خروج ۶۷ آمبولانس از چرخه امدادرسانی استان

تاکنون به هر شکلی اجازه ندادیم که خروج این آمبولانس‌ها از چرخه فعالیت آسیبی به مردم وارد کند اما درحال حاضر به جای آن که به ازای هر سه آمبولانس یک آمبولانس رزرو قرار داشته باشد، به ازای هر 10 آمبولانس در استان یک رزرو وجود دارد و اگر تعدد خرابی‌های آمبولانس در روز افزایش یابد مجبور به تعطیلی پایگاه‌ها می‌شویم

معاون اجرایی سازمان اورژانس استان اصفهان گفت: به دلیل کمبود منابع مالی ۶۷ آمبولانس از چرخه فعالیت خارج شده‌اند.

محسن افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان در ارتباط با تعداد آمبولانس‌های غیرفعال در استان اظهار داشت: تعداد ۶۷ آمبولانس در استان اصفهان از رده خارج شده که عمده آن به دلیل عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز است.

وی با اشاره به هزینه مورد نیاز برای احیای این آمبولانس‌ها بیان کرد: برای بازگرداندن این آمبولانس‌ها به حدود ۲۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است اما از آنجایی که اورژانس ۱۱۵ درآمدزا نیست و تمام بودجه خود را صرف امدادرسانی به مردم می‌کند، توانایی بازسازی این آمبولانس‌ها را ندارد.

معاون اجرایی سازمان اورژانس استان اصفهان افزود: هزینه بازسازی هر آمبولانس ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است و پس از بازسازی حداقل پنج سال به چرخه امدادرسانی باز می‌گردد.

وی با اشاره به واردات آمبولانس‌های جدید تصریح کرد: ما اکنون با توجه به تحریم‌ها توانایی وارد کردن آمبولانس جدید را نداریم و اگر بتوانیم وارد کنیم هر آمبولانس پنج تا شش میلیارد تومان هزینه دارد، درحالی که با پول هر آمبولانس جدید می‌توان ۱۰ تا ۱۵ آمبولانس را بازسازی و تا پنج سال به چرخه امدادرسانی اضافه کرد.

افتخاری در ارتباط با راه‌های تأمین هزینه موردنیاز برای بازسازی آمبولانس‌ها تصریح کرد: افرادی که علاقه به مشارکت در امور خیریه دارند اما توانایی ساخت بیمارستان را ندارند می‌توانند در بازسازی آمبولانس شرکت کنند؛ هر آمبولانس در طول پنج سال ۱۸ هزار امدادخواه را نجات می‌دهد و بازسازی آن حرکت بزرگی از نظر خیریه‌ای و معنوی است.

وی عنوان کرد: ما با حمایت استاندار اصفهان پیگیری‌هایی از طریق وزارت کشور کردیم و قول‌هایی به ما داده شده تا مقداری از منابع مورد نیاز از طریق استانداری و مدیریت بحران استان تأمین شود اما این تنها به بازسازی درصد کمی از آمبولانس‌های ما می‌تواند کمک کند.

معاون اجرایی سازمان اورژانس استان اصفهان افزود: سازمان‌ها و مجموعه‌هایی مثل پالایشگاه، مجتمع فولاد و ذوب‌آهن در استان اصفهان وجود دارند که می‌توانند از محل مشارکت‌های اجتماعی خود به بازسازی آمبولانس‌ها کمک کنند؛ باید در نظر داشت که در صورت وقوع حادثه در هر محل اعم از چنین شرکت‌هایی، امدادرسانی توسط اورژانس پیش‌بیمارستانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری و شهرداری می‌تواند درصدی از عوارض‌های اخذ شده از خودروها را به اورژانس اختصاص دهد، گفت: ۱۰ درصد عوارض شهرداری تهران به اورژانس این شهر اختصاص می‌یابد چراکه آنها هم خدمات شهری انجام داده و به مردمی که عوارض می‌پردازند امدادرسانی می‌کنند.

افتخاری اظهار داشت: خودرویی که در شهر تردد می‌کند علاوه‌بر معضلات آلودگی، تصادفات را نیز در پی دارد و بخشی از خدماتی که بابت آن عوارض می‌پردازد به فوریت‌های پزشکی مربوط می‌شود؛ از این رو فوریت‌های پزشکی نیز باید از محل پرداخت عوارض عایدی داشته باشد.

وی اضافه کرد: از طرفی ثمره آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها در شهر افزایش بیماران قلبی و ریوی است که وظیفه رسیدگی به آنها بر عهده اورژانس پیش بیمارستانی است و منطقی است که بخشی از عوارض خودروها به این نهاد اختصاص یابد.

معاون اجرایی سازمان اورژانس استان اصفهان تاکید کرد: ما خواهان تخصیص دائمی این درصد نیستیم اما شورای شهر برای بازسازی آمبولانس‌ها می‌توانند با تصویب این مورد کمک کنند.

وی با اشاره با کمک سایر نهادها همچون سپاه و بسیج سازندگی در احیای آمبولانس‌ها بیان کرد: بازسازی آمبولانس‌های اورژانس با توجه به نوع خودرو تخصص خاص خود را می‌طلبد ولی اگر در این نهادها افرادی در زمینه تعمیرات موتوری، بازسازی کابین عقب و صافکاری و نقاشی آمبولانس مهارت داشته و بتوانند به ما کمک کنند، ما از آنها استقبال می‌کنیم.

افتخاری تصریح کرد: برخی راه‌های کمک به بازسازی آمبولانس‌ها مستلزم تصمیم‌گیری در مجلس شورای اسلامی است و برخی نیازمند تصویب در شورای اسلامی شهر است.

وی در ارتباط با تصویب قانون در خصوص تأمین بودجه لازم برای سازمان اورژانس در مجلس شورای اسلامی گفت: ما می‌خواهیم که اورژانس پیش‌بیمارستانی دارای یک ردیف درآمدی مشخص در بودجه کشوری باشد و برای آن پیشنهاداتی مثل عوارض جاده‌ای، فروش و بیمه خودروها و فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس ارائه کردیم تا درصد ناچیزی از آنها را به سازمان اورژانس اختصاص دهند.

معاون اجرایی سازمان اورژانس استان اصفهان افزود: درصورت وقوع حادثه در همه این موارد اورژانس نقش امدادرسانی دارد و از طرفی تمام بودجه اختصاص یافته به آن صرف رسیدگی به بیماران می‌شود؛ می‌توان از محل درآمد این عوارض درصد جزئی را به سازمان اورژانس اختصاص داد تا بتواند منابع خود را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در مجموعه علوم پزشکی اصفهان بیش از ۳۰ میلیارد تومان صرف تهیه دارو و تجهیزات برای اورژانس شد بدون آنکه کمترین هزینه‌ای از بیمار اخذ شود؛ از طرفی نگهداری یک پایگاه اورژانس در سال ۱۴۰۱، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای تمام پایگاه‌های سطح استان به ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است درحالی که بودجه اختصاص یافته به این بخش از نصف مقدار موردنیاز هم کمتر بوده است.

افتخاری تاکید کرد: باید منابع مالی مستمر و دائمی برای اورژانس پیش بیمارستانی تعریف شود و نمایندگان مجلس این امر را منوط به مطرح شدن لایحه از سوی دولت می‌دانند.

وی در ارتباط با تأثیر حذف این آمبولانس‌ها از چرخه فعالیت در روند امدادرسانی عنوان کرد: تاکنون به هر شکلی اجازه ندادیم که خروج این آمبولانس‌ها از چرخه فعالیت آسیبی به مردم وارد کند اما درحال حاضر به جای آن که به ازای هر سه آمبولانس یک آمبولانس رزرو قرار داشته باشد، به ازای هر ۱۰ آمبولانس در استان یک رزرو وجود دارد و اگر تعدد خرابی‌های آمبولانس در روز افزایش یابد مجبور به تعطیلی پایگاه‌ها می‌شویم.

معاون اجرایی سازمان اورژانس استان اصفهان افزود: به مرور زمان تعداد آمبولانس‌های غیرفعال افزایش می‌یابد و به تدریج به تعطیلی پایگاه‌ها منجر می‌شود؛ این هشدارها برای آن است که از وقوع این آسیب پیشگیری کنیم.

وی در ارتباط با بروز حادثه برای ناوگان آمبولانس استان در ناآرامی‌های اخیر اظهار داشت: در اغتشاشات اخیر آسیب‌هایی به آمبولانس‌های ما وارد شد اما این آسیب‌ها رفع شده و مجدداً به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.

افتخاری با اشاره به شایعات مطرح شده در فضای مجازی گفت: هیچ دستگاه امنیتی درخواستی خلاف شرح وظایف ما نداشته و شایعات مطرح شده در فضای مجازی در راستا تخریب اورژانس و مختل کردن فرآیند امدادرسانی بوده است.