشده به کاربران امکان می‌دهد تا تنها با استفاده از مغز و بدون نیاز به هیچ دستگاه و ابزار دیگری با محیط‌های واقعیت افزوده تعامل داشته باشند. گویا قرار است با نو آوری زاکر برگ دیگر نیازی به صفحه کلید، موس و هرگونه ارتباط گر با سیستم کامپیوتر نباشد و کامپیوتر ذهن مارا بخواند.بنابراین مغز انسان می‌تواند به طور مستقیم به منوهای ناوبری دسترسی داشته باشد، اشیای موجود در یک اتاق واقعیت مجازی را جابجا کند یا کلمات را تایپ کند.

زاکر برگ گفته برای استفاده از این فناوری ،افراد تنها باید سرپوش‌هایی مشابه با سرپوش‌های مورد استفاده در زمان استحمام را بر روی سر خود بگذارند تا از این طریق جریان خون، فعالیت مغز و تفکراتشان قابل درک برای ماشین‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای باشد. اما سوال اینجاست که اگر یک سرپوش یارانه ای میتواند فکر ما انسانها را بخواند چرا ما انسانها نمیتوانیم فکر یکدیگر را بخوانیم و اعمال همدیگر را پیش بینی کنیم؟

تاریخ نشان داده افرادی بر زندگی دیگران تاثیر گذار هستند که بتوانند افکار مثبت و منفی جامعه را درک کنند. انسان های بزرگی در تاریخ آمدند و نشانه های مثبت و منفی زیادی از خود به جای گذاشته اند؛ یکی از انها استیو جابز بود. قطعا او و اطرافیانش سختی های زیادی برای تبدیل کمپانی اپل دیروزی به اپل پراقتدار امروزی تحمل کردند؛ اما گفته ها نشان می دهد که این استیو جابز بوده است که با کنترل اذهان و توانایی اغوا یا بهتر بگوییم، متقاعد کردن دیگران توانسته است هر آن چه که آروز داشته در دنیا خود ساخته اطرافش به دست آورد. امروزه این مهارت توسعه پیدا کرده و افراد زیادی بر جزئیات و شیوه بسط دادن آن تمرکز کرده اند. مهارتی که ما آن را تکنیک ذهن خوانی می نامیم! و شاید برای اموزش حرفه ای آن فرصت کافی نداشته باشیم اما بهتر است حداقل برای خوشحال کردن اطرافینمان و موفقیت خودمان اندکی روی ذهن خود و افکار دیگران تمرکز کنیم تا با تصمیمات درست آینده خود را بهتر کنیم.

فرزانه مستاجران