جان میلیون ها دانش آموز در خطر است

مدارس سراسر کشور درحالی رسما فعالیت خود را آغاز کردند که موجی از اعتراضات و انتقادات از سمت خانواده ها و حتی برخی مسئولان کشوری را به همراه داشته است.

جان میلیون ها دانش آموز در خطر است

رئیس نظام پزشکی کشور هشدار داد:

افزایش ابتلا به کرونا با حضور دانش آموزان در مدارس قطعی است

بازگشایی حضوری مدارس تصمیم عجولانه بود

عدم حضور دانش آموزان درروزهای، علامتدار حلال مشکل نیست

مدارس سراسر کشور درحالی رسما فعالیت خود را آغاز کردند که موجی از اعتراضات و انتقادات از سمت خانواده ها و حتی برخی مسئولان کشوری را به همراه داشته است.

محمد رضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشورمان از جمله مدیرانی است که اینروزها شدیدا نسبت به این اقدام واکنش نشان داده است. او طی نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نسبت به تصمیم عجولانه بازگشایی مدارس اعتراض کرده و هشدار داده است: بازگشایی حضوری مدارس قطعا به معنای افزایش بیماری است. مدارس باید آخرین محل بازگشایی‌ها باشند.

وی دراین نامه با اشاره به وضعیت قرمز اکثر مناطق کشور تصمیم اخذ شده را معادل افزایش تعداد بیماران و فشار مضاعف به پزشکان و کادر درمان دانسته است.

ظفرقندی تصریح کرده: 

اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است لذا اینکه فکر کنیم عدم حضور دانش آموزان در ایام علامتدار حلال مشکل انتقال بیماری است فکری کاملا غلط می باشد.

مدیرکل نظام پزشکی ایران همچنین هشدار داده است: عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و عدم آمادگى خانواده ها و مدارس برای تنظیم برنامه های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری ورفت وآمد دانش آموزان  و… تبعات نگران کننده ای دارد.

وی در ادامه صحبت هایش خطاب به حاجی میرزایی وزیرآموزش و پرورش یادآور شده است: مصاحبه جنابعالی و بدنبال آن ابلاغ معاون تربیت بدنی وسلامت شما به مدارس کشور در مورد تاکید بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح، برخلاف مطالب و بخشنامه هاى قبلی عنوان شده و در ایامى که همه ى استان هاى کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند و تنها در فاصله ۳روز مانده به شروع سال تحصیلی موجب تعجب و نگرانی شدید خانواده ها وجامعه پزشکی کشور شده است.

ظفرقندی گفته است: علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشى و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آن ها سازگارى ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر برجامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.

او تصریح کرده است:

شما بخوبی واقفید که در شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه ها به خصوص در پایه دبستان به رغم ابلاغ بخشنامه ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه گانه محافظتی وبهداشتی (شفا) میسر نیست.

رئیس نظام پزشکی کشور تذکراتش به وزیر آموزش و پرورش را اینگونه ادامه داده که: موارد ذکر شده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیر علمی و دارای تناقض است.  اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) اس.  لذا عدم حضور دانش آموزان در ایام علامتدار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگى خانواده ها و مدارس برای تنظیم برنامه های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری ورفت وآمد دانش آموزان  و… نیز مزید برعلت است.

او با اذعان به اینکه شرایط کنترل بیماری درایران هنوز رضایتبخش نیست اظهار داشته: لازم بذکر است اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتى مرگ ومیر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد در کشور ما است هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تامل و احتیاط می کنند.

ظفرقندی تصریح کرده:

جناب اقای وزیر از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه گیری بیماریهای واگیر اولین محلهایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محلهایی که بازگشایی می‌شوند مدارس هستند. اینجانب به عنوان فردی که سالها در مدارس کشور تدریس کرده وافتخار معلمی داشته و با شرایط واقعی مدارس و تجمع دانش آموزان آشنا هستم وامروز به عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور و به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، ضمن اعلام نگرانی و هشدار در مورد عواقب این تصمیم ومسئولیتها و تبعات ناشی از آن، به طور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتربه استفاده از آموزش درفضای مجازی و از راه دور را دارم.

مدیرکل نظام پزشکی کشورمان ابراز امیدواری کرده است، با در نظر گرفتن راهبرد اولویت سلامت دانش آموزان و مردم بر امور دیگر وشرایط خطیر پیش رو به ویژه در فصل پاییز تصمیم صحیح و مبتنی بر تجربیات علمی مد نظر و عمل قرار گیرد.

دریا وفایی