حضور بخش خصوصی در بخش بهداشت و درمان کمرنگ است

دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از بار درمانی بر عهده بخش دولتی است و کشور نیازمند ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه تعاونی‌های پزشکی به صورت پررنگ در این عرصه است. پوریا عادلی اظهار داشت: ورود تعاونی‌های پزشکی به حوزه درمان مانع نگاه تجاری به مقوله درمان و سلامت می‌شود؛ […]

دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از بار درمانی بر عهده بخش دولتی است و کشور نیازمند ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه تعاونی‌های پزشکی به صورت پررنگ در این عرصه است.

پوریا عادلی اظهار داشت: ورود تعاونی‌های پزشکی به حوزه درمان مانع نگاه تجاری به مقوله درمان و سلامت می‌شود؛ این در حالی است که بافت متنوع فرهنگی و جغرافیایی کشور و منابع مالی موجود اجرای چنین الگویی را غیر ممکن و ناکارآمد و ترکیبی از ارائه خدمات دولتی و خصوصی را تبدیل به مناسبترین الگو برای کشور می‌کند.

دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اکثریت خدمات سرپایی کشور امسال در بخش خصوصی ارائه می‌شود، گفت: برای اجرای عدالت اجتماعی و حرکت به سمت دسترسی مناسب تمام سطوح اجتماعی به خدمات متناسب درمانی نیاز به طرح الگوی پرداخت بهای خدمات درمانی است در این حوزه ۲ الگو در سطح جهان وجود دارد یکی پیش پرداخت و الگوی دیگر پرداخت به هنگام بیماری است.

عادلی اضافه کرد: الگوی کنونی پرداخت در ایران برای دهک‌های اجتماعی پایین و حتی متوسط جامعه فاجعه‌بار و کمر شکن است و وظیفه و رسالت سیاستگذاران جامعه است که از این الگو پرداخت فاصله گرفته و با انجام سیاستگذاری های صحیح به سمت الگوی پیش پرداخت حرکت کنند.

دبیر هیات مدیره نظام پزشکی اصفهان گفت: الگوی پیش پرداخت مبتنی بر پرداخت حق بیمه به سازمان‌های بیمه‌گر خصوصی، دولتی، پایه و تکمیلی تعریف شده است و در زمان بیماری پرداخت نه از جیب فرد بلکه از طریق سازمان‌های بیمه گر پرداخت خواهد شد.

وی تأمین منابع پرداخت حق بیمه افراد را سومین عامل تعیین کننده در این زمینه خواند و گفت: اجرای آن به ۲ شکل امکان‌پذیر است که در شکل اول الگوی پرداخت حق بیمه آحاد جامعه به وسیله دولت با بهره‌گیری از منابع دولتی همچون مالیات امکان‌پذیر است و الگوی دیگر پرداخت حق بیمه توسط خود فرد به شکل مستقیم است که در هر ۲ الگو تأمین منابع خود افراد جامعه هستند که هزینه درمانی خود را تأمین می‌کنند یا به شکل پرداخت از مالیات و منابع عمومی و یا به شکل مستقیم و به صورت فردی است.

عادلی گفت: در مورد الگوی تأمین منابع با توجه به سطح درآمدی متفاوت آحاد جامعه و منابع محدود کشور امکان اتخاذ یک رویه یکسان وجود ندارد و نیازمند تعریف ساختاری چند وجهی با لحاظ کردن سطح درآمدی دهک‌های مختلف جامعه هستیم.

وی اضافه کرد: نکته اساسی و مهم در این میان لزوم توجه به این واقعیت است که ترکیبی متوازن و ایده آل از بخش درمان دولتی و خصوصی در ایران ۱۴۰۱ مناسب‌ترین الگو کشوری نظام سلامت در راستای توسعه کشور و نظام سلامت محسوب می‌شود وحرکت از پرداخت در زمان بیماری به سمت الگوی پیش پرداخت لازمه اجرای عدالت اجتماعی است به این امید که بیماران در زمان بیماری دغدغه دیگری نداشته باشند.

دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان تاکید کرد: نظام سلامت از حوزه‌های مهم زندگی فردی و اجتماعی افراد است که به شدت در تمامی نظام‌های سیاسی دنیا مورد توجه سیاستمداران و احزاب سیاسی قرار دارد و اتاق‌های فکر گروه‌های سیاسی مختلف در بزنگاه‌های انتخاباتی سعی می‌کنند از وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای خود در این حوزه به عنوان مزیت رقابتی در مقابل سایر کاندیداها استفاده کنند.

وی گفت: این موضوع سبب شده است که دربیشتر مواقع پوپولیسم در این حوزه جایگزین نظرات کارشناسان و صاحبنظران حوزه سلامت شود و به جای آنکه شاهد یک رویه کارشناسانه و منطبق با داشته‌ها و توانایی‌های ملی باشیم دراکثریت کشورهای جهان شاهد تصمیمات تکانشی، کوتاه مدت و بدون امکان تداوم آن به قصد جلب رضایت مقطعی رأی دهندگان هستیم.

دبیر هیات مدیره نظام پزشکی اصفهان اظهار داشت: حرکت به سمت نظام پیش پرداخت یک شبه ممکن نیست و حرکتی تدریجی و نیازمند سیاست‌گذاری‌های میان مدت و بلند مدت حاکمیتی است.