خرید واکسن به کجارسید؟

فرزانه مستاجران وقتی خبر کشف واکسن کرونا بیش از حدود دو ماه پیش منتشر شد موجی از شادی تمام مردم دنیا را فرا گرفت اما ما ایرانی های همیشه محجور با وجود اینکه از کشف واکسن کرونا و نجات جان مردم در هر کجای جهان خوشحال بودیم اما در دل واهمه ای داشتیم که آیا […]

فرزانه مستاجران

وقتی خبر کشف واکسن کرونا بیش از حدود دو ماه پیش منتشر شد موجی از شادی تمام مردم دنیا را فرا گرفت اما ما ایرانی های همیشه محجور با وجود اینکه از کشف واکسن کرونا و نجات جان مردم در هر کجای جهان خوشحال بودیم اما در دل واهمه ای داشتیم که آیا این واکسن به دستمان خواهد رسید. مردم در بین خود می گفتند وقتی ما امسال نتوانستیم واکسن آنفولانزا را که سالهاست  تولید می شود خریداری کنیم، وقتی بیماران مرض قندی ما در صف های طویلی هستند برای دریافت انسولین  و… چرا باید امید به گرفتن واکسن کرونا آن هم همزمان با تمام جهان داشته باشیم؟

البته آن زمان مسئولین مردم را منفی نگر پنداشتند و با لبخند اذعان داشتند که اگر واکسنی باشد حتما یا ما وارد می کنیم و یا خودمان می سازیم. اما حالا بعد از گذشت دو ماه هنوز مشخص نیست که آیا خرید واکسن و یا حتی مذاکره برای خرید انجام شده است یا خیر؟! این نا معلومی از صحبت های مسئولین به وضوح پیداست و هر کدام خبری را در این باره اعلام میکنند که دیگری تکذیب می کند . یک نفر می گوید واکسن خریداری شده ، دیگری اعلام میکند تجهیزات لازم برای واردات را نداریم، نفر بعدی می گوید تجهیزات داریم پول نداریم و …..

به طور مثال در دو هفته گذشته وزیر بهداشت با اشاره به تأمین واکسن کرونا از طریق واردات گفت، با دستور رییس جمهور، گره‌های تامین واکسن از خارج از کشور در حال گشوده شدن است و به زودی واکسن کرونای وارداتی برای تلقیح به گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کشور خواهد شد. اما این به زودی هنوز مشخص نشده که دقیقا چه زمانی است  و ده روز بعد از صحبت وزیر بهداشت رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده دستور خرید واکسن کرونا صادر شده‌است روحانی گفته، دستور دادم واکسن مورد تایید وزارت بهداشت سریعا برای کادر درمان و افراد پرریسک خریداری و تهیه شود.

پیش از این نمکی گفته بود به دلیل فشارهای ناجوانمردانه آمریکایی‌ها در نقل و انتقالات ارزی دچار مشکل بودیم اما با دستور رییس جمهور، گره‌های تامین واکسن از خارج از کشور در حال گشوده شدن است و به زودی واکسن کرونای وارداتی برای تلقیح به گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کشور خواهد شد و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک واکسن تولید داخل نیز به عنوان افتخار ملی در اختیار مردم قرار بگیرد.

اما چند روز گذشته صحبت های زالی برای درخواست دوباره از دولت منوط به خرید واکسن کرونا تیتر اول بسیاری از خبر ها بود. رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران به عنوان یک مطالبه عمومی و بهداشتی درمانی درخواست کرد که مسوولان در اسرع وقت نیازهای واکسیناسیون مورد لزوم کشور را فعلا از مسیر واردات تامین کنند. به گفته دکتر علیرضا زالی جمعی از متخصصان، محققین و پژوهشگران کشور به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند تا با حداقل امکانات و در سخت ترین شرایط نسبت به تهیه واکسن انسانی مقابله با کرونا اقدام کنند. با این حال از آنجاکه فرایند تولید واکسن، پروسه‌ای زمان بر است و ما نیز باید هرچه زودتر بتوانیم به خصوص گروه‌های پر خطر و گروه های ارائه دهنده خدمات در کشور را واکسینه و مصون سازی کنیم؛ تا تحقق واکسن تولید داخل لازم است که به قدر مکفی و در جهت و رفع نیازهای عاجل، فرایند واردات واکسن در اسرع وقت در کشور انجام شود.

به نظر می رسد کشور های خاور میانه به سرعت در حال خرید واکسن باشند و برای ریشه کنی این بیماری در منطقه لازم است مردم ما نیز از این بیماری مسون بمانند بنابراین باید  مسئولان فرآیند خرید واکسن کرونا را با چالاکی بیشتری انجام دهند زیرا کرونا منتظر نمی ماند تا نتیجه جلسات متعدد ما را در این باره ببیند و بر اساس آن اقدام کند. کرونا همچنان در حال پیش تازی و گرفتن جان و مال مردم است.