تمرکز بر بازاریابی و فروش اینترنتی در حوزه مشاغل خانگی

تولید و رونق آن یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است و بکارگیری واژه تولید و تکرار آن طی دو سال متوالی از سوی مقام معظم رهبری در شعار سال به نوعی اشاره به نیاز اصلاح زیر ساخت‌ها و تأثیر ملموس تولید در زندگی افراد و جامعه است.

یکی از طرح‌های در دست اجرای جهاددانشگاهی واحد اصفهان در حوزه حمایت از تولیدات، طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار است که بر اساس الگوی مشاغل خانگی اجرا می‌شود.

کارفرمای این طرح معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و ناظر طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری فعالیت می‌کند؛ تفاهم نامه طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان عملیاتی شده که سهمیه استان اصفهان ۴۶۰ نفر است.

از آنجا که زنان سرپرست خانوار جزء اقشار آسیب پذیر به حساب می‌آیند، این طرح می‌تواند کمک شایانی به این افراد کرده و یکی از اهداف طرح توانمندسازی این است که افراد وابسته به تسهیلات نشوند، بنابراین مشاغل خانگی که نیاز به سرمایه پایین دارند در این طرح شناسایی می‌شوند.

ضرورت تغییر رفتار سنتی کسب و کارهای خانگی

به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، میلاد آکوچکیان- کارشناس کسب و کار و بازاریابی معتقد است؛ کسب و کارها در شرایط کنونی باید رویکرد خودشان را تغییر دهند. پارادایم بازار تغییر  کرده است و فرصتی برای قدیمی فکر کردن و کار کردن بر اساس روش‌های سنتی در بازار دیگر وجود ندارد. صاحبان کسب و کار باید خودشان را به ابزارهای روز بازاریابی و فروش مجهز کنند تا بتوانند به بقای خودشان و کسب و کارشان فکر کنند.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای تولیدی و خدماتی، تلنگری به جا و مناسب برای بسیاری از کسب و کارها در کشور بود که نشان دهد شیوه‌های قدیمی کسب و کار و بازاریابی و فروش باید کنار گذاشته شود.

آکوچکیان با بیان اینکه فضای بازار عوض شده است، افزود: امروز در دنیای بازاریابی ASD قرار داریم. تا جایی که می‌توانیم باید علم و تجربه خودمان را در این حوزه بالا ببریم. آن‌هایی که فلسفه خودشان را از سمت فروش صرف، به سمت برندسازی بردند، برای خودشان و محصولاتشان، هویت ساختند، وب سایت خوب ساختند، محصولات و خدماتشان را از طریق فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی با محتوای مناسب به مشتری ارائه کردند نشان دادند که راه را سریع تر پیدا کرده‌اند.  در حال حاضر آن‌ها نه تنها دغدغه فروش ندارند، بلکه بعضی از آنها بیشتر از قبل درآمد و سود دارند. راه و استراتژی جدید، بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی دیجیتال است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای کسب و کارهای خانگی هم این شرایط به وجود آمده که فرصت و تهدید محسوب می‌شود. مشتریان فیزیکی که در نمایشگاه، بازارچه و انواع بازارها محصولات را ببینند و خریداری کنند تقریباً به صفر رسیده است. این یک تهدید اساسی است. اما فرصت آنجایی است که در شرایطی که باید در خانه بمانیم می‌توانیم کسب و کار خانگی خودمان را تقویت کنیم. روی کیفیت و ارزش محصولاتمان کار کنیم. اما مهم‌تر از همه موضوع نمایش، معرفی و بازاریابی و فروش محصولات است که باید برای آن زیرساخت مناسب طراحی کنیم.

آکوچکیان تاکید کرد: محصول خوب و با کیفیت و بر اساس نیاز مشتری طراحی و ساخته شده، تنها یک بال موفقیت یک تولید کننده محصولات خانگی است، بال دوم و مهم‌تر، نحوه معرفی و بازاریابی و نهایتاً فروش محصول است. حال باید به عنوان صاحب یک شغل خانگی رویکرد خود را از سمت محصول محوری به سمت بازاریابی سوق داده و محصول را بیشتر، بهتر و با کیفیت‌تر به مشتری معرفی کنیم و راه‌های بهتر برای تبلیغ محصول در فضای مجازی پیدا کنیم و از سوی دیگر محتوای جذاب‌تری برای ترغیب مشتری به خرید نمایش دهیم.

وی با بیان اینکه تعداد بسیار بالایی از تولید کنندگان محصولات خانگی، هنوز نتوانسته‌اند برای محصولات خودشان هویت و برند خلق کنند، گفت: بسیاری از این کسب و کارها نشانه‌، بسته بندی مناسب و حتی اسم خوبی برای محصولاتشان ندارند. این اتفاق در عصر برندینگ و بازاریابی که بازاریابی حرف اول را در کسب و کار می زند، مناسب نیست. امروز در کنار داشتن همه این موارد باید محصولات در وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و دیگر ابزارهای ارتباط با مشتری به درستی و با کیفیت نمایش داده شود. عکاسی مناسب از محصولات، طراحی محتوای عکسی و ویدیویی به گونه‌ای که هویت محصول را به درستی به مخاطب نشان دهد و او را ترغیب به خرید محصول کند و نمایش آن در شبکه‌های اجتماعی پربازدید، یک الزام است.

این کارشناس کسب و کار و بازاریابی خاطرنشان کرد: بازاریابی دیجیتال، معرفی و نمایش و همچنین آگاهی در مورد محصول، ویژگی‌ها، ارزش‌ها و منفعت‌های آن به مشتری در فضای اینترنتی است. باید طرز فکرمان را عوض کنیم. تمام انرژی و وقتمان را صرف تهیه محتوا از محصولاتمان کنیم و به خوبی آنها را در فضای مجازی معرفی کنیم. این راهکار اساسی است.