تعیین قیمت تعرفه پزشکی

طبق قانون هر سال قبل از لایحه بودجه باید تعرفه‌های خدمات سلامت توسط شورای عالی بیمه سلامت تعیین و به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی پایان هر سال برای سال بعد ابلاغ شود

در اواخر هر سال، تعیین قیمت واقعی تعرفه پزشکی برای سال آینده به دغدغه اصلی این صنف تبدیل می شود و در عین حال از بلاتکلیفی وضعیت تعرفه‌های ۱۴۰۳ باوجود ارسال لایحه بودجه سال آینده به مجلس انتقاد شده است.

فرایند تعیین نرخ تعرفه‌های پزشکی هنوز به نتیجه نرسیده است
در راستای دفاع از حقوق مردم و جلوگیری از افزایش سهم پرداخت از جیب بیماران و نیز امکان تداوم ارائه خدمات مطلوب سلامت توسط جامعه پزشکی می بایست شورایعالی بیمه سلامت تعرفه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی سال ۱۴۰۳ را بر اساس قیمت تمام شده تعیین کند و سپس وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه برای تصویب آن در هیات دولت قبل از پایان سال جاری اقدام نمایند.تعرفه‌های پزشکی هر سال در شورای عالی بیمه بررسی و پیشنهاد آن به هیات دولت ارسال می ‌شود تا مصوب شود؛ اکنون فرایند تعیین نرخ تعرفه‌های پزشکی در شورای بیمه شروع شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

ملاک تعیین تعرفه نیز منابع، مصارف و قیمت تمام شده خدمات
محمد رییس زاده رییس سازمان نظام پزشکی کشور است وی با بیان اینکه تعرفه پزشکی باید هر چه سریعتر به نرخ واقعی تعیین شود، افزود: سلامت و نشاط قشر پزشکی ضامن امنیت و سلامت جامعه است و نباید هجمه به آنها در کشور وارد شود.وی افزود: طبق قانون هر سال قبل از لایحه بودجه باید تعرفه‌های خدمات سلامت توسط شورای عالی بیمه سلامت تعیین و به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی پایان هر سال برای سال بعد ابلاغ شود. ملاک تعیین تعرفه نیز منابع، مصارف و قیمت تمام شده خدمات است.

رییس زاده تاکید کرد: اکنون در دی ماه به سر می بریم و لایحه بودجه سال آینده نیز در مجلس است اما متاسفانه هنوز هیچ جلسه‌ای بابت تعرفه‌های پزشکی از سوی شورای عالی بیمه سلامت برگزار نشده البته که هر سال هم تخطی از قانون می‌شود و سالهاست که همین تعرفه‌های غیرواقعی با تاخیرهای چند ماهه ابلاغ می‌شود.وی افزود: اصرارمان آن است که جزء حرفه‌ای (دستمزد) از جزء فنی تعرفه‌ها جدا شود. جزء فنی سال‌ها مطابق با تورم و حتی بیشتر از آن رشد داشته است این درحالیست که رشد جزء حرفه‌ای تعرفه‌ها طی پنج سال حدود هشت درصد بوده است و از تورم بسیار عقب بوده و در مجموع جزء حرفه‌ای زیر سایه جزء فنی قربانی شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور از برگزار نشدن شورای عالی بیمه برای تصمیم گیری در مورد افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۳ گلایه کرد و گفت: عدم اجرای قانون موجب بی انضباطی و بهم ریختگی نظام درمانی می‌شود.

به جای آینده‌سازی، «آینده‌خوری» می‌کردیم
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی است وی نیز در این باره می گوید: در ابتدای آغاز دولت سیزدهم، یکی از مسائل اساسی ناترازی‌های پولی، مالی و بانکی بود و یکی از ناترازی‌های مهم، مربوط به صندوق‌های بیمه‌ای بود. سازمان تأمین‌اجتماعی در ابتدای این دولت ماهانه حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان به‌عنوان حقوق و مستمری پرداخت می‌کرد ولی برای این کار ناگزیر بود به‌خاطر ناترازی مالی، سه تا پنج هزار میلیارد تومان از بانک رفاه تسهیلات دریافت کند. به‌عبارتی به جای آینده‌سازی، «آینده‌خوری» می‌کردیم.وی این نکته را یادآور شد: از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ به سبب همین شرایط ناترازی، برای سازمان تأمین‌اجتماعی یک بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی بر جا مانده بود که با کمک مجلس و با تأدیه بدهی بی‌نظیر دولت، این مبلغ را که هزینه بانکی سالانه آن ۲۵ هزار میلیارد تومان بود، تسویه کردیم و علاوه بر آن، بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان هم سرمایه‌گذاری جدید انجام دادیم. اکنون ۹ ماه از سال را سپری کرده‌ایم و امروز ماهانه ۴۱ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان مستمری و حقوق پرداخت می‌کنیم بدون این که حتی یک ریال برداشت از نظام بانکی برای تأمین منابع پرداخت حقوق داشته باشیم.