حرکت خزنده یک خطر نامحسوس اقتصادی

مرضیه محب رسول: پس از افزایش قیمت طلا از رونق افتادن بازار صادرات و کاهش محسوس مشتری‌ها این بار معضل تازه دیگری گریبانگیر تولید کنندگان طلا در اصفهان شده است مشتریانی که ترجیح می‌دهند به جای پرداخت دستمزد و خرید طلای نو به سمت استفاده از طلای دست دوم بروند و هزینه‌های جانبی کمتری برای […]

مرضیه محب رسول: پس از افزایش قیمت طلا از رونق افتادن بازار صادرات و کاهش محسوس مشتری‌ها این بار معضل تازه دیگری گریبانگیر تولید کنندگان طلا در اصفهان شده است مشتریانی که ترجیح می‌دهند به جای پرداخت دستمزد و خرید طلای نو به سمت استفاده از طلای دست دوم بروند و هزینه‌های جانبی کمتری برای مصنوعات طلا بپردازند اتفاقی که می‌تواند ضربه بسیار مهلکی برای صنعت طلا سازی در استان داشته باشد این مساله البته تقریباً در تمام بازارهای طلای سراسر کشور دیده می‌شود و نرگانی های زیادی را به دنبال داشته است. بر اساس اعلام مسئول کمیته فلزات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: به دلیل تعطیلی کارگاه‌ها و کم شدن تولید، نمی‌توانیم جوابگوی نیاز مصرفی بازار باشیم. ابراهیم حبیب الهی اظهار کرد: در حال حاضر مردم به خاطر اینکه هزینه ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده بر دوششان نیافتد ترجیح می‌دهند که طلای دست دوم بخرند و این بزرگترین خیانت به قشر تولید کننده است. وی ادامه داد: این در حالی است که طلای دست دوم باید از بازار، جمع‌آوری و آب شود و دوباره در چرخه تولید قرار گیرد؛ متاسفانه به دلیل نبود نظارت‌ها از قدیم الایام، مردم طلاهای دست دوم را با عنوان طلای ۱۸ عیار و استاندارد خریداری می‌کنند و این موضوع هم به ضرر تولید کننده و هم به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود. این فعال حوزه طلاسازی تاکید کرد: در واقع اگر به دنبال رونق اقتصاد کشور و صنعت باسابقه طلا و جواهر در کشور هستیم باید به فکر تولید بیشتر و جلوگیری از فروش و عرضه طلای دست دوم باشیم. وی با اشاره به اینکه قبلاً هزار و ۹۵۰ کارگاه طلا سازی فعال در اصفهان داشتیم و متاسفانه اکنون این تعداد به ۳۵۰ کارگاه رسیده که تنها با ۱۰ درصد از توانشان کار می‌کنند، بیان کرد: طی سالهای گذشته حدود ۱۰ هزار نفر از این طریق امرار معاش می‌کردند که اکنون به یک هزار تا دو هزار نفر کاهش یافته‌اند چراکه معادلات درست اشتغال از دست رفته است. وی با اظهار تأسف از اینکه با وجود معادن طلا و نقره زیادی که در کشور وجود دارد اما به همین دلایل از جمله تعطیلی کارگاه‌ها و کم شدن تولید، نمی‌توانیم جوابگوی نیاز مصرفی در بازار باشیم، گفت: هم اکنون تحریم‌ها باعث شده که ما در واردات و استحصال شمش مشکل داشته باشیم و تولید کننده‌ها در زمینه تهیه مواد اولیه و تهیه شمش با چالش روبرو هستند.

در حالیکه کارشناسان و تولید کنندگان بازار طلا می گویند طلای دست دومی که سال‌ها پیش تولید شده است، به دلیل داشتن عیار پایین باید به مرور زمان از بازار جمع شوند و ذوب و به مصنوعات جدید تبدیل شود خریداران این مدل از طلاها به دلیل نبودن کد رهگیری و ارائه فاکتور از سوی فروشندگان به شدت در معرض تقلب و کلاه برداری هستند و شکایت‌های زیادی رد این مورد هر روزه به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود. در سال‌های اخیر البته مساله والی‌ات بر طلای ساخته شده از جمله عواملی بوده که مشتریان و خریداران را به سمت طلای دست دوم کشانده است اینکه برای خرید طلای دست دوم مشتریان لازم نبود ۹ درصد مالیات را بپردازند مزیتی بود که پس از معافیت اصل طلا از مالیات شاید دیگر مزیت چندانی محسوب نشود به خصوص آنکه تضمین اصالت و درستی طلای معامله شده نمی‌تواند شامل خرید و فروش مصنوعات دست دوم باشد. در روزهای ابتدایی شروع اجرای این قانون متولیان امید داشتند حذف مالیات بتواند موتور محرک خرید طلای نو در بازار باشد در همین زمینه کشتی‌آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور گفته بود: در سال‌های گذشته مردم به سمت خرید طلای دست دوم و آبدیده رو آوردند. چنین بازارهایی بستری برای فساد ایجاد می‌کند. به هر حال وقتی قوانین نادرستی در بازار حکمفرما شود، اثرات منفی خود را هم نشان می‌دهد اما قانون جدید مالیاتی اثر مثبتی بر بازار طلا می‌گذارد و تولیدات و خریدوفروش را رونق می‌بخشد، چراکه با حذف مالیات از خود طلا، نرخ تمام‌شده کالا کاهش پیدا می‌کند. نرخ هم که کاهش پیدا کند، طبیعتاً مصرف افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، هم مغازه‌دارها و هم مردم منتفع می‌شوند. اما علی رغم این خوش بینی‌ها هنوز بازار طلا شاهد بازگشت مشتری‌های مصرفی نیست بخشی از این مساله به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها و نامشخص بودن بازار و بخشی دیگر به دلیل گرانی و نبود قدرت خرید است با این مساله در نهایت چشم انداز مطلوبی برای بازار طلا متصور نخواهد بود به خصوص آنکه با عقب افتادن هر روزه توافق برجام فعلاً خبری از جریان ورود طلا به کشور نخواهد بود و از صنعت طلای اصفهان که روزگاری قطب تولید در کشور بود حالا نام و نشانی کم فروغ بیشتر باقی نمانده است.